Hej!
> Dessutom har vi det filosofiska problemet att en karta aldrig någonsin
> blir "klar" eftersom verkligheten är i ständig förändring...

Helt rätt. Men i alla fall jag skulle ge upp om jag tänkte så... :-)
Jag skulle på något sätt vilja sprida kunskap om och öka användningen av
OSM och då tror jag man måste sätta en gräns någonstans där man kan säga
att "nu har OSM gjort klart XXX & YYY".

> Det jag föreslår att man hellre gör är att dela in OSM-status för en väg
> i olika kategorier, där man kan lägga till nya kategorier allt eftersom.
> För varje kategori markerar man status 0-100% efter känsla.

Lite på den linjen är nog min idé också, men inte så detaljerad. Jag har
nog helt enkelt tänkt att detaljerna tar vi sen, det är långt kvar.

> * Täckning
> * Avfarter
> * Hastighetsbegränsningar
> * Antal filer
> * Belysning
>
> För varje väg kan man då ha en tabell som ser ut såhär:
>
> Väg            Relation  Täckning  Avfarter  Hastighet  Filer   Belysning
>
> Riksväg 283    393940    100%      75%       20%        100%    0%

Risken är att vi tappar fokus om vi börjar med för många delmängder och
om dessa är för detaljerade. Att t.ex. få avfarter 100% klart kräver
varje liten skogsväg kartlagt...

Den här idén är absolut bra, men vi borde börja med bara någon/några få
delmängder till en början. Jag tycker faktiskt Täckning räcker till en
början, kompletterat med "avfarter där korsande väg ritats". Eller ändra
formuleringen Avfarter till Korsningar. Annars får vi avfartsproblemet
från ovan (tänk alla småvägar) och blir "aldrig" formellt klara ens med
de större vägarna fastän en karta vore fullt användbar för de allra
flesta människor.

> Då är det enkelt att se vad som är "klart" och notationen uppmuntrar den
> som har dille på att se till att t.ex. hastighesbegränsningarna är
> korrekt inlagda att köra sträckan och dokumentera dem bättre.  Vi som
> inte bryr oss om hastighetsbegränsningar kan köra den och kolla var
> vägen är upplyst istället... osv.

Jag har (även) ett lite annat fokus än oss "nördar". Jag vill få klart
en användbar karta motsvarande KAKs bilatlas eller en GPS till en
början. Att göra någon ännu bättre tar jag gärna /efter/ detta är klart,
inte samtidigt.

Din idé är bra och vi bör gå den vägen, men jag förslår att vi inte
börjar så hårt utan begränsar oss (och ev. tabeller) till en början. Jag
vill hellre uppmuntra OSM:are att göra klart några få kriterier
för /hela/ landet än att ha massor med detaljer på vissa ställen och
halvklart på andra. Vi tar det steg för steg även om vi inte ska hindra
den som vill grotta ner sig i detaljer.

Vi skulle iofs kunna göra så att mina sidor blir något slags
"officiellt" och förenklat ansikte utåt dit vi hänvisar "vanligt folk"
som undrar om täckningen. Och sen kan wikisidorna vara för oss "nördar"
där vi mer i detalj kan redovisa hur arbetet fortskrider?

/Peter Kindström
(Som nån gång skulle vilja skicka ut ett pressmeddelande om att OSM har
uppnått lika bra täckning som en vanlig bilkarta)