Assalamu'alaikum WW.
Pak Sepriadi dan dunsanak Palamta RN kasadonyo

Iko memang kondisi nan sangaik memprihatinkan di Minangkabau sat kini ko, kalau
masalah iko idak diatasi capek mako indak lamo lai tanah ulatat di Minangkabau
akan habih bapindah tangan ka urang lain bahkan tanah Minangpun akan bisa
baganti tuan.

Padohal salah satu latak istimewanyo Minangkabau dari daerah nan lain adolah
dengan diakuinyo Tanah Ulayat sebagai salah satu pusako tinggi nan turun
tamurun sacaro matrilineal dalam sebuah kekerabatan kaum pado suatu suku nan
indak akan pernah dijumpoi di daerah lain.

Sabagai mano nan kito ketahui bahwasanyo hak ulayat di Minangkabau dipagunokan
untuak keperluan kamanakan nan di pertahankan, diurus dan diatur oleh mamak
selaku tungganai rumah gadang dan Pangulu selaku pimpinan dalam suku atau kaum,
iko nan disabuik "mamak atau panhgulu maulayat dipusako".

Maulayat aratinyo adolah manjago, mempertahankan, maurus dan mengatur
pemanfaatan terhadap kaparaluan kamanakan, mako seoerang mamak atau pangulu nan
maulayat inyo harus adil, arif dan bijak, dalam mangatur harato pusako supayo
indak tajadi pertikaian ditangah anak kamanakan.

Tanah ulayat dan pusako tinggi lainnyo hanyo dapek diambiak manfaatnyo sahinggo
keberadaannyo tetap tajago sampai kapanpun karano indak buliah dipajuabalikan,
tasabuik dalam papatah adat tanah ulayat atau pusako tinggi "dijua indak
dimakan bali digadai indak dimakan sando".

Tanah ulayat kalaulah dipajua balikan mako hilanglah ulayat, hilang pusako,
hilang kaum dan kasudahannyo bisa-bisa hilang kampuang, tajua nagari.

Nan buliah hanyo manggadai itupun  kalau tajadi nan 4 pakaro :
1. Maik tabujua atah rumah,
2. Gadih atau rando indak balaki,
3. Rumah gadang katirisan dan
4. Mambangkik batang tarandam.

Sadangkan untuak kaperluan nan lain indak dibuliahkan manggadai apo lagi
manjuanyo kaurang lain.
Namun nan kini pintu gadai bapalungga, pintu jua tabukak habih, malah
basarahkan pulo bulek-bulek kapamarentah jo investor dengan dalih pembangunan
dan pemberdayaan masyarakaik, padohal nan tajadi masyarakaik awak lah dipadayoi
dek urang-urang tertentu.
Lalu nan kanyang sia adolah urang-urang nan tertentu itu pulo, Oknum pejabat,
oknum niniak mamak, dan pengusaha makan jo dagiang nan masyarakaik makan jo
tulang.
Sajak ulayat lah bersetifikatkan, lah jadi HGB, HGU mako ndak usah itu disabuik
ulayat lai karano inyo lah manjadi miliak pribadi atau kelompok tertentu.
Sapanjang pintu pagang gadai dan jua bali tanah ulayat diminang kabau dibukak
taruih mako suatu saat indak tertutup kemungkinan Tanah Minang akan berpindah
tangan kaurang lain.

Tks
Afrijon Ponggok KBB
43,L,Pekanbaru