On Fri, 22 Dec 2000, Jacek Arkuszewski wrote:

> Tak, tez sie dziwilem, ze jeszcze nadawal. Moj kontakt z miejsca pracy
> twierdzil, ze teraz juz malo kto uzywa Morse'a.

Mam chec rozpisac sie wiecej, bo temat wciaz budzi moje emocje po tylu
latach, ale akurat mam troche pilnej pracy w pracy ;)

W tamtych czasach kod Morse'a nie byl wcale malo uzywany. Na pewno nie w
Polsce. Mozliwe, ze na zachodzie, w Ameryce, zaczeto coraz mniej z niego
korzystac (bo niby po co utrudniac sobie zycie, gdy istnieja latwiejsze
sposoby komunikowania sie). A jednak kod Morse'a ma pewne zalety powazne:
mozna z niego korzystac w wyjatkowo trudnych warunkach, gdy slyszalnosc
sygnalu jest wrecz ponizej granicy szumu. Tu wlasnie jest piekna sprawa:
nawet najlepsze urzadzenia elektroniczne nie beda w stanie wychwycic i
rozpoznac takiego sygnalu, zas wprawne ucho ludzkie jest jeszcze w stanie
poradzic sobie...

Kod Morse'a byl podstawa nauki krotkofalarstwa przez bardzo dlugi czas.
Niedawno jednak zostal oficjalnie wylaczony z uzytku w roznych sluzbach i
prawdopodobnie tez nie jest juz wiecej obowiazkowa jego znajomosc przy
ubieganiu sie o licencje krotkofalarska, przynajmniej w Ameryce (choc nie
gwarantuje). Troche szkoda jednak.

Pan Krzysztof wspomnial o podniesieniu w 83 roku wymogu przy ubieganiu sie
o licencje do zdolnosci przesylania 12 grup znakow, z 7 wczesniej.
To swiadczy o tym, iz wladze po prostu chcialy utrudnic do maksimum
zdobywanie licencji. Dlaczego? Otoz owe 7 grup znakow wczesniej nie wzielo
sie z powietrza. Po prostu nie kazdy, bez wzgledu na wysilek wlozony jest w
stanie nauczyc sie odbierac wiecej niz 7 grup. To nie jest duza szybkosc,
ale niestety nie do przeskoczenia dla osob, ktorych mozg funkcjonuje mniej
standardowo. A tymczasem za pare lat na zachodzie zniesiono poslugiwanie
sie alfabetem Morse'a... Czyli jak zwykle, nasze wladze okazaly sie lepsze,
ale inaczej...

Ciekawe jest, iz osoby o uzdolnieniach muzycznych sa w stanie opanowac
poslugiwanie sie kodem Morse'a do perfekcji.

Pozdrawiam,
zb.

Odpowiedź listem elektroniczym