Peter Kindström <peter2...@infolagret.se> writes:

> Hej!
> Mer om Europavägar-kollen:
> Jag har nu kollat E4:an från Stockholm till Haparanda och jämfört med
> noteringarna på wikin. Det fick mig att fundera på vilka kvalitetskrav
> vi ska uppfylla för att säga att en väg är helt klar...

Jag funderade en hel del på detta när jag skapade PublicTransport-sidan,
och formade min åsikt som är att en term "klart" eller "100%" är
oanvändbar eftersom det är så svårt att veta vad som menas.  Och om
definitionen någon gång ändras så måste man gå igenom allt tidigare
material.

Dessutom har vi det filosofiska problemet att en karta aldrig någonsin
blir "klar" eftersom verkligheten är i ständig förändring...

Det jag föreslår att man hellre gör är att dela in OSM-status för en väg
i olika kategorier, där man kan lägga till nya kategorier allt eftersom.
För varje kategori markerar man status 0-100% efter känsla.

Ta PublicTransport som exempel.  För busslinjer så började jag med
kategorin "Coverage" (linjetäckning) vilket är rätt lätt att indikera
0-100%.  När man når 100% linjetäckningen så börjar man söka nästa
kategori.  En naturlig nästa kategori var "Stops" (hållplatser) vilket
också går att indikera 0-100% relativt enkelt.

Nu har vi inte kommit längre med busslinjer (åtminstone inte jag), men
jag kan tänka mig att en kommande kategori är "Shelters" (tak) som
indikerar om det finns en busskur eller inte på varje hållplats.  Även
detta är enkelt att indikera 0-100%.  Framtida kategorier kan vara om
hållplatsen är upplyst, bemannad, om det finns en papperskorg,
linjekarta på vägg, och så vidare.

Om man gillar denna filosofi kan man tänka sig följande kategorier för
vägar:

* Täckning
* Avfarter
* Hastighetsbegränsningar
* Antal filer
* Belysning

För varje väg kan man då ha en tabell som ser ut såhär:

Väg            Relation  Täckning  Avfarter  Hastighet  Filer   Belysning

Riksväg 283    393940    100%      75%       20%        100%    0%

Då är det enkelt att se vad som är "klart" och notationen uppmuntrar den
som har dille på att se till att t.ex. hastighesbegränsningarna är
korrekt inlagda att köra sträckan och dokumentera dem bättre.  Vi som
inte bryr oss om hastighetsbegränsningar kan köra den och kolla var
vägen är upplyst istället... osv.

Det är också lätt för framtida utökningar, så när någon blir besatt av
att lägga in t.ex. vägbeläggning på alla vägar (asfalt, grus, ...) så
lägger man till en kolumn på vägen och börjar skriva in status.

Blir det riktigt många kategorier kanske det blir tungt, men jag tror
inte det är ett större praktiskt problem i närtid.

/Simon