Mooie mail, Glenn :p

On donderdag 28 juli 2016 23:03 Glenn Plas wrote:
> (...)
> Beste dat je kan doen -denk ik toch- is al het engelstalige op de wiki
> naar nederlands/frans te 'porten' met de lokale gewoontes in acht te
> nemen.  Ik geef toe dat het is zoals lego: je moet de stukjes zelf bij
> elkaar zoeken, in die zin is er geen 'enige pagina' die alles behandelt,
> helaas een feit.

Jammer genoeg is het een nachtmerrie om die vertalingen (al dan niet met lokale
aanvullingen) up-to-date te houden. Elke vertaling wordt eigenlijk een aparte
pagina. Dat vind ik persoonlijk veel ambetanter dan relaties fixen :p

Een gedeeltelijke (en complexere) oplossing is met een Template te werken
waarin de Engelse tekst als default staat, en de vertalingen als parameters
worden meegegeven, zoals ik hier heb gedaan:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:healthcare%3Dblood_donation
Handig om alles uniform te houden, en niet zo moeilijk om een vertaling te
maken [url 1], maar om het op te zetten heb je toch redelijk wat kennis van
wiki's nodig.

Zelfs dat is nog niet optimaal. Ik ben al lang aan het denken dat we een ander
systeem dan een wiki nodig hebben. Iets dat ondubbelzinniger is, en dat
gemakkelijk door data-gebruikers kan worden verwerkt. Dat idee is niet nieuw,
het is al beschreven onder de naam "Tag Central" geloof ik.

> Wat Ruben ook ervaart is dat je echt wel enorm veel tijd steekt in
> relations te fixen en je kan bijna niet anders dan dit in JOSM te doen.

... met verschillende plug-ins. Ik kan niet leven zonder utilsplugin2.

> Je zou ook de digests kunnen nemen ipv elke mail.

Dat zou ik eigenlijk afraden, het zorgt voor alleen maar meer complexiteit:
- Je kan de discussies niet meer per topic lezen
- Als je antwoordt, moet je steeds met het onderwerp zitten prutsen, en breek
je de threads [note 1] bij mensen die een thread-aware emailclient hebben
(zoals ik :p)

> Ik raad alleszins aan om rules in je mail(client) te gebruiken om de dingen
> te sorteren.
>
> De taggin lijst is best wel een grappige suggestie van Ruben :) OSM humor...

Gelukkig gaat het hier gemoedelijker aan toe dan daar.

> Ik ben ook fan van de dingen gewoon consequent te doen ipv alles om te
> gooien.
>
> Wat ik trouwens wel een grappige changeset comment vind is de
> problematische way : https://www.openstreetmap.org/way/423643352/history
>
> De comment van Jol dan. "Poging tot fix riverbank Leie"  -> denk dat
> Ruben dat dus goed heeft ingeschat.
>
> +1 trouwens voor goede changeset comments, ook al was het maar een poging
>
> Glenn

[url 1]
https://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Template:NL:healthcare:blood_donation&action=edit

[note 1] Wat technische uitleg: elk bericht vermeldt op welk bericht het een
antwoord is. Mijn emailprogramma gebruikt dat om betrouwbaar de verschillende
discussies te kunnen volgen (ipv op onderwerp van de email zoals geloof ik
Gmail doet). Als je de digests aanzet, wordt dat gebroken. Zo wordt het
moeilijker voor mij om alles te volgen.

--
Dit bericht is ondertekend met OpenPGP.