Ragnar Ståhle skrev:

> Förstår ni nu varför det är helgalet att blockera skolnätverk?

Både ja och nej.  Ur en rent subjektiv vinkel tror jag att en hård
linje för blockeringar (som Oskar Augustsson föreslår) kan ha den
fördelen att det skapar uppmärksamhet i media.  Debatten kommer
nog att flytta från Bybrunnen till tidningar som Internetworld.
Är det bra eller dåligt?

Om man blockerar hårt på det viset, hur skulle man då kunna
fortsätta att kommunicera med de som drabbas?  Visst finns risken
att de helt enkelt ger upp, men det finns ju också en chans att de
orkar läsa förklaringen om hur blockering fungerar och vill ta sig
vidare.

Antag att meddelandet innehöll "om du har frågor eller synpunkter,
skriv till..." - vem skulle de i så fall skriva till?  Det finns
ju ingen officiell förening för Wikipedia i Sverige, ingen
talesman som kan ta ansvar för de fattade besluten.  Ska man
uppmuntra dem att skriva till den här mailinglistan?  Kommer vi
att kunna besvara dem då?  Eller kommer vi att få en störtskur av
klotter till mailinglistan?  Kommer de seriösa att ge upp, medan
klottrarna fortsätter att kontakta oss på alla sätt de kan?

Kunde man på varje blockerad skola upprätta en kontaktperson, en
lärare som får ansvara för att eventuellt klotter följs upp?  Kan
vi låta frivilliga administratörer "adoptera" (och därmed
avblockera) en IP-adress (eller serie av adresser)?  Ragnar, när
du avblockerade en del IP-adresser, skulle du kunna tänkta dig att
adoptera dem då, så att du följer upp (och städar upp) det klotter
som senare kommer därifrån?  Det kanske går att spåra
datoranvändning inom en skola till en viss elev, om det hela sköts
internt på skolan, utan att blanda in polisanmälan?

Jag har funderat på de här frågorna sedan jag stängde susning.nu
för snart 2,5 år sedan, utan att komma till några användbara svar.

--
  Lars Aronsson ([EMAIL PROTECTED])