VAART-bericht van: Peter Janssens <[email protected]>
Johnny van Maren schreef:
een bevriende tankerschipper mag al heel zijn leven het grootste gif varen,
nu koopt hij een vrachtscheepje, en moet in 1 maal een verklaring van goed gedrag halen.
ivm het varen van vervuilde grond.
Waarbij in ÉÉN Europa de wetgever niet kan bepalen wat afval is, maar
dat schijnt met een bewijs van goed gedrag opgelost te zijn.
Wat voor de een grondstof is is voor de ander afval en Nederland gaat
daar als braafste jongetje van de klas dus heel ver in. Voor Nederland
geld dat afval alles is waar je je van ontdoet. Omgezaagde productie
hout niet, maar als ze omgewaaid zijn wel. Hout pellets en gesorteerd
schroot welke direct de productie ingaan dus ook. Vaar je van Duitsland
naar Belgie met een grondstof, wordt je in Nederland beboet omdat je
afval vervoert zonder de benodigde papieren.
En dan wordt het helemaal feest. Ga je voor het gerecht, oordeelt de
rechter dat er veel valt af te dingen aan de wet en dat het benodigde
certificaat hier geen toegevoegde waarde heeft, maar wordt je vervolgens
toch veroordeelt, zij het met een royale korting, omdat de wetgever
het exclusieve recht toebedeelt heeft gekregen om wetten te maken, ook
als deze slecht zijn.
Krijg je van die zelfde rechter het recht/ advies om in hoger beroep te
gaan, maar zo'n gevulde beurs hebben de meeste particulieren niet.en een
rechtsbijstand ( in ieder geval de Arag en het Anker) vergoed dergelijke
kosten pas achteraf als je vrijgesproken bent van het "misdrijf". Als
eenling heb ik voorlopig maar even mijn verlies genomen.
Ach wat loop ik te klagen, Onze politie heeft er immer wel voor gezorgd
dat er tijdig een (milieu) terrorist onderschept werd , en daarmee is
het land toch mooi aan een ramp ontsnapt.
Peter
* Wat doet de markt? www.vaart.nl/peiling
* Het adres voor reacties en nieuwe berichten: [email protected]
* Afmelden op: [email protected] met tekst: unsubscribe VAART-L