Wlodek pisze:

> (...)  Do osmiu
>najwiekszych umyslow wszystkich czasow od lat
>zaliczalem Archimedesa, Newtona, Gaussa, Galois,
>Riemanna, Poincare, Hilberta i Einsteina.  Az czterech
>z wymienionych wydaly Niemcy: Gauss, Riemann, Hilbert
>i Einstein. Ale do superklasy mozna zaliczyc jeszcze
>wielu z Niemiec, chocby Leibniza, Eisensteina, Kummera,
>Weierstrassa, Dedekinda, Kroneckera, Cantora, Minkowskiego,
>Weyla, Godela, Emmy Noether, Artina, Landau, Siegel...
>-- przecudowna plejada matematykow!

Z przyjemnoscia przeczytalem esej Wlodka o polskich
matematyczkach.

Kiedys, w dyskusji o Enigmie na Poland-l, podawalismy
sobie rankingi najlepszych matematykow wszystkich czasow.
Przypomne moja ulubiona dziesiatke. Nietrudno zauwazyc
duzy przechyl w strone zastosowan technicznych :-)

Charles Babbage - za wymyslenie zasady pierwszej mechanicznej
maszyny analitycznej.
August Cauchy -  za wklad do teorii szeregow i rownan
rozniczkowych zwyczajnych.
Carl Gauss –  za to, ze byl najlepszy z nich wszystkich!
Jean Fourier – za wklad do teorii rownan rozniczkowych.
czastkowych, w szczegolnosci za model przeplywu ciepla.
Dawid Hilbert – za wklad do analizy funkcjonalnej.
Stefan Banach – jak wyzej; w szczegolnosci za podanie
twierdzenia o odwzorowaniu zwezajacym.
Pierre Laplace –  za wklad do teorii prawdopodobienstwa i
rachunku operatorowego (nagroda dodatkowa za wymyslenie
systemu metrycznego).
Carl Runge – za wklad do metod numerycznych.
Alan Turing – za najbardziej ogolny model automatu
algorytmicznego.
Stanislaw Ulam – za wklad do modelowania jader atomowych.

Pozdrawiam
tjk

Odpowiedź listem elektroniczym