Mikolaj Sawicki wrote:

> Ma racje p. Niewiadomski, ze wyrazilem sie niezbyt precyzyjnie: mialem na
> mysli, ze ziemia kreci sie wolniej z powodu przyplywow i odplywow w
> oceanach, oraz takze, choc w mniejszym stopniu, z powodu utrzymywania sie
> wuatrow w atmosferze.

Ja zas bede upieral sie, iz istnienie przyplywow czy wiatrow samo w sobie
niczego nie wyjasnia :)

> Co do momentu pedu samej Ziemi, to oczywiscie nie jest zachowany, ale
> Ziemia
> nie jest izolowanym obiektem. Moment pedu ukladu Ziemia-Ksiezyc jest z
> grubsza zachowany,

Zgadza sie, nie wspomnialem o roli Ksiezyca, a powinna ona byc duza. Ksiezyc
tez moze tracic swoj moment pedu wokol wspolnej osi z Ziemia z powodu
oddzialywan zewnetrzych, nie tylko z powodu oddzialywan z Ziemia.

Jak dotad jednak, w tej rozmowie nie udalo nam sie zidentyfikowac
_mechanizmu_ i przyczyn fizycznych utraty momentu pedu przez Ziemie w swym
ruchu wokol wlasnej osi.

Pozdrawiam,
zb.

Odpowiedź listem elektroniczym