Anna Niewiadomska wrote:

> Przy(i od)plywow. Oceanicznych i atmosferycznych. Te ostatnie sa tylko
> jedna i to raczej mniej wazna z przyczyn wiatru.

Chodzilo Panu Sawickiemu o przyczyny zwalniania obrotow Ziemi, a nie o
przyczyny wiatrow. Wiatry maja niby prowadzic do zwalniania obrotow.

Z tym, ze dla mnie ta rzecz nie jest calkiem jasna. Otoz traktuje Ziemie
jako calosc, wraz z jej atmosfera i oceanami. Wtedy nalezaloby rozwazac
zachowanie momentu pedu calosci. Calkowity moment pedu nie powinien zmieniac
sie z powodu samego istnienia atmosfery czy morz. Przyczyny spowalniania sie
obrotu moglyby wtedy byc nastepujace:

- zmiana _rozkladu_ momentu pedu w objetosci Ziemi (wliczajac w te objetosc
rowniez wody i powietrze)
- utrate masy calego ukladu w sposob niejednorodny (powiedzmy ucieczke
atmosfery, szybciej po stronie przykladowo dziennej niz nocnej - tu wartoby
sie zastanowic lepiej nad tym mechanizmem,w kazdym badz razie
niejednorodnosc szybkosci ucieczki bedzie z pewnoscia prowadzila do jakichs
efektow).
- wplyw czynnikow takich jak cisnienie promieniowania slonecznego lub
promieniowania kosmicznego (jesli one sa tu istotne; tez musialyby dzialac
niejednorodnie na Ziemie).

W kazdym badz razie stwierdzenie, ze powodem jest samo istnienie morz i
powietrza to troche za malo.

Pozdrawiam,
zb.

Odpowiedź listem elektroniczym