Re: [OSM-talk-nl] hardware was Re: Paar puntjes voor mapping party in Rotterdam

2007-05-15 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/15/07, Stefan de Konink [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Moet er speciale software geinstaleerd zijn? Zo niet dan denk ik dat er
  zaterdag  in Rotterdam voldoende desktop machines beschikbaar zijn.
  Ik ben gastheer vandaar dat ik iets mompel

 Java en JOSM? Wellicht even naar de anderen: is het verstandig om een
 locale server te draaien (voor zover de kennis daarvoor aanwezig is...)

Is Java makkelijk te installeren op Windows 98? Als dat zo is heb ik
misschien een oude dat wat zou kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] altijd als ns willen weten hoe tele-atlas mapt?

2007-05-16 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/15/07, Stefan de Konink [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Overigens is dit wel een erg high-tech campertje. Wat ik uit een
  interview in een podcast begreep, rijden ze gewoon met een wat duurdere
  GPS-ontvanger op het dak van een auto met z'n 2-en het land rond. De ene
  rijdt en houdt zich netjes aan de snelheid, en de ander spreekt alles
  wat ze tegenkomen in een software-pakket.

 Kan iemand me eens vertellen wat de bedoeling is in Rotterdam? Gaan er
 mensen in auto's rijden of wordt het wandelen/fietsen?

Mensen kunnen doen wat ze willen. Ik heb geen auto, dus wordt het een
fiets. In een aantal steden is een auto onhandig vanwege alle straten
met een richtings verkeer. Een fietser hoeft zich daar niks van aan te
trekken... Hoe dat precies zit in Rotterdam weet ik net.

Ook zijn fietspaden, parken, autovrije zones, etc zijn moeilijk.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] vb.net mapping en routing, wie doet er mee?

2007-05-16 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/16/07, Milo van der Linden [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik werk dagelijks met sattelietfoto's en GIS data die netjes commercieel
 is aangeschaft. Hierbij heb ik dan ook het recht om afgeleide producten
 te maken. Deze afgeleide producten wil ik wanneer het wegen en straten
 betreft met liefde afstaan aan OSM. Converteren dus en aanbieden!

Heb je ook het recht om deze afgeleide producten af te staan aan
derden en hen dezelvde rechten te geven? Want dat is wel nodig.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] erg veel highway=secondary ten westen van rotterdam centrum

2007-05-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Tja, de wegen bestaan in ieder geval wel. Zoals al werd opgemerkt: als
je er niet woont is het verschil tussen secondary/tertiary niet altijd
helemaal duidelijk. Het zijn wel allemaal brede wegen, dus op zich
niet fout...

Met vriendelijke groet,

On 5/20/07, Zoran Kovacevic [EMAIL PROTECTED] wrote:
 iets zegt me dat hier een iets te zware classificatie op wegen is toegepast.

 http://informationfreeway.org/?lat=6784549.02366lon=496002.1577zoom=15layers=B00

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] follow-up discussie-avond: wat kan politiek voor ons doen? -- wat hebben we nodig?

2007-05-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/20/07, Zoran Kovacevic [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Gisteren genoemde data:

 - Luchtfoto's
 We kunnen een cd-box aanschaffen a EUR 100 bij Havenbedrijf.
 Doel: inladen in editor, wegen overtrekken.
 Probleem: afgeleid werk. check voorwaarden.

Even hier duidelijk maken wat wij willien:
- Wij willen dat wij een WMS server kunnen opzetten met dit data (voor JOSM)
- Wij willen dat wij de data kunnen overtrekken
- Wij willen dat de rechten van de overgetrokken data van ons is.

De eerste punt is wel het belangerijkste en waarschijnlijk het
moeilijkste. Het is eigenlijk distributie, maar behalve als wij maar
een persoon het werk willen laten doen, moet het beschikbaar zijn voor
iedereen die wil... Maar dat is herdistributie.

Ik heb hier geen goede antwoord op...

 - Wegenbestand:
 Doel: :)
 Probleem: heeft R'dam daar een eigen instantie voor? mogen we het als CC
 in OSM zetten (nee)? of moeten we overtrekken (afgeleid werk)?

Hetzelvde probleem, mogen wij een openbare WMS server maken en dat dan
overtrekken?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] follow-up discussie-avond: wat kan politiek voor ons doen? -- wat hebben we nodig?

2007-05-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/21/07, Frans Vermeer [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik denk dat dit een verkeerde discussie is.
 Je vraagt om data zorg dat je een principe uitspraak over of je wel of
 niet krijgt. Als die principe uitspraak positief is kun je daarna dat
 technisch uitwerken. Als de uitspraak negatief is kun je op een
 begrijpelijke manier het conflict aangaan.

