-------- Original Message --------
Subject:        Re: Re: A professional Musician's View]
Date:   Sun, 20 Aug 2006 00:15:32 +0200
From:   Drora Bruck <[EMAIL PROTECTED]>
To:     Uri Bruck <[EMAIL PROTECTED]>

כן, כי אין ברירה אחרת, אבל שוב, הניסוח שלי היה רע ולא העביר את כוונתי. מה
שהייתי צריך להגיד מהתחלה הוא, שאני מרגיש שהתגובה של דרורה באה מעולם מושגים מאד שונה מזה שלי; כך שכשאני קורא אותה, קטעים בה נראים לי מופרכים ממש. ואני לא רוצה להשאיר את זה כך; ברור לי שיש לה איזשהו case, אבל מבחינתי, היא לא העבירה אותו, והייתי רוצה למצות את ההזדמנות להבין את הצד השני, כדי לנסות להציג פתרון שדואג לאינטרסים של שני הצדדים, כי בסופו של דבר, אנחנו באותה סירה, וכצרכן תרבות, אני בהחלט מעוניין לתת תמריץ ליצרנים.

העניין תמריץ ליצרנים...הבה נדבר על משהו שקל להבין. מכונית חדשה היא גם סוג של יצירה שמסייעת למין האנושי. האם כשמישהו מייצר מכונית חדשה אתה מצפה שיהפוך אותה לנחלת הכלל? לא, ברור שלא...כי פה העניין על דבר מוחשי - אין ברירה אלא לשלם - ועל דבר שהוא לכאורה לא מוחשי אתם לא חשים צוך לשלם.
אני לא חושבת שליצירה כלשהיא או שיצירה כלשהיא היא של האנושות.
אם כך, לך למוזיאון תל אביב, הורד ציור מהקיר וקח אותו אליך למספר ימים - כי הוא גם שלך...

> למעשה - 'קניין-רוחני' איננו קניין ואינו רוחני. מדובר במונופול מוגבל > שניתן > על-ידי המדינה. לא רכוש שמוענק למישהו, אלא זכות שנמנעת מכל שאר הציבור. > זהו
> מונופול על הפצה של חלק מהתרבות האנושית. מונופול-תרבותי, אפוא להבדיל
> מקניין-רוחני, הוא דבר שיש לקצוב בזהירות, ולהגביל ככל הניתן.

פה הטעות הגדולה..הזכות הטבעית היא של היוצר...המדינה באה להגן על הזכו ת הזו.
.

קניין רוחני אינו מונופול לחברות  - הוא בראש ובראשונה נועד להגן על האומן
היוצר הבודד - וזכויות קניין רוחני, בכל העולם נהוגות עד 50-70 (משתנה מארץ
לארץ)  עד לאחר מותו.

מי אמר משהו על חברות? בן אדם פרטי לא יכול להחזיק במונופול? חוץ מזה שזכויות יוצרים יש גם לחברות, כמעט באותה מידה שיש לאמן הבודד (כי מה לעשות, כשמפיקים סרט או משחק-מחשב, היחידה שיכולה באמת לטעון שהיא שיצרה אותו היא חברה). כהערה צדדית, השימוש במונח "קניין רוחני" בפסקה לעיל, במקום "זכויות יוצרים", הוא אי-דיוק משמעותי.

אתה מדבר על זכות שנמנעת משאר הציבור. איזו זכות יש לך, למשל, אם יורשה לי
לשאול, על יצירה שאני כתבתי, השקעתי בה זמן וכסף, שכרתי אולפן, הקלטתי נגנים,
ערכתי והשקעתי בה...ועכשי אני נותנת לך למשל את המחיר האמיתי של הדיסק שאני
מוציאה בדצמבר הקרוב - כולל שעות עבוד - 113,000 ש"ח...כן, כן...כללתי את
עלויות כלי הנגינה, עלויות האולפן, שכר עבודה של החזרות וכו...)

פה אנחנו מגיעים באמת לשורש הבעייה. התפיסה המנחה את הקהילה -- ולמיטב ידיעתי, גם את כל מערכות החקיקה המערביות -- היא שכל הישג רוחני, מדעי, תרבותי, אומנותי, וכן, גם היצירה שאת כתבת, שייכים מרגע פרסומם למין האנושי כולו, ולא לאף אחד ספציפי. חוקי זכויות היוצרים מהווים התפשרות של התפיסה הזו עם טענה לפיה העושר התרבותי האנושי יגדל אם תהיה ליוצרים גם מוטיבציה כלכלית להשקיע; לכן, המדינה מוותרת, זמנית, על זכותם של כל אזרחיה לעשות שימוש ביצירה, כדי לאפשר לך להפיק ממנה רווח ולעודד אותך להשקיע בה. אבל הזכות העקרונית לא נשללת -- היא רק מושעית זמנית.

מה זאת אומרת שיצירה שלי שייכת למין האנושי?
ואם אני לא רוצה?
ואם אני לא רוצה שיצירה שלי תהיה נחלת הכלל?
אלא רק נחלתו של מישהו שקונה אותה?
אני לא מעוניינת שהמוסיקה שלי תסתובב חופשית.
ולכן אין זכות לאיש להעתיקה, אלא אם כן קיבל רשות מפורשת ממני.

