On Tue, 5 Sep 2000, Grzegorz Swiderski wrote:

> A na ile powszechny jest seks i prokreacja miedzy osobnikami tej
> same plci w ramach jednego gatunki i miedzy osobnikami roznych
> gatunkow?

Pomijajac ukryty w Pana pytaniu zart, seks miedzy osobnikami tej samej
plci jest w przyrodzie dosc czesto spotykany. Wiele osob zastanawialo
sie po coz homoseksualizm istnieje w sensie ewolucyjnym. Pewne
sugestie co do tego podal juz Edward Wilson, ale poniewaz lewicowa
intelektualna elita wolala go obrzucac pomidorami krzyczac
,,faszysta!'', a duza grupa konserwatow slyszac, ze zachowania
homoseksualne sa naturalne[*] (w sensie: wystepowaly zawsze, beda
wystepowaly zawsze i pelen ulamek populacji jest zawsze homoseksualny)
natychmiast zatyka uszy. Ale warto zajrzec do prac etologow oraz
dowiedziec sie co na ten temat sadzi genetyka populacyjna i
socjobiologia.

> Skad to wiadomo? Czy zna Pan wyniki jakichs naukowych badan nad
> uczuciowoscia zwierzat?

Jest przeogromna literatura na ten temat. Sadze, ze jesli nawet Pan
Holsztynski mialby jej nie znac (do czego ma prawo) to nie znaczy, ze
takie badania nie istnieja. Na marginesie: to ciekawa odmiana
argumentu: ,,jesli o czyms nie wiem tego nie ma''. Tutaj w formie:
,,jesli moj oponent czegos nie wie i nie poda na tacy, to tego nie
ma''.

> Seks hetero ma przewage taka, ze moze fizycznie zaowocowac.
> A seks z nieboszczykiem tez jest rownowazny innym formom seksu?

Az mnie ciarki przeszly, ale wychodzi na to, ze seks w dni nieplodne
jest rownoznaczny z nekrofilia. Nie mowiac juz o seksie z osoba
nieplodna, ktory jak rozumiem powinien byc traktowany jako ,,grzech''
przez zdrowa moralnie wiekszosc?

> I rowniez nie ma zadnego powodu by podwazac uczuciowosc
> zoofilia.

O ile seks w zoofili wynika z milosci. W ogromnej wiekszosci
przypadkow (jesli nie we wszystkich) seks zoofilow nie jest bynajniej
manifestacja uczuc wobec zwierzatek. Prosze zapytac seksuologow.

> Dlaczego porownywanie milosci homoseksualistow z miloscia ludzi
> do zwierzat mialoby byc niesmacznym zartem? Dlaczego milosc
> homoseksualistow jest wyzszej klasy miloscia niz milosc
> czlowieka do zwierzecia? Prosze o wyjasnienie, bo ja tego
> naprawde nie rozumiem,

Jak by to Panu wytlumaczyc.... To jest tak: w zwiazku homoseksualnym
obaj partnerzy to ludzie (homo sapiens). Moze sie zdarzyc, ze laczy
ich milosc. Milosc pomiedzy _ludzmi_ nie ogranicza sie do zwiazku
malzenskiego kobiety z mezczyzna. Jest jeszcze milosc matczyna, milosc
ojcowska, milosc braterska. Jest wiele rodzajow milosci (odsylam do
Ericha Fromma ,,Sztuka milosci'', jesli z praktyki Pan tych zagadnien
nie zna). Nie kazda milosc implikuje erotyke i vice versa. I dlatego
nie kazda forma milosci wymaga relacji pomiedzy osobami roznej plci.
To tytulem wstepu

Porownujac homoseksualna milosc do zoofili tym samym sugeruje Pan
porownanie jednego z partnerow do zwierzecia [**]. Rozumiem, ze to
bylo zamierzone. Pan Duszkiewicz nawet napisal to calkiem otwarcie.
Oczywiscie to jest kwestnia wrazliwosci i kultury, zatem nie musi Pan
akurat podzielac wrazliwosci Pana Holszynskiego czy mojej. Moze Pan
uznac, ze nie ma roznicy pomiedzy Oskarem Wildem a psem. Sa jednak
osoby dla ktorych takie stwierdzenie to niesmaczny zart. Prosze mi
wierzyc na slowo, bo przyjmuje po panskiej deklaracji, ze nie ma Pan
wystarczajacego daru empatii by to odczuc, a opisy odczuc wymykaja sie
racjonalnej charakterystyce.

Z powazaniem

Bartek Rajwa

[*] Niektorzy nie moga zniesc slowa ,,naturalne''. Niedawno czytalem
zale pewnej prominentnej feministki, ktora napadla na psychobiologow
za to, ze okreslili gwalt zachowaniem naturalnym dla czesci meskiej
populacji. Coz... Niektorzy jeszcze dlugo nie zrozumieja, ze nie
rzecza naukowcow jest dawac oceny moralne zachowan lub zjawisk. Ich
zadaniem jest _opis_.

[**] Jednego z partnerow! Nie obu, bo wtedy nie byloby mowy o zoofili
tylko o normalnym seksie miedzy zwierzatkami. Ciekawe, ktory z
partnerow homoseksualnych jest zwierzatkiem?

``Does anybody else find irony in the fact that Bill Gates says he's
trying to write a stable OS, and Linus claims he's trying to take over the
world?'' Anonymous

Odpowiedź listem elektroniczym