lars wrote:

Ragnar, när du avblockerade en del IP-adresser, skulle du kunna tänkta dig att adoptera dem då, så att du följer upp (och städar upp) det klotter som senare kommer därifrån?

Som Grillo påpekat många gånger: på en wiki finns inga åtaganden.

Men städar upp gör jag så mycket jag hinner, orkar och har lust, trots att det renderar mig beskyllningar att endast ägna mig åt "metaaktivitet".

Sen vill jag uttrycka min förvåning över hur det hela förändrats från i våras. Jag förväntade mig samma mängd klotter på förmiddagarna efter sommarlovet, och trodde att bristen på klotter snarast berodde på att verksamheten på detta håll liksom mycket annat (jag har i många år sett hur datasalarna används utanför lektionstid) inte är lika intensiv i början på höstterminen. Därför förvånade det mig att se att Riggwelter oändlighetsblockerat 106 IP-nummer som inte var öppna proxier eller klart knutna till vandalnick (Mnemo stod för merparten av de övriga, ett tiotal). Efter att ha lyssnat i kanalen om det var någon policyändring om oändlighetsblockeringar och då fått nekande reaktion, tog jag mig före att avblockera alla dessa oändlighetsblockeringar, särskilt som jag inte fick kontakt med Riggwelter.

Redan månadslånga blockeringar av nätverk var tidigare fy-fy, så varför nu helt plötsligt oändlighetsblockera hela nätverk? Varför inte oändlighetsblockera hela Sverige???? Det blir allt vanligare med NAT, så dessa blockeringar av nätverk är absout inget att använda sig av. Kollektiv bestraffning eller vad???

Nästa förvåning för mig var den storm av klotter som kom dagarna efter avblockeringen. Vad beror den på? Det har jag inte kunnat analysera. Nu verkar klottret ha stabiliserat sig på samma nivå som i våras, och det border vi kunna klar av.

R-)

Till