גודל ההשקעה שלך ביצירה, לכן, הוא, עם כל הכבוד, החלטה כלכלית (ורגשית) שלך, ולא טיעון מוסרי על זכויות; ולכן, הוא אינו רלוונטי.

הוא רלוונטי לחלוטין ברגע שאין לי שום יומרה להוסיף מימד לתרבות
האנושית הכללית, אלא אני עושה את עבודתי.
ועל עבודתי אני רוצה תשלום.

אז איזו זכות יש לך להעתיק מאיפה שהוא חינם ולשמוע מוסיקה שלי מבלי שאו שהענקתי לך את הזכות
הזו על ידי זה שנתתי לך מתנה דיסק, או שקנית אותו?

הנה דוגמה של קוצר-ראות (שמופיעה, אגב, גם בהצעת-החוק): יכולתי להשיג את החומר -- לקנות את ההקלטות -- בלי לקנות דיסק, למשל דרך iTunes. אני אוכל -- אני מקווה בשבילך -- לשמוע חלק מהיצירות, בלי לקנות כלום, למשל ברדיו. ואם קונצרט שלך משודר בטלויזיה, מותר לי להקליט את השידור, והחוק המוצע גם לא מציע לשנות את זה (כי הוא עוסק רק במדיה דיגיטלית).

נכון, ניתן להקליט אותי מהרדיו...אבל לכן הרדיו משלם לי תמלוגים על כל השמעה, ויחסית - תמלוגים גבוהים.
(אותו עניין שספריות משלמות למולים)

מותר לך לנקליט את השידור לצרכים פרטיים שלך .

[הערה מעבר להפרכה: וכל זה בגלל שכמו שאנחנו מנסים להגיד, זכויות-יוצרים אינן זכויות-יסוד מוחלטות, אלא מנגנון כלכלי שנועד לקדם מטרה אחרת, וככזה, הוא צריך להיות מידתי ולהמנע מלפגוע במטרות חשובות אחרות].

האם היצירה שלי היא של העולם? לא, היא שלי בלבד.

חד, חלק, ופשוט, לא נכון. אם היא הייתה שלך, זכויות היוצרים לא היו פגות לעולם. היא של העולם, אבל הוא נותן לך בלעדיות עליה לתקופת-זמן מוגבלת.

זכויות היוצרים הם שלי כל עוד אני חיה ומתפרנסת מהם וכל עוד יורשי (מדרגה ראשונה-שנייה) יכולים להתפרנס מהם.

אם מישהו רוצה להנות ממנה - הוא צריך לשלם לי בדרך זו או אחרת.

או לחכות.

וכפי שאתה רואה - קניין רוחני הוא קצוב. אם אתה רוצה היום לשמוע בטהובן...אתה יכול להוריד קבצי מידי של יצירותיו חינם.

לגבי הקלטות של מבצעים - כן, למבצעים מגיע לקבל שכר.

אף אחד לא מתווכח על זה. השאלה היא לא אם מגיע להם שכר, אלא כמה שכר מגיע להם ועל מה; וחשוב מכך, מה מותר להקריב על מזבח זכותם לקבל את השכר הזה.

סליחה????
מה זאת אומרת "להקריב על מזבח השכר?"
אדם עשה עבודה - מגיע לו לקבל שכר. נקודה.
מגיע לו לקבל % מסוים מכל מי שמשתמש במוצר זלו.

~~~ סוף ההפרכה. ולפני שאני מסיים להדגים על מה אני מדבר, עוד דוגמה אחת קיצונית למדי:

> למעשה - מדובר בהפרה של מונופול-תרבותי. הפרה זו עשוייה להתבצע ללא
> משים, ועלולה לקרות בעת יצירה של תרבות חדשה המתבססת על תרבות קיימת. הפרה
> זאת וודאי אינה פוגעת בגופו ונפשו של בעל-המונופול, ואפילו אין ראיות > ברורות
> שהיא מהווה פגיעה כלכלית במחזיק המונופול.

הערה -

קודם כל - השימוש במילה מונופול...היא הפוכה.

לכל אומן יש זכות בלעדית על יצירתו. מי שרוצה לנכס יצירות שיצרו אחרים ואשר לא
היה לו שום חלק ביצירתן הוא המונופוליסט האמיתי.

מונופול, תבדקי במילון, הוא זכות בלעדית. לא יותר, לא פחות. מונופול הוא לא בהכרח דבר רע, והמושג בוודאי לא מציין עוול או נטילת דבר בלא זכות. מי שיש לו זכות בלעדית על משהו הוא מונופוליסט, ומישהו שטוען כנגד הזכות הזו הוא אולי טועה, ואולי אפילו גזלן, אבל לבטח לא מונופוליסט (אלא אם את חושבת שחן טוען כאן שהזכות להעתיק קבצים צריכה להנתן *רק* לו).

ברגע שאתה טוען שלעולם ולאנושות יש זכות על מה שאני יצרתי רק כי...(כי מה, אגב?) אתה טוען למונופול של העולם על המוח והיצירתות של האינדיבידואל.

~~~ סוף ההפרכה.

אז יש עניין בדיאלוג?

--
Thanks,