Micke Nordin wrote:

> DN meddelar att SVT kommer följa BBC ut på nätet genom att göra
> sina kanaler tillgängliga på nätet.

> Kan vi författa en skrivelse till SVT's ledning (möjligen
> tillsammans med FSF och Creative Commons) och be dem släppa
> egenproducerat material under en fri licens

Jag inbillar mig att "en skrivelse" är något som ledningen tvingas
ta en principiell ställning till, endera ja eller nej, och då är
risken stor att de svarar blankt nej.  Sedan kommer en massa
programledare att ta detta principbeslut som ursäkt för att inte
göra någonting i den riktningen.

Det vore nog bättre om man på informella vägar kunde undersöka
vilka möjligheter det finns för något enskilt program inom SVT att
utan stora pukor och trumpeter börja smyga ut något material
fritt, för att prova sig fram i detta nya juridiska landskap.  Då
kan man bygga en förebild som fler program kan ta efter.

Men vilket programinslag skulle det vara i så fall, som vi har
någon nytta av att ha fri tillgång till?  Det lär ju inte bli
nyhetsreportage med inköpta videoavsnitt från CNN eller uppläsning
av telegram från TT eller AFP.  Och det lär inte bli spelfilmer
eller framträdanden av artister knutna till stora skivbolag.

Jag kunde tänka mig helgmålsringningen, för att illustrera olika
kyrkor.  Det låter kanske knastertorrt, men det är SVT-producerat
och saknar kommersiellt värde, så risken att TV4 och andra skulle
"tjäna grova pengar" på SVT:s arbete är minimal.  Tvärt om så
kunde man få norska NRK och finska YLE att släppa motsvarande
material, för att tillsammans bygga ett större arkiv.  Det man får
akta sig för är valet av psalmmusik, som också måste vara
upphovsrättsfri.

När någon i Antikrundan visar upp hur en moraklocka eller en
äppelskalare fungerar, eller när Ernst visar hur man lägger ett
klinkergolv, sådana inslag kan man helt klart ha nytta av, men de
kan också återanvändas kommersiellt av auktionshus och byggfirmor
i hela världen, och tanken på detta kan få producenten att tveka.

Kanske är det bättre att gå på någon programledare som redan har
ett intresse av Wikipedia och fritt innehåll? Vem skulle det vara?

Och kan vi inte själva göra ett motsvarande programinslag?  En
videokamera och en moraklocka är väl allt som behövs?

--
  Lars Aronsson ([EMAIL PROTECTED])