Den 27 augusti 2010 19:00 skrev Peter Kindström <peter2...@infolagret.se>:

> Vi andra hade hela 2 timmar på oss att tycka till. Under "normal"
> arbetstid...  ;-) :-)

Då det inte var destruktiva irreversibla ändringar och det dessutom
redan används på flera andra håll i världen drog jag igång rätt
snabbt.

> Jag är faktiskt nyfiken på varför vi över huvud taget behöver dela in
> E-vägarna i under-relationer inom Sverige? Jag kanske inte är
> tillräckligt erfaren ännu...

* Om du försöker spara en relation som någon annan har ändrat medan du
arbetar får du en konflikt. Risken ökar ju större område relationen
sträcker sig över.
* E 12, som är en av de kortare europavägarna, är i dagsläget 783
medlemmar i relationen. Säg att man gör om en korsning i Lycksele så
vi får en ny rondell, då ska man leta reda på rätt plats bland de 783
redan befintliga vägsträckorna att lägg in den i.
* Det har tidigare varit problem att editera relationer som överstiger
ett visst antal medlemmar.
* Det är enklare att kontrollera att en relation är intakt på ett mindre område.
* Det är enklare att återställa relationen när någon råkat radera den.
Nån har exempelvis raderat hela E4-relationen som jag gjorde färdig
från Haparanda till bra många mil söder om Stockholm. Raderar någon E4
Sweden så är det bara att lägga in E4-länsrelationerna, och raderar
någon E4 Umeå kommun så är det inte så fasligt många vägsträckor att
lägga in på nytt.

> Men hur hanterar vi då länsvägar (under 500) etc? Ska de också delas in
> per län?

I princip kan de delas in på samma sätt (jag antar att du menar att
man delar per kommun, länsvägar tenderar ju att hålla sig inom ett
län), men eftersom de (oftast) är mycket kortare än europavägarna är
det inte samma behov.

>Och jag tror inte det är så smart att ha en "regel" som säger
> att man /kan/ dela in efter kommun, då kommer vi få olika i olika delar
> av landet! Kanske inte gör något?

Det gör ingenting. Beroende på hur många segment vägen har inom
kommunen kommer behovet att vara olika. Längs E20 finns vägsegment som
sträcker sig obrutna genom 4 kommuner, så där är ju ingen anledning
att bryta bara för att göra kommunrelationer som innehåller ett enda
segment. På andra ställen kommer kommunrelationen att uppgå till
hundratalet segment. Länsrelationerna kan alltså innehålla både
kommunrelationer och vägsegment. Det hela kan liknas med en träd-
eller katalogstruktur.

> Hur gör vi med Europavägar utanför Sverige? Har vi inte idag relationer
> som sträcker sig över riksgränsen också?

Om vi inte känner för att ändra utanför Sverige så är det ju enklast
om de får ligga kvar i topprelationen (ex. låt E 6 innehålla alla
vägavsnitt i Norge samt relationen E 6 Sverige.)

Konrad