Den 29 augusti 2010 19:33 skrev Peter Kindström <peter2...@infolagret.se>:
> Hej!
>
> Inga problem! Bara du kan tänka dig ändra tillbaka om vi gemensamt
> kommer överens om att göra på annat sätt...  ;-)
>

> Jag köper definitivt argumenten för att dela in vägar i länsdelar som
> minsta del. Däremot tycker jag vi rekommenderar att INTE dela in vägar i
> kommun-relationer just nu. Sen kan ju den som är duktig och har behovet
> alltid göra det ändå. Ok?

Jag tror det vad det jag menade, men jag kanske inte uttryckte mig så.
Rekommendationen en relation per län och sedan är det upp till de
(över-)ambitiösa att vara ännu mer detaljerad tycker jag låter vettig.

> [...]
>        super-relations, so they don’t show the ref and the network tag
>        of a super-relation. Currently, all these tags have to be added
>        to all part relations, which is a lot of work (especially as the
>        parts need to have the different refs of all the routes they
>        belong to).
>      * Tools and analyzers (like the OSM Relation Analyzer, especially
>        the GPX export function) don’t support super-relations yet. This
>        makes it hard to analyze a route as a whole (which is important
>        for example to calculate how much of a route has already been

De här två punkterna är samma sak och är samma problem som Cash-korten
på slutet av 90-talet. Inga butiker accepterade cash-korten för att så
få kunder hade sådana kort, och inga kunder skaffade korten för att så
få butiker accepterade dem. För bara drygt ett år sedan så stödde inte
CycleMap enkla relationer över huvud taget, utan accepterade bara att
man satte en rcn_ref-tagg direkt på varje vägsegment. Kartrenderare
och analysverktyg anpassar sig efter hur datat utvecklas, inte
tvärtom. (På internationella talk-listan dyker det nu och då upp
frågan om varför någon karta inte visar en viss tag/funktion och
svaret är alltid att det inte finns tillräckligt många sådana i
kartdatan än för att någon programmerare ska orka bry sig.)

>      * Super-relations can become very confusing when a relation
>        belongs to multiple super-relations or a way belongs to multiple
>        relations. In that case it is no longer deterministic from which
>        relation a certain relation or way will receive its tags.

Tja... Om man sätter "E 20 Skara kommun" i både "E 20 Västra götalands
län", "E 20 Örebro län" och "E 4 Västerbottens län" så förstår jag om
man blir konfunderad, men då har man ju gjort fel. I en hierarkisk
struktur det är frågan om så finns bara en överordnad relation.

> Vet Konrad/någon vilka Europavägar detta gäller, som vi inte bör ändra
> alltså?

För alla europavägar skulle jag göra som så att jag låter befintlig
relation vara kvar, men man plockar bort de segment som ligger i
Sverige och lägger de i en egen relation "E ?? Sweden" och sedan
lägger man den relationen som medlem i den ursprungliga. Det är alltså
fortfarande fritt fram att ändra även om relationen går utanför
Sverige.

Jag gjorde ett exempel:
Här är relationen E 12 som sträcker sig från Mo i Rana i Norge via
Sverige till Helsingfors i Finland.
Förutom alla vägar i Norge och Finland innehåller den nu relationen E 12 Sverive
som i sin tur innehåller relationer för de olika kommunerna med
undantag för Vännäs kommun där vägarna är lagda i E12
Sverige-relationen.
I det här fallet gjorde jag aldrig en relation för län eftersom hela
sträckningen genom Sverige går genom Västerbottens län.

> Till sist också frågan om vem/någon som kan tänka sig göra dessa
> ändringar på befintliga Europavägar - från en relation per väg till en
> relation per län plus en superrelation?

Jag kan tänka mig sitta när jag har tid och inte har nåt viktigare att
göra i OSM.

/Konrad