From: [EMAIL PROTECTED]
To: wikisv-l@wikipedia.org
Sent: Mon, 23 Oct 2006 4:52 AM
Subject: Re: [WikiSV-l] Blockering av anonyma "bidrag" efter ihållande
omfattande klotter

lars wrote:

>Ragnar, när >du avblockerade en del IP-adresser, skulle du kunna tänkta dig att
>adoptera dem då, så att du följer upp (och städar upp) det klotter >som senare
kommer därifrån?

Som Grillo påpekat många gånger: på en wiki finns inga åtaganden.

Men städar upp gör jag så mycket jag hinner, orkar och har lust, trots att det renderar
mig beskyllningar att endast ägna mig åt "metaaktivitet".

Sen vill jag uttrycka min förvåning över hur det hela förändrats från i våras.
Jag förväntade mig samma mängd klotter på förmiddagarna efter sommarlovet, och
trodde att bristen på klotter snarast berodde på att verksamheten på detta håll
liksom mycket annat (jag har i många år sett hur datasalarna används utanför
lektionstid) inte är lika intensiv i början på höstterminen. Därför förvånade
det mig att se att Riggwelter oändlighetsblockerat 106 IP-nummer som inte var
öppna proxier eller klart knutna till vandalnick (Mnemo stod för merparten av
de övriga, ett tiotal). Efter att ha lyssnat i kanalen om det var någon
policyändring om oändlighetsblockeringar och då fått nekande reaktion, tog jag
mig före att avblockera alla dessa oändlighetsblockeringar, särskilt som jag
inte fick kontakt med Riggwelter.

Redan månadslånga blockeringar av nätverk var tidigare fy-fy, så varför nu helt
plötsligt oändlighetsblockera hela nätverk? Varför inte oändlighetsblockera
hela Sverige???? Det blir allt vanligare med NAT, så dessa blockeringar av
nätverk är absout inget att använda sig av. Kollektiv bestraffning eller vad???

Nästa förvåning för mig var den storm av klotter som kom dagarna efter
avblockeringen. Vad beror den på? Det har jag inte kunnat analysera. Nu verkar
klottret ha stabiliserat sig på samma nivå som i våras, och det border vi kunna
klar av.

R-)

Check Out the new free AIM(R) Mail -- 2 GB of storage and industry-leading spam
and email virus protection.

Till