On 12 maj 2012, at 23:57, Robert Helgesson wrote:

> Jag tror inte detta är något större problem ifall man utnyttjar
> möjligheten att i rutt-relationen lägga till både stopp-position- och
> plattform-noderna (de får rollerna "stop" respektive "platform" i
> rutt-relationen). Antaget att du vet vilken rutt du vill ta och från
> vilken stopp-position så är det bara till å leta upp motsvarande
> plattformsnod. Dvs. ifall stopp-positionen är den 4:e medlemmen i
> rutt-relationen som har rollen "stop" så är motsvarande plattform den
> 4:e medlemmen med roll "platform". Faktiskt -- såvitt jag kan se -- om
> [...]

Finn ju
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Public_Transport#Stop_area
också där alla objekt som hör till ett hållplatsområde ska ingå, så då räcker
det med att man har ett av objekten så kan man hitta de andra samt även vilka
rutter de berörs av eftersom. Märk väl att stop_area relationen som så inte ska
ingå i någon rutt-relation.

/Joakim