VAART-bericht van: "Kingma Shiptrading" <[email protected]>

VAART-bericht van: "J.Evens" <[email protected]> 
 
> Ja, Roelof, als de lezers het dan ook maar naar eer en geweten op zichzelf

> (ook in het zakenleven) toepasten en zich bij de uitleg niet lieten leiden

> door valse profeten.

Ja, daarin heb je helemaal gelijk, Jos. 
Twee jaar geleden heb ik van een collega-makelaar afscheid genomen, waarvan
ik gehoord heb dat hij op zondag in de kerk zit. Hij stelde - toen ik mij
bij hem meldde vanwege een zaak - dat ik zaken doen niet zo serieus moest
nemen. De vraag of ik dan normen, waarden en integriteit als plooibare
begrippen moest zien, is nooit beantwoord.

> Ken je het boek "Het Verbond" van Michener? Gaat over de geschiedenis van 
> zuidelijk Afrika, weliswaar in geromantiseerde vorm, maar toch. Zie je wat

> valse profeten met een "Verbond" (lees: verband) kunnen aanrichten.

Nee, Jos, dat boek ken ik niet. Ik heb zojuist wel even gegoogeld en wat
gelezen over James A. Michener, de schrijver van dit boek. Misschien dat er
wel overeenkomsten zijn met de film 'Blood Diamond'.

> Ben daarom niet minder gelovig, maar wel een heel stuk kritischer en 
> nauwelijks nog (ook door de nodige andere voorbeelden) gezagsgetrouw, 
> t.o.v. het instituut "Kerk". 
> Ik heb daar de afgelopen decennia toch veel parallellen gezien met de 
> binnenvaartstructuur (ook met de politiek trouwens, de laatste paar 
> kabinetten...)

Ik ben van mening dat je geloof in je hart en in je hoofd zit, maar ook in
die volgorde. Dan worden zaken als 'instituut kerk' van ondergeschikt belang
 Als ik mijn (commercieel) handelen evalueer, vind ik het veel belangrijker
hoe God naar me kijkt, want zijn standaard voor integer handelen ligt vele
malen hoger dan die van mensen in het algemeen en het 'instituut kerk' in
het bijzonder. Overigens wil ik met deze opmerking niet het 'instituut kerk'
of oprechte gelovigen verketteren en op één hoop gooien ten aanzien van
integer handelen.  
 
> Maar wat had dat ook weer met een gebrek aan zeecontainers te maken? O ja,

> het nog steeds voor te lage tarieven varen en geloven in wonderen in de 
> binnenvaart. 
> 
> Groetjes, 
> 
> Jos.


Afsluitend over het geloof in deze thread: Ik hoop van ganser harte dat het
gebrek aan containers daadwerkelijk te maken heeft met een aantrekkende
economie. Tegelijk hoop ik dat schippers massaal een cursus onderhandelen
gaan volgen voor een beter (lees: winstgevend) tarief voor het vervoer van A
naar B. Want alleen vakman zijn op het terrein van varen is NIET voldoende
om de komende jaren te overleven. De hoop dat banken of overheid met
oplossingen komen, heb ik al een tijdje laten varen (bestemming onbekend ;-)
 Het plan dat ik bij een RABO topman in Utrecht heb ingediend is nog nooit
beantwoord. 

Nog een fijne dag gewenst,

Roelof


* Wat doet de markt? www.vaart.nl/peiling
* Het adres voor reacties en nieuwe berichten: [email protected]
* Afmelden op: [email protected] met tekst: unsubscribe VAART-L


Antwoord per e-mail aan