2010/9/4 Nadav Har'El <n...@math.technion.ac.il>

On Sat, Sep 04, 2010, Shachar Shemesh wrote about "Re: Plural":
> Nadav Har'El wrote:
> אני לא בטוח בעצמי אם אני אומר שטויות או
> לא. אני פה שואל.
>
> מה עם "מחר"? אני לא בטוח שאני רואה את ההבדל
> בין מחרתיים לבין נקודתיים.

נקודתיים היא מקרה גבולי כי קשה להגיד אם מדובר ב"שתי נקודות" או בשם עצם חדש
לחלוטין. אבל לא מופרך לומר ש"נקודתיים" מציינת "שתי נקודות". אפשר לספור
"נקודה,
נקודתיים, שלוש נקודות" (וכך אכן נקראים סימני הפיסוק המתאימים).

לעומת זאת, אם זכיתי בתחרות בשתי נקודות, לא זכיתי בנקודתיים, זוהי צורה זוגית
קבועה ולא צורה זוגית כוללנית, כלומר שהיא ספציפית למבנה מסוים בהקשר מסוים
וכפי שאמרת נקודתיים ראוי להיקרא שם עצם נוסף.

לעומת זאת,
"מחרתיים" בוודאי שלא מציין "שני מחרים". אי אפשר לספור "מחר, מחרתיים, שלושה
מחרים". אם כבר, אולי מחרתיים היא "שתי מחרת", אבל גם זה קצת קלוש. גם "צהריים"
אינם שני צוהרים, ואגב זו גם הסיבה שב"צהריים" לא כותבים וי"ו בכתיב חסר-ניקוד
תקני.

שים לב להגדרה הבאה:
אנחנו מדברים כרגע על הטיפול בצורת הזוגי ושים לב לרשימה הבאה:
[0] — אתמול / מחר
[1] — שלשום / מחרתיים
[2] — לפני n ימים / בעוד n ימים
כנ״ל לגבי מחר, אז לא מדובר פה על כלל עברי קלסי אבל בהקשר שלנו זה שימושי
ואפילו נחוץ...

> כמו כן, אני לא מכיר את הצורה הזוגית
> ל"חופן", "מקביל" ו-"דלת".

"דלתיים" בשימוש נרחב בביטוי "דלתיים סגורות" (שמתאר זוג דלתות סגור).
"חופניים" ראיתי פעם בשימוש לציון שני חופנים, בביטוי "חופניים" - בביטוי
"מלוא חופניים".
אני לא זוכר היכן ראיתי "מקביליים". אולי הכוונה ל Parallel Bars באתלטיקה?
אני באמת לא זוכר.
ייתכן שאני צריך לשקול מחדש את חופניים ומקביליים. אבל זה דווקא מדגים את הטענה
שלי, שצורת הזוגי לעתים מאוד רחוקות בשימוש בעברית.

מצד שני, אני מניח שלא יזיק שתכנת התרגום תתמוך בצורת הזוגי, רק שבעברית, כמו
כמובן באנגלית, רוב צורות הזוגי תיהיינה זהות לריבוי הרגיל.

בדיוק כמו בצורת הזוגי ב־gettext שאמורה לשמש רק חלק קטן מאוד מהמחרוזות כפי
שנאמר...

--
Nadav Har'El                        |      Saturday, Sep  4 2010, 26 Elul
5770