Hmmm, jag har fortfarande inte fått svar på vad som anses vara "större orter"? Och det verkar inte heller finnas ett komplett svar på vad som är "riksintresse"? En annan fundering är hur ritar man i de gamla bilkartorna? Är det kartbolaget som tyckt till där också?

- - -

>Detsamma gäller exempelvis länsväg 100, som till största delen är 2+1-väg
Om den taggas som länsväg och 2+1-väg så är väl det mest rätt. Eller menar du att renderaren inte tar hänsyn till 2+1 och att du taggar för renderaren...? ;-)

>Exempelvis byttes just väg 16 mellan Lund och Dalby till väg 102, trots att åtminstone delar av vägen är fyrfilig
Detta åtgärdas istället med extratagg "lanes=*"

>fler exempel på riks- och länsvägar (och tom E-vägar) som inte håller speciellt hög standard. Det finns alltså behov av att tagga olika riks- och länsvägar på olika sätt Nu är du fel ute tycker jag! Standard ska inte taggas med hjälp av higway-taggen, det ska vara extrataggar som tex bredd, hastighet, filer och dylikt som ger denna information! Finns det någon tagg för vägkvalitet?

>Österlen, där det över huvud taget inte finns några primära länsvägar
Varför finns det ett behov av att få till sådana vägar där? Om de inte finns, så ska väl vi inte "skapa" dem? Och är det stora/fina vägar men "lågt klassade" - tagga vägbredd/beläggning/antal filer på dem istället!

- - - -

Jag tror du missar min poäng. Naturligtvis finns det behov av att tagga olika riks- och länsvägar på olika sätt! Men jag tycker inte man ska göra det med highway-taggen! Och det enkla argumentet för det är att vi då kan få till (mer) lättbegripliga regler för taggning av vägar - vilket borde leda till enhetlig taggning, fler som taggar rätt och i slutänden ge en mer användbar karta.

När vi gör denna klassning i highway-taggen förvirrar vi för alla utom inbitna OSM:are. Vi borde klassa vägarna så som de är klassade i verkligheten (tyvärr kanske utan att vi förstår varför) och istället lägga krutet på att förbättra nuvarande klassning med extrataggar. Det gör ju i grund och botten bara OSM lika bra som andra, men ännu bättre om vi får till fler taggar!

//  Mvh Peter

On 2013-01-11 00:09, Andreas Vilén wrote:
Jag skrev fel, självklart menar jag att det inte finns några PRIMÄRA länsvägar på Österlen.

Dessutom verkar Norra Ringen i Lund ha tappat sitt nummer helt och blivit gren till E22, men det ändrar inte huvudsaken i mitt argument

/Andreas

2013/1/10 Andreas Vilén <andreas.vi...@gmail.com <mailto:andreas.vi...@gmail.com>>

    Jag har för mig att det finns en lista över de vägar som betraktas
    ha riksintresse, men just nu kan jag bara hitta

http://www.trafikverket.se/PageFiles/14982/pm_riksintressen_for_trafikslagens_anlaggningar_2010-11-17.pdf
    som bara beskriver egenskaper de ska ha. Vilka vägar som är
    stamvägar finns ju dock definierat.

    Det är inte så enkelt med riksväg och länsväg att en väg bara
    måste ha en viss status för att uppfylla kraven. Det finns gott om
    länsvägar i riksvägsklass och tvärtom, så det verkar vara helt
    blandat. Exempelvis byttes just väg 16 mellan Lund och Dalby till
    väg 102, trots att åtminstone delar av vägen är fyrfilig. Det
    skulle kännas väldigt konstigt att tagga om en sådan väg till
    secondary, speciellt eftersom den utgör Lunds norra ringled, och
    det redan finns gott om stadsgator i Lund med secondary. Detsamma
    gäller exempelvis länsväg 100, som till största delen är 2+1-väg,
    eller för den delen Österlen, där det över huvud taget inte finns
    några sekundära länsvägar. Där hade i så fall allt varit antingen
    primary eller tertiary. Riksväg 19 norr om Kristianstad går som
    smal bygata i 50 genom mindre samhällen. De som har lokalkännedom
    norr om Stockholm kan säkert ge än fler exempel på riks- och
    länsvägar (och tom E-vägar) som inte håller speciellt hög
    standard. Det finns alltså behov av att tagga olika riks- och
    länsvägar på olika sätt. Frågan är bara vad som ska avgöra vilken
    tagg som ska avgöras var.

    /Andreas