2010/8/9 Magnus Bäck <ba...@swipnet.se>:

> Jag kan i och för sig klara mig utan att den fullständiga listan
> (med omappade linjer) läggs in i Public_transport-sidan eftersom
> den då kommer att bli så förtvivlat lång.

Tja, alla ska ju mappas förr eller senare. Men visst kan man ha sidan
jag skapade separat och lägga in de som har relationer, färdiga eller
ofärdiga, på sidan. Mängden arbete som måste göras minskar ju inte för
att man sticker huvudet i sanden :)

> [...]
> välvilliga om vi inte har något system för att uppdatera linjerna
> (semi)automatiskt. Om detta ligger fast så tror jag att utmaningen
> kommer att ligga i att utveckla en konvertering som är såpass automatisk
> att ev. tveksamheter/konflikter kan lösas av människor. I mailsvaret
> jag fick talades om linjesträckningar som "uppdateras ständigt pga
> ändraded [sic] linjesträckningar på vägarbeten, sommarmarknader osv".
> Nu menar jag inte att vi ska sikta på att anpassa OSM-kartan efter
> sommarmarknaderna, men jag tror att det är ganska talande för deras

Aha... Ja, jag har inga bra lösningar på det här. Tillfälliga
ändringar i tabeller är inget vi kommer att kunna ändra datan efter.
Dessutom är det ju så att OSM inte inom en rimlig framtid kommer att
ersätta Skånetrafikens egen webbplats med reseplanerare osv.

> Men det är möjligt att uppdateringarna är såpass begränsade att t.ex.
> ett verktyg som kan presentera skillnaderna mellan gammal och ny
> sträckning skulle vara tillräckligt för att man för hand skulle kunna
> hålla alla relationer up to date.

> Absolut, verkstad går först.

> Om någon har några bra argument för varför Skånetrafiken inte ska lägga
> sig i uppdateringsfrekvensen för OSM så är jag idel öra. Ett är ju att
> busslinjerna kommer att mappas i vilket fall som helst och att deras
> tillhandahållande av data inte kommer att förvärra något.

Syftar nu på att de inte ska få diktera några andra krav än de som
licenserna tillåter. Det är lätt att när man vill samarbeta med någon
stor aktör "lova för mycket" som man sen inte kan hålla. Varför inte
förresten erbjuda Skånetrafiken att själva uppdatera datan på OSM? Det
måste vara det lättaste sättet att hålla den uppdaterad.

/Andreas