48Mobil: 070 - 207 80 05Epost: [EMAIL PROTECTED]

Date: Fri, 14 Dec 2007 18:51:25 +0100From: [EMAIL PROTECTED]: [EMAIL
PROTECTED]: Re: [WikimediaSE-L] Nya användare - många eller duktiga2007/12/14,
habj <[EMAIL PROTECTED]>:

Kan vi göra något för att stötta nordsamiska Wikipedia, som funnits ett bra tag
men fört en vacklande tillvaro med få aktiva användare? Det känns som att
nordsamiska Wikipedia kanske inte ska marknadsföras över hela riket, riktigt.
De som kan språket torde inte finnas så många av i Småland. Det vore vällovligt
att göra något, frågan är vad.
 Ikke i Småland, men kanskje i Stockholm og Göteborg? I Norge bor det flest
samer i Oslo, langt unna Sameland. ;-)Andre språk som WMSE kan støtte er
Sveriges andre offisielle minoritetsspråk; det burde ikke være umulig å finne
en måte å rekruttere folk til Wikipedia (eller andre Wikimedia-prosjekter) på
romani eller jiddisk, eller hjelpe til med å få i gang noe (jeg tenker på en
Wikipedia eller Wikibooks) på tornedalsfinsk (meänkieli) - et språk som
virkelig trenger utdanningsmateriale; om Wikimedia Sverige kunne hjelpe til med
å lage skolebøker på tornedalsfinsk hadde det vært helt fantastisk.
Engelska Wikipedia är tämligen säkert det av Wikimedias projekt som svenskar
använder mest, i betydelsen använda sig av materialet på projektet. Det är
dessutom ganska säkert det Wikimedia-projekt som har näst flest aktiva
svenskar. Av historiska skäl har få personer trivts bra på bägge projekten, så
de flesta svenskar på enwp ser vi som mest håller oss på svwp inte mycket av.
När jag pratar med dem om Wikimedia Sverige, lyssnar de lite och säger sen
spontant "men jag är ju knappt aktiv på svenska Wikipedia". Då förklarar jag
hur fel de har: att "chapters" är geografiskt avgränsade, till skillnad från
projekten som avgränsas av språk. Då går det upp en talgdank, men det tar en
stund. Om vi ska promota inte bara skrivande på Wikipedia utan även användande
av Wikipedias material, då ska vi verkligen inte glömma bort engelskspråkiga
Wikipedia! och inte heller den tyska med sin erkänt höga kvalitet, även om det
i internetgenerationerna är avsevärt mycket färre som kan tillgodogöra sig ett
uppslagsverk på tyska. Media-upplagringsplatsen Commons är väl värd att puffa
för. Skolor kanske vill kunna tipsa elever om var de hittar bilder att
illustrera ditt och datt med, som de faktiskt _får_ använda och inte behöver
sno?De svenskspråkiga projekten utöver Wikipedia är IMHO i mycket mycket större
behov av att marknadsföras på ett sätt som riktar sig till potentiella blivande
användare, alltså redigerare. Wiktionary, är väl det svenskspråkiga projekt som
är näst störst. Wikisource finns och fungerar, så mycket kan jag säga...
aktivitetsgraden på Wikiquote vet jag ingenting om. Wikibooks lever, men är väl
inte så jätteaktivt. Om de här projekten blev mer livaktiga, skulle det även
bli lättare att rensa Wikipedia från en hel del material som inte riktigt hör
hemma där men passar bra på t.ex. Wikinews eller Wiktionary.
Apropos Wikisource - kanskje det er mulig å få til et slags samarbeid med
Projekt Runeberg? Hvordan det skulle utarte seg har jeg ikke klart for meg, men
så vidt jeg vet har de to prosjektene noenlunde sammenfallende målsetninger, og
et samarbeid hadde vel vært positivt for begge parter. -- Jon Harald
Søbyhttp://meta.wikimedia.org/wiki/User:Jon_Harald_S%C3%B8by