    VY> Merhaba, [Bir Scheme amatörü olarak, nacizane fikirlerim şu
    VY> yönde:]

    VY> İnsanların CPAN kadar büyük ve kullanımı her türlü araç ile
    VY> for-dummies zihniyetine kadar indirgenmiş bir kütüphaneden
    VY> çok, CPAN'ın onda biri bir hacme ama en önemlisi en az onun
    VY> kadar kararlı bir kütüphaneye ihtiyaçları var. (En azından ilk
    VY> adım olarak.)

öyle demeyin, ben severim CPAN'i, CTAN'i da severim, CRAN'i da severim.
Comprehensive Arcihe iyidir, mirror olmasi daha da iyidir, birisi bir
soru ile ilgili nasil nasil nasil diye basinizin etini yerken "yükleme
komut ismi" modül ismi bla bla diye yönlendirmek iyidir (dokümantasyon
da geliyor, artik soru sormaktan utanmalisin demek de iyidir) ;-)

Scheme camiasinin meshurlarindan Olin Shivers'in dedigi gibi
bilgisayarin yapabilecegi bir isi yapmayi reddediyorum, ben niye yorulayim
düsünmekle degerli enerjimi harcayayim, evet bir "dummy" gibi davranmak
istiyorum eger o problem daha önce cözüldü ise ya da bilgisayarla
kolayca cözülebilecegi ispatlandi ise.

Dolayisi ile isleri "kolayca" iki dakkada halletmek kötü bir sey degil,
ivir zivir incik cincik seyleri tabii ki kolayca halledeyim ki
cözülmemis problemleri cözmekle degerli enerjimi harcayayim bunlarla
ufkumu genisleteyim.

Bu kötü mü?

    VY> Cor3 ekibinin sunumunu okurken, bu konudaki bir paragraf çok
    VY> dikkatimi çekti:

    VY>   Bilgi birikimi: - 50 senelik dil + 10 senelik standart =
    VY> deneyimli camia

    VY> Peki bu devasa zaman diliminin arkasını dolduracak [insanların
    VY> özgür olarak ulaşabileceği] 50 senelik kod arşivi de mevcut
    VY> mu? Şu elimin altında kullandığım *nix'in neredeyse hepsi C ve
    VY> Perl'den oluşuyor.  Yani "man sem_get()" dediğimde bana tüm şu
    VY> bilgileri sunuyor:

HyperSpec de sunuyor. Tipki o man sayfalariniz gibi bilgisayariniza
bir paket olarak kurulabilir, en azidan Debian icin böyle. Tabii ki
Debian'a muhtac degilsiniz, sonucta bir dosya hiyerarsisi.

CLtL2 kitabi da online, ücretsiz ve güzel bir referans.

    VY> Bunun başka bir örneğine RoR (Ruby on Rails) ile tanık
    VY> oldum. Orada da durum aynı. Ama burada RoR'un ayrı bir
    VY> güzelliği göze çarpıyor: Adamların geliştirdiği(!) web
    VY> felsefesi, dilin başarım düşüklüğünün önemsenmemesine yol
    VY> açacak kadar yankı getirdi. Ruby'nin alternatiflerine oranlar
    VY> yavaş çalıştığı aşikar, ama sağladığı hizmet[1] ile bu
    VY> eksiğini çok iyi bertaraf etmeye başardı. (Sanırım bu
    VY> paragraf, sizin Lisp performansı hakkındaki sorunuzu da yanıt
    VY> olabilir.)

Ruby'nin Lisp ailesinden pek cok özelligi almasini takdir ediyorum
(macro olmamasi üzücü tabii, o ayri). Dilerim 2.0 ile birlikte daha
hizlanir.

    VY> [Aslında ben normalde bu kadar çok saçmalamam. Sadece Emre
    VY> Bey'in saçmalayanları ısırmıyoruz lafına güvendim - gerçi o
    VY> lafın ucu da biraz açık ama...]

Estagfurullah, sacmalamamissiniz ki :)

--
Emre Sevinc

eMBA Software Developer         Actively engaged in:
http:www.bilgi.edu.tr           http://ileriseviye.org
http://www.bilgi.edu.tr         http://fazlamesai.net
Cognitive Science Student       http://cazci.com
http://www.cogsci.boun.edu.tr