On Monday, August 21 2006 13:10, Eran Tromer wrote:

> חוקים כמו ה-DMCA משפיעים גם על האפשרות ליצירה נגזרת, משום שהם משפיעים על
> האפשרות לבצע שימוש הוגן באופן חוקי.

נכון. לא חשבתי על זה כשכתבתי.

> איך קשורה הצעת החוק של מרץ ל-"מודלים מסוימים של פיתוח תוכנה"? להבנתי
> הצעת החוק מתייחס רק לפונקציונליות של התוכנה, ולא לאופן פיתוחה (או
> הפצתה). אפשר לטעון שקוד פתוח לא מאפשר ליישם אפקטיבית מגבלות על הפרת
> זכויות יוצרים בעזרת התוכנה, האם לזה כוונתך?

יש שתי פרשנויות (שאני מכיר) של הצעת החוק. לפי המחמירה יותר (שאני חושב שהיא
הנכונה יותר), הדרישה לרשות *מפורשת* מבעל הזכויות, כפי שהיא מופיעה בהצעת החוק,
משמעה שכל הורדה של חומר מוגן על סמך רשות משתמעת בלבד -- מה שקורה כשאתה מסתכל
ברוב אתרי האינטרנט -- הופכת מיד להפרה; ופרסום תוכניות המאפשרות הפרה שכזו הוא
כשלעצמו הפרה. לפי פרשנות זו, הצעת החוק חושפת את כל יצרני הדפדפנים לתביעות,
ללא הבדל מין, דת או מודל פיתוח. לפי הפרשנות המקלה יותר (של הלמו, למשל), מי
ששם חומר (שהזכויות עליו בידיו) ללא הגנה ברשת, כאילו נתן רשות מפורשת
(במשתמע...) להוריד אותו, אבל עדיין אסור לאף תוכנית להתעלם מ-DRM. ואז, חן
כותב:

> אנו ניצבים כעת בפני חקיקה שעלולה לגרום לכך שלא יהיה ניתן להפיץ תכנות
> מסוימות המופצות תחת רישיון ה־ GPL. אם קיימת חובה שהנגן VLC יכיל אמצעי DRM,
> ואסור יהיה בארץ לשנות את התכנה כך שאמצעים אלו יוסרו, הרי שמדינת ישראל
> מוספיה מגבלה לרישיון ה־ GPL, והדרך היחידה לעמוד בשתי המגבלות גם יחד היא
> להימנע כליל מהפצה ושימוש בתוכנה.

שזו, עם כל הכבוד, פרשנות שגויה לחלוטין. אין לבלבל בין מגבלות שמטילים חוקי
המדינה, לבין נסיונות של בעל זכויות להוסיף מגבלות ברשיון. כבר כיום, יש הרבה
מגבלות שחוקי המדינה מטילים עליך, מעבר למה שכתוב ב-GPL; למשל, אסור לך להשתמש
במערכת שמריצה לינוקס כדי לפרוץ למחשב של מישהו אחר. ואם אתה חושב שאלו רק
מגבלות על שימוש, ולא על פיתוח, אז הנה: אסור לך לכלול דברי הסתה בתיעוד של
התוכנה שלך, או בכל דיאלוג שהיא מציגה.

אף אחד לא מעלה בדעתו שמגבלות כאלו עומדות בסתירה ל-GPL, ואם תחפש, אני חושב
שתמצא התייחסות מפורשת של ה-FSF לנקודה הזאת (בעיקר מהכיוון של "אל תכלול את
חוקי המדינה ברשיון שלך").

מעבר לכל זה, ה-GPL, עם כל חשיבותו, הוא רשיון, לא מודל פיתוח.

לענות