habj wrote:

> göra någonting... tvärtom verkar ni ha hunnit med en hel massa
> saker. Vad jag oroar mig för är hur det ska fungera på sikt, att
> det är ni själva som gör allting. Jag är lite rädd att ni bygger

Den insiktsfulle Johan Lindström Saxon skrev för snart hundra år
sedan: "Understöd med din årsavgift alla de föreningar, som arbeta
för de syften du intresserar dig för. Men plottra inte sönder dig
och din tid med att springa på alla dess möten."
http://runeberg.org/umganges/296.html

Vi måste respektera att merparten av alla medlemmar i Wikimedia
Sverige har resonerat just så.  De understödjer oss med 100 kronor
per år, men deras vardag är full av andra sysslor.  Det vi kan
begära (utan att vi nödvändigtvis blir åtlydda) är att de besöker
årsmötet och att de läser nyhetsbrevet som sänds ut några gånger
per år.  Därutöver kan det ju hända att några av dem har tid att
engagera sig.  Desto större orsak att ge dem möjlighet till detta.

Vid vår medverkan på Internetdagarna och FSCONS hade det funnits
plats för fler volontärer som berättar om Wikipedia.  Men vi hade
inte kunnat boka in föreningens närvaro och sedan själva stannat
hemma i förhoppningen att någon annan skulle sköta det praktiska.
Vi kan bara boka in sådana aktiviteter som vi vet blir utförda.
Nyhetsbrevet och den här sändlistan är bra kanaler för att hålla
sig informerad om vad som är på gång, eller för att tipsa om fler
tillfällen då föreningen borde vara med och visa upp sig.

Något jag hoppas att fler vill hjälpa till med är att utforma
broschyrer och affischer.  Det behövs både pedagogiskt budskap i
text och snygg grafik.  Och inte bara på svenska.  På FSCONS lärde
vi oss att det finns många urdu-talande pakistanier som studerar
på Chalmers.  Eftersom de befinner sig i Sverige, så ingår de i
vår förenings målgrupp.  Vi har kanske inte pengar att trycka
allting, men det kostar ju inget att skapa en PDF, så att den kan
tryckas när det finns möjlighet.

--
  Lars Aronsson ([EMAIL PROTECTED])