22 apr 2013 kl. 08:39 skrev Peter Kindström:

> LearnOSM fokuserar på JOSM och det är inte något vi bör skrämma nybörjare
> med. :-)

Jag har från och till funderat på om man skulle göra en web som löser ett
specifikt problem per sida, så att säga.

En för att lägga till ett husnummer och kanske rita in ett hus på en gata. En
annan för att namnge en gata. En tredje för att rita in en ny gata. Och så
vidare.

Tror att man på så vis lättare får folk att mata in lite information om områden
de känner till, utan att göra det så komplicerat för dem. Med lite tur vill
lurar man vissa till att vilja göra mer exakta förändringar och då kan man peka
dem vidare mot JOSM.

JOSM är komplicerat. Jag är väldigt datorvan och det tog mig flera dagar att
lista ut hur det fungerar. Det tog sedan flera veckor med ritande för att
förstå att jag gjort en hel del väldigt dumma grejer jag inte orkat fixa till.
Enkla gränssnitt som löser specifika problem gör att man slipper sådant.

Det är bara vi nerdar som startar JOSM i ett område utan att egentligen veta
vad det är man tänkte pilla med. Nybörjare och de vi snackat om i förgående
tråd har ett mycket exakt problem de vill lösa. Något som saknas eller är fel i
kartan.

                        kalle