Hej,

Jag har precis börjat ett nytt jobb så jag har tyvärr fullt upp, men jag har nu läst ikapp och tänkte flika in några punkter:

Utmärkt att vi får till en debatt eftersom det uppenbart finns invändningar. Jag är tydligt FÖR långtidsblockeringarna, med följande motivering(ar):

1) Det finns mycket flera klottrare än admins (och så kommer det alltid vara för att ta bort klotter är i längden ett mycket otacksamt jobb). 2) Allt arbete med att ta bort klotter tar tid ifrån kvalitétsarbete. De flesta admins är ju även flitiga bidragsgivare. 3) Den stora massan "skolbarn" går i *grundskolan* och är av naturliga skäl i regel ganska omogna. Vad vi än säger och gör så kommer dessa barn fortsätta vara just barn. 4) Oskar lägger fram en viktig poäng; det extremt sällan ett före detta klotter IP blir till seriösa anonyma bidragsgivare. Rätt mig om jag har fel men vi har väl egentligen bara en handfull riktigt seriösa anonyma bidragsgivare och om jag minns rätt är några av dessa samma person? 5) Vi hindrar faktiskt inte någon ifrån att bidra öht, långtidsblockeringarna gör bara så att folk tvingas registra ett namn. Detta namn kan sen användas för att skilja ut "agnen ifrån vetet".

Jag tycker Rastens insatser med att introducera wiki i skolan är mycket lovvärd, jag hoppas det går att hitta en kompromiss så att vi kan reducera klottret och R samtidigt kan fortsätta sitt arbete.

Jag tror långtidsblockeringarna är en nettovinst för svwp. Jag tror fler kommer att nå den slutsatsen om de kollar på mängden klotter som rullar in under skoltid. Riggwelter är av de admins som verkligen jobbat mycket aktivt med just skolklottret så hans ord borde imho värderas.

mvh
Martin (mnemo)