    BM> [...]
    ES> Common Lisp söz konusu oldugunda, mesela ben orada olsaydim ve
    ES> seytanin avukatligini yapmak isteseydim soracagim sorular
    ES> sunlar olurdu:

    BM> Bunlari iyi sorular.  Ben bildigimi soyleyeyim, belki
    BM> baskalari da birsey soyler.

    ES> - Neler icin uygun oldugunu söylediniz. Neler icin uygun
    ES> olmadigini söyleyin.

    BM> Kastetmedigini tahmin ettigim tarafini soyleyeyim.  Eger
    BM> 'lispci' profili neyse ona uymayan insanlari calistiracaksaniz
    BM> su anda CL uygun olmayabilir.  En azindan bu yonde cok sikayet
> [...]

Dolayisi ile belki de bu profili iyice acik etmekte, nerede nasil
davrandigini bilmekte, avantajlarini, dezavantajlarini düsünmekte
fayda var.

    ES> - CLOS ve MOP ile performans problemi yasayip da kafayi duvara
    ES> vurursaniz ne yapacaksiniz?

    BM> deCLOSisifikasyon!  Hanry Baker'in CLOStrophobia diye bir
    BM> makalesi vardi, o da faydali olur belki:

    BM> http://home.pipeline.com/~hbaker1/CLOStrophobia.html

Eglenceli bir yazi, tesekkürler :)

    BM> Bunun karsi sorusu da var: ne is yapiyoruz da performans
    BM> problemimiz oluyor?

Söyle bir karsi atak gelistirilebilir mi: "Cluster kurun kardesim!
Bkz J2EE" ;-)

    ES> - CL ile gelistirdiginiz projelerde kac kisilik ekipler
    ES> halinde calistiniz? 1, 2, 3? 20 kisilik bir ekip bir yazilim
    ES> gelistirmeye calisiyor olsa idi, CL ve CL ekosistemindeki
    ES> araclar nasil bir etkiye yol acardi?

    BM> Ben bunu bilmiyorum.

Bu biraz da ilk soru ile baglantili. Seytanin avukatligini yapiyoruz
ya, karsilasilan tepkilerden biri de mevcut durumun ne kadar büyük
ekiplerle calismaya izin verdigi seklinde. Tabii burada dogru dürüst
bir kiyaslama yapmak zor, yani iste bir Lisp projesi göstereceksiniz
kodu elleyen mesela 20 kisi olacak, dagitik calisiyor olacaklar filan
bunu yine 20-30 kisilik C++, Java, .NET projeleri ile kiyaslamak
dogru olur mu? Diger yandan, Common Lisp kullanarak calisan 5 yazilimci
diger popüler araclarla calisan 20 kisilik ekibe bedeldir denilebilir
mi? (Somut örnekler üzerinden).

    ES> - Bir an önce bir is yetistirmeniz gerektiginde söz konusu
    ES> islevsellige dair bileseni hazir olarak bulabiliyor musunuz?

    BM> 'Hazir'dan ne anladigimiza bagli.  FFI her zaman mumkun, ve

"Hazir"dan anladigim, misal CPAN tarzi bir sey. Yani bilmem ne i$leme
alt problemi var elimde, esas problemin cok kücük bir kismi, bir an
önce filanca falanca islevleri olan bir sey istiyorum vakit kaybetmeden
yoluma devam etmek icin, bir komut veriyorum, iste misal asdf install
gibi, gidiyor, bircok mirrorlanmis kod depolarindan birine baglaniyor
(biri olmazsa diger) cekiyor, kuruyor. Yaninda tüm islevselligi aciklayan,
örnekler filan da iceren bir dokümantasyon geliyor, hemen birkac islevini alip
kullaniyor yoluma devam ediyorum. Yani su döngü gerceklesiyor: tespit
et, kur, birkac dk. dokümantasyona bak, anla, kur, gerisini düsünme
hic umursama, yoluna devam et.

    BM> [...]
    ES> - DSL ve esneklik demissiniz, her farkli is "domain"i icin DSL
    ES> gelistirmenin maliyeti ne olacak? 30 farkli sekilde
    ES> "implement" edilmis HTML mark-up (ve markdown!) üretici Lisp
    ES> DSL kütüphanesini bir kenara birakirsak dogru dürüst DSL
    ES> gelistirmek hakikaten "gücü hisset Luke!" kivamina gelmek icin
    ES> programcilarimi ne kadar acI dolu bir egitime tabi tutmaliyim?
    ES> Bunun icin kaynaklar var mi?  Hangi kursa yollayabilirim?

    BM> Ne guzel soru bu?  Ozellikle kurs kismina bayildim.  Burada
    BM> kabahat bu DSL isinin cok reklaminin yapilmasinda.  O kadar da
> [...]

Eh biraz "entirprayz" agzi ile konusayim dedim ;-)

eMBA Software Developer         Actively engaged in:
http:www.bilgi.edu.tr           http://ileriseviye.org
http://www.bilgi.edu.tr         http://fazlamesai.net
Cognitive Science Student       http://cazci.com