Gilad Ben-Yossef wrote:

Shachar Shemesh wrote:
Gilad Ben-Yossef wrote:

3. שלא מינינו דירקטורים מטעמנו למכון.

על פי מיטב הבנתי המדובר הוא בחמש מניות מתוך אלף. על פי חוקי החברות הרגילים (ואני לא יודע אם הדבר חל גם על חברות לתועלת הציבור), הרף שמעליו בעל מניות נחשב "בעל עניין" הוא 5 אחוז מהחברה, רף שאליו "המקור" אפילו לא מתקרבת. רק לבעל עניין יש את הזכות למנות דירקטור (קריא - למקור אין זכות למנות דירקטור), והמגבלות שטל העלה במהלך האסיפה אף הן מתייחסות לעבודה של חברה מול בעל עניין בה. במילים אחרות, רק החזקת כמות קטנה של מניות אינה, כנראה, משהו בעייתי.

מה שכתבת לא מדויק - למיטב ידיעתי הבחינה היא לפי אחוז מסך כל המניות *המוקצות* לא סך כל המניות הקיימות בכלל. לפי בחינה זאת "המקור" היא אכן בעלת עניין בחברה.
זה משנה דברים, ולאו דווקא לטובה.
לגבי הזכות למנות דירקטורים - הדבר נקבע לפי תקנון החברה ותו לו. הכלל שאתה מתייחס אליו הוא כלל מקובל ואולי אפילו נדרש כאשר מדובר בחברות *דיבוריות* אבל אינו מחוייב, שוב למיטב ידיעתי, חברה פרטית כמו מכון ויה.
מצד שני, בגלל שמדובר בצעד לא ברור, הייתי שמח, בתור חבר עמותה, לשמוע עליו לפני שהוא נעשה.

אני לא בטוח מהי ההגדרה של "צעד לא ברור".
צעד שהשלכותיו לא ברורות. בפרט, על פי תשובתך לעומר, צעד מאפשר לגוף חיצוני לחלוטין לטעון שהוא קשור למקור בפעילותיו, לדעתי, הינו צעד שדורש מחשבה.
מדובר בתרומה שניתנה לעמותה, שלא מטילה, כך נראה, שום חובות על העמותה,
אם העמותה היא בעלת עניין במכון המחקר, הרי שיש, לכל הפחות, מגבלות בפעילויות המשותפות ש"המקור" ומכון המחקר יכולים לעשות ביחד. אני לא הייתי קורא לצעד כזה "שום חובות".
של מניות של מכון מחקר שפועל לקדם את מטרות העמותה והמאוגד כחברה לתועלת הציבור.
אבל לא נשלט ע"י אף אחד ממנגנוני הבקרה של העמותה, או חייב דיווח לעמותה.
למכון האמור אסור לחלק רווחים, כך שאין פה אינטרס כספי אלא מדובר במחווה סמלית לכל היותר.
אז אני בעד לקבל בדיוק מספיק מעט מניות כדי ש"המקור" לא תהיה בעלת עניין בחברה. אז אכן יהיה מדובר בצעד סמלי. להיות בעל עניין בחברה איננו צעד סימלי, למיטב הבנתי.

אני לא רואה בזאת שום דבר החורג מסדר העניינים הרגיל, ולא מבין מדוע תרומה של 1000$ לא דורשת הודעה מוקדמת ואילו תרומה שערכה הכספי הוא אפס לכל צורך ועניין דורשת הודעה כזאת רק משום שבמקום לקבל שטר חוב (צ'ק בעברית :-) קיבלנו הפעם נייר ערך אחר - דהיינו מניות.
דבר ראשון, לא אמרתי (ולא ידוע לי שמישהו אחר אמר) שהועד לקח פה החלטה לאל סמכות. אין ספק שלועד אכן יש סמכות לקחת את ההחלטה הזו מבלי להודיע לחברים ומבלי להוועץ בהם. זה לא אומר שאני לא חושב שלא היה יותר חכם להוועץ בחברים (מראש או, אם כפי שאתה אומר, הצעד עוד לא סופי, אז עכשיו).

דבר שני, אם אותה תרומה של 1000$ (קיבלנו אחת כזו?) היא אכן "no strings attached", אז די ברור למה היא תרים פחות גבות אם הוועד יקבל אותה מאשר להפוך לבעל עניין בחברה, בעיקר אם לי, באופן אישי, לא ברור מה זה הסטטוס "חברה לתועלת הציבור", ואיך הוא עובד (וכן, שאלתי עורך דין).
גלעד

לסיכום, אני ארגיש הרבה יותר נוח עם הצעד אם נקבל את אותה כמות של מניות פחות שיחסכו מאיתנו את סטטוס "בעל עניין" בחברה (במונחים מתמטיים, כמות גדולה ככל שתהיה של מניות, ובפרט שתהיה קטנה ממש מ-5% מהמניות המוקצות בחברה). כמובן שזה גם ימנע מהחברה לטעון שהיא פועלת בחסות "המקור", אבל זה, לדעתי, רק ייתרון. זוהי, כמובן, דעתי בתור חבר מין המניין, ואין בה משום חיוב של הועד להחליט כל דבר שהוא בנידון.

שחר

לענות