Peter Kindström <peter2...@infolagret.se> writes:

> Hej OSM:are!
> Nu har jag fått den tokiga(?) idén att försöka se till att alla svenska
> Europa, riks- och länsvägar blir klara!
>
> Jag började med att titta på Europavägar på wikin och började fundera på
> om statusen där inte är väldigt gammal? Dessutom verkar en del
> relationer vara felaktiga...  :-(

Jag jobbar lågintensivt på detta, och har försökt snygga upp wiki-sidan
(framförallt börja snygga upp länsvägarna) och jag har också märkt
detta.  Det är bara att jobba på och förbättra datat!

> Är det någon som jobbat med dessa vägar på länge och vet, eller är det
> bara att zooma in början på vägen och sakta följa den till slut för att
> få veta exakt status?

För att se om det finns hål i en relation så använd OSM Analyzer,
t.ex. på länsväg 109:

http://betaplace.emaitie.de/webapps.relation-analyzer/analyze.jsp?relationId=77965

Det finns ett par andra verktyg också, men detta har varit bäst när jag
fixat småhål i långa vägar.

Men den verkar gå väldigt långsamt just nu...

> Som grädde på moset (eller egentligen för att jag tycker
> PHP-programmering är kul) har jag gjort en alternativ statussida för
> detta: http://www.infolagret.se/openstreetmap/

Snyggt!

/Simon