[...]
    ES> Common Lisp söz konusu oldugunda, mesela ben orada olsaydim ve
    ES> seytanin avukatligini yapmak isteseydim soracagim sorular
    ES> sunlar olurdu:

Bunlari iyi sorular.  Ben bildigimi soyleyeyim, belki baskalari da
birsey soyler.

    ES> - Neler icin uygun oldugunu söylediniz. Neler icin uygun
    ES> olmadigini söyleyin.

Kastetmedigini tahmin ettigim tarafini soyleyeyim.  Eger 'lispci'
profili neyse ona uymayan insanlari calistiracaksaniz su anda CL
uygun olmayabilir.  En azindan bu yonde cok sikayet var.

    ES> - CLOS ve MOP ile performans problemi yasayip da kafayi duvara
    ES> vurursaniz ne yapacaksiniz?

deCLOSisifikasyon!  Hanry Baker'in CLOStrophobia diye bir makalesi
vardi, o da faydali olur belki:

http://home.pipeline.com/~hbaker1/CLOStrophobia.html

Bunun karsi sorusu da var: ne is yapiyoruz da performans problemimiz
oluyor?

    ES> - CL ile gelistirdiginiz projelerde kac kisilik ekipler
    ES> halinde calistiniz? 1, 2, 3? 20 kisilik bir ekip bir yazilim
    ES> gelistirmeye calisiyor olsa idi, CL ve CL ekosistemindeki
    ES> araclar nasil bir etkiye yol acardi?

Ben bunu bilmiyorum.

    ES> - Bir an önce bir is yetistirmeniz gerektiginde söz konusu
    ES> islevsellige dair bileseni hazir olarak bulabiliyor musunuz?

'Hazir'dan ne anladigimiza bagli.  FFI her zaman mumkun, ve buyutuldugu
kadar zor degil.  Genelde tikanma orada olmuyor bence, yani suzu eksik
yari yolda kaldik dieyn olmuyor, susu eksik o yuzden tedirgin olduk
bastan kullanmadik diyenler oluyor ama onlar ne derece ciddi bilemiyorum.

    ES> "Bulamasak da biz yazariz" cümlesi hangi senaryolarda patlar?

O guvenin arkasini dolduracak bir bilgi ve tecrube olmadigi durumlarda.

    ES> - Kalicilik katmani olarak ne kullaniyorsunuz? AllegroCache
    ES> haricinde ciddi bir acik kodlu, parasiz alternatif mevcut mu?
    ES> Hibernate ve/veya NHibernate ile kiyaslarsaniz nasil? Kac
    ES> farkli veritabanini ne ölcüde destekliyor?

Bunu da bilmiyorum.  "Ciddi" kismini tartamiyorum.

    ES> - Gelistirdiginiz "ürün"ler ürün mü yoksa proje tabanli mi?
    ES> Yani CL ile gelistirdiginiz seyleri ben bir müsteri olarak
    ES> satin almak ve tamamen kendi sistemlerim üzerinde calistirmak
    ES> istersem ne olacak? Yoksa "software as service" yaklasimini mi
    ES> benimsediniz?

CL kullandigimdan haberiniz bile olmaz iki durumda da.

    ES> Eger ürün yapip bana satmak isteseydiniz sizden
    ES> ürünü aldiktan sonra kendi bilgi islem ekibimle bu ürünü
    ES> calistirmam, bakimini yapmam, vs. hangi önkosullari
    ES> gerektirirdi, bana getirecegi bir maliyet olur muydu? Evetse
    ES> neden, hayirsa neden?

Bu modelde CL makul olmayabilir.  O ekipte duzgun lispci olma ihtimali
dusuk.  Ama 'baskasini kullanmak istersem?' sorusunun cevabi var,
ozellikle sehir/sInIr otesi calismaktan rahatsiz olmayacaksaniz.

[...]
    ES> - DSL ve esneklik demissiniz, her farkli is "domain"i icin DSL
    ES> gelistirmenin maliyeti ne olacak? 30 farkli sekilde
    ES> "implement" edilmis HTML mark-up (ve markdown!) üretici Lisp
    ES> DSL kütüphanesini bir kenara birakirsak dogru dürüst DSL
    ES> gelistirmek hakikaten "gücü hisset Luke!" kivamina gelmek icin
    ES> programcilarimi ne kadar acI dolu bir egitime tabi tutmaliyim?
    ES> Bunun icin kaynaklar var mi?  Hangi kursa yollayabilirim?

Ne guzel soru bu?  Ozellikle kurs kismina bayildim.  Burada kabahat bu
DSL isinin cok reklaminin yapilmasinda.  O kadar da abartilacak birsey
yok.

    ES> Yeterince seytanlasabildim mi? :) Daha da seytanlasilabilir
    ES> mi?  (okura egzersiz olarak birakilmistir).

Iyi olmus bence.

BM