[...]
    VY> İnsanların CPAN kadar büyük ve kullanımı her türlü araç ile
    VY> for-dummies zihniyetine kadar indirgenmiş bir kütüphaneden
    VY> çok, CPAN'ın onda biri bir hacme ama en önemlisi en az onun
    VY> kadar kararlı bir kütüphaneye ihtiyaçları var. (En azından ilk
    VY> adım olarak.)

Bunu cok duyuyoruz -- genelde kullanan insanlardan degil de bir sekilde
kullanmaya deger mi diye dusunenlerden.  Mesela eksikligini cektiginiz
veya cekeceginizi dusundugunuz kutuphaneler nelerdir?  Bunu eziyet olsun
diye degil de, bilgi acisindan soruyorum.  Herkesin listesi degisik
olabiliyor, ama ortusen taraflar da var (soketler vs.).  Bir de bedava
lisplerde standart GUI yok sikayeti var, o da dogru.  (McCLIM belki o
boslugu dolduracak, ama o da Windows'da calismiyor.)

[...]
    VY> Peki bu devasa zaman diliminin arkasını dolduracak [insanların
    VY> özgür olarak ulaşabileceği] 50 senelik kod arşivi de mevcut
    VY> mu?

Yok!  Common lisp zaten nispeten yeni.  ANSI oncesi (CltL1, ve 2)
Common Lisp ile yazilmis orneklerle dolu bir arsiv vardi, ama su
anda guncellenmiyor.  Common-lisp.net filan'dan eski tabii (cliki
filani da saymiyorum).  Adresi vereyim belki bir isinize yarar:

http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/project/ai-repository/ai/lang/lisp/0.html

[...]
    VY>   - sem_get() nedir?  - sem_get hangi başlık dosyaları ve
    VY> kütüphane ile gelir?  - Semaphore'lar hakkında ayrıntılı bilgi
    VY> i�in su sayfaya bakabileceğiniz gibi, şu şu şu fonksiyonların
    VY> manual sayfaları da ilginizi çekebilir.

Hyperspec gibi mi?

http://www.lispworks.com/documentation/HyperSpec/

    VY> Ve ben bu satırları okurken, sem_get()'in gerçekten onlarca
    VY> yıl içinde muazzam bir kararlılığa ve nispeten taşınabilirliğe
    VY> sahip olduğunu biliyorum.

Baska devirden bahsediyoruz (50 sene var ya akilda).  Common Lisp
platform bagimli degil (olamazdi da zaten), siz sem_get'i dil
baglaminda kutuphane ozelligi olarak soyleyince benim aklima Windows
SYS-V semaphorelarini mi destekliyormus filan gibi seyler de geliyor.
2006 ve Linux perspektifinden belki dediginiz dogru, ama bu cok yeni
bir olusum aslinda.  *NIX lerle kisitli olsa bile C koduna bakarsaniz
cesitli POSIX standartlarina ragmen bir suru CPP cambazligi
goreceksiniz.  Autoconf'un ortaya cikmasi icin bir sebep vardi
elbette.

    VY> Kanaatimce, Lisp/Scheme camiasında eksik olan böyle bir
    VY> arşiv. (En azından benim bildi�im böyle bir kütüphane
    VY> yok. Olan bir şeyin tanıtılmaması da, en az onun yok olması
    VY> kadar kötü bir şey gibime geliyor.) Tabi 3. şahısların yaptığı
    VY> ufak tefek çalışmalar var.  Ama bunlar ne derece kararlı ve
    VY> güvenilirdir, kaç kişi tarafından test edilmiştir, orası biraz
    VY> şüphe uyandırıcı.

Eger belirli bir problem icin birsey ariyorsaniz bir bakalim.

[...]
    VY> Ufak bir anektod daha yapayım. Python'un Tutorial'ine şöyle
    VY> bir göz gezdirirken, gözüme şu başlık takıldı: 10.12 Batteries
    VY> Included: Python has a "Batteries Included"
    VY> philosophy. Adamlar arkalarında 50 yıllık bir birikim
    VY> olmadığının farkındalar. Ama bunu, "Tamam, o halde kendi 50
    VY> yıllık birikimimizi biz kendimiz oluştururuz!" zihniyeti ile
    VY> çözüm yoluna gitmişler; ki bence bu konuda da oldukça
    VY> başarılılar.

Bunu Eran Gatt/(ve simdiki ismiyle)Ron Garrett de soyleyip duruyor.
Kullanici tabaninin buyukluguyle alakali birsey var bunda.  Bir de
benim anladigim C'ye ziplamak kolay python'dan.  CL'den de zor
degil aslinda ama CFFI filan kullanmazsaniz, FFI sistemi lispinize
gore degisebiliyor.  X adam-aylik projede gereken FFI'i ogrenip
kullamaya ayrilacak yarim gun belki onemi degil, ama iki saatte
'birsey yapan' bir program yazmak icin yola cikan insanlara zor
geliyor.

[...]
    VY> [Aslında ben normalde bu kadar çok saçmalamam. Sadece Emre
    VY> Bey'in saçmalayanları ısırmıyoruz lafına güvendim - gerçi o
    VY> lafın ucu da biraz açık ama...]

Aman n'olur kimse sinmesin, bakin birsey olmadi yazdiniz diye.

[...]
    VY> P.S. O aranan 18 kişilik zanlıdan biri de benim. Ama benim
    VY> listeye ulaşmamın ne seminer, ne de FM ile alakası yok.

Hmm, o zaman insan 'pekiyi nasil oldu?' diye merak ediyor.

BM