On Sat, 2007-08-04 at 11:39 +0300, Octavian Rasnita wrote:
> Apropos, de ce scopul principal ar trebui sa fie acela de a scapa de
> formatele proprietar?

Nu nepărat. Rolul standardelor publice este mai degrabă de a asigura
"interoperabilitatea". Desigur că, de aici încolo, implicaţiile sunt
diverse, începând încurajarea unei competiţii comerciale pe baze mai
echitabile şi terminând cu aspecte (ca să zic aşa) "etice".

> Pentru ca programele si formatele open source sunt portabile si pot fi
> accesate pe mai multe sisteme de operare? Pentru ca sunt mai accesibile
> oricui fiindca sunt gratuite?
>
> Majoritatea acelor programe sunt accesibile doar unor categorii de persoane,
> care in unele cazuri trebuie sa aiba cunostinte destul de bune in utilizarea
> computerului, in majoritatea cazurilor ele sunt accesibile doar celor care
> nu au probleme de sanatate si le pot accesa fara un cititor de ecran de
> exemplu, asa ca unii prefera sa plateasca un ban in plus si sa aiba un
> [...]

Una e standardul şi cu totul alta e implementarea. Pe acelaşi standard
pot avea implementări mai bune sau mai proaste şi ideal ar fi ca aici să
fie competiţia şi nu în exploatarea unui standard (de jure sau de
facto).

> Nu stiu daca exista un word processor mai bun decat MS Word sau programe mai
> bune decat Autocad sau Corel Draw, si nu vad de ce ar trebui sa fie
> favorizate programele si formatele care sunt mai slabe din punct de vedere
> calitativ, si care nici nu sunt accesibile tuturor.

Aceeaşi observaţie ca mai sus. Ideal ar fi ca un standard să nu
favorizeze pe nimeni (program sau companie), ci să deschidă piaţa pentru
un număr cât mai mare de competitori. Poate că există programe de CAD
sau de grafică vectoriale mai bune decât Autocad sau Corel Draw, dar
absenţa unor standarde pe baza cărora formatele să fie convertibile le
limitează drastic şansa de a pătrunde pe piaţă.

> Programele open source costa, dar bani se mai gasesc, pe cand o persoana
> care nu vede si trebuie sa utilizeze un program inaccesibil nu are nici o
> sansa de succes.

"Open source" nu este relevant în această problemă. Prea puţin contează
ce formă de dezvoltare sau de distribuţie adoptă dezvoltatorul unui
program care implementează un standard.

Mircea