Dat is ook een manier. Ik wil alleen het probleem vermijden waar ze
zeggen dat wij wel mogen overtrekken maar wij mogen geen van de
bestaande programmas gebruiken om het te doen. Daar schieten wij
gewoon geen millimeter mee op.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] een jaar aan tracklogs

2007-05-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/22/07, Stefan de Konink [EMAIL PROTECTED] wrote:
 -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
 Hash: SHA512

 Jacob Bax schreef:
  http://www.cobbax/gps/OSM/

 Aaah ik zie het al, http://www.cobbax.nl/gps/OSM/

Ik krijg een forbidden bericht. In principe kan je gewoon een
account aanmaken en dan je tracks gewoon uploaden...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Bulk upload naar OSM

2007-05-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/21/07, Richard van der Weerd [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik heb nog een vraag over huisnummers. Ik heb daar al diverse discussies
 overgezien, maar ik haal er nog geen eens luidend antwoord uit. Ik heb voor
 een groot aantal straten nog huisnummers in mijn prog vastgelegd. Hoe leg ik
 die in OSM vast? Zou sneu zijn als dat nog verloren gaat.

Het is inderdaad niet gestandaardisserd. Maar als je een redelijke
manier kan vinden om het aan te geven, zou ik het wel doen. Dan kan
het later altijd aangepast worden als er wel een standaard is...

Het zou inderdaad niet goed zijn als dat data verloren ging.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] oud kaartmateriaal (70+ jaar)

2007-05-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Ik dacht dat het wel kon. Dan kan je het naar de metacarta map
rectifier uploaden en van daar zou je het in JOSM kunnen gebruiken...

http://labs.metacarta.com/rectifier/

Met vriendelijke groet,

On 5/22/07, Floris Looijesteijn [EMAIL PROTECTED] wrote:
 weet iemand hoe het zit met oud kaartmateriaal en auteursrechten?

 ik meen me te herinneren dat auteursrecht altijd vervalt na 70 jaar.

 ik heb hier bijvoorbeeld een oude kaart van amsterdam in hoge resolutie
 beschikbaar waar alle straatjes binnen het centrum nog gewoon hetzelfde
 lijken te zijn. de kaart komt uit 1881 (uit de atlas dreesmann).

 ik zou dat goed kunnen gebruiken om straatjes over te tekenen.

 groet,
 floris

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] erg veel highway=secondary ten westen van rotterdam centrum

2007-05-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/22/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Rotterdam is na de oorlog ruim opgezet. Er zijn heel veel wegen met gescheiden
 rijbanen. Dat maakt ze niet tot autowegen, al zijn ze geschikt voor
 doorgaand verkeer. Ook de Coolsingel is te zwaar aangezet. Ik stel voor
 deze wegen in Rotterdam voorlopig tertiary te maken.

Ok. Ik heb een kaart gevonden van Rotterdam voor de oorlog, en er is
nauwelijks iets terug te vinden. Coolsingel, Blaak, Oostplein, maar
voor de rest is het niet te herkennen...

Dus tertiary voorlopig, later kunnen wij het beter uitzoeken.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Aangenaam!

2007-05-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 5/24/07, Martijn van Exel [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het zijn er blijkbaar rond de 60, zoals Jeroen zei. Het zou leuk zijn
 om een (live) geografische 'breakdown' te hebben (en van zijn
 actieradius op basis van de gesubmitte traces - als ik dat zo goed
 zeg), maar dan heb je van iedereen voldoende gegevens nodig en ik
 weet niet of die voorhanden zijn. Anyhow, het is maar een idee voor
 later.

Als je in OSM account je stipje laat zetten waar je bent, dan kan je
de mensen zien die ook in jouw buurt mappen... Als iedereen dat doet
dan wordt het een stuk makkelijker.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nieuwe statistieken

2007-06-01 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/1/07, Milo van der Linden [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Martijn van Oosterhout schreef:
 Overigens, er staat nergens in dat wij afgeleide werken van dat data
 mogen maken, dus zelfs als de bron vermelding kon, zou het nog steeds
 niet mogen...

 Met vriendelijke groet,

  Martijn, wil je hiermee zeggen dat we ook de statistieken niet kunnen
 bepalen op basis van dergelijke data? Of mag dat wel? We bieden het namelijk
 niet aan als product toch?

Tja, met auteursrecht is het bijna dat alles waar geen explicitiete
toestemming voor gegeven is, is verboden. Dat is misschien niet de
bedoeling, maar als het niet staat dat het mag, moet je niet gewoon
aannemen dat het mag.

Ik heb wel zitten denken, iemand zou ze kunnen benaderen, zeggen waar
wij mee bezig zijn, dat wij subsidie hebben om dit te doen en of ze
het OK vinden. Als ze bijvoorbeeld akkoord gaan met het idee dat wij
hun naam ergens in de wiki en in de database zetten in plaats van op
de kaart zelf, dan zou daar geen probleem meer zijn. Daar bestaat de
source tag nou eenmaal voor.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nieuwe statistieken

2007-06-01 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/1/07, Stefan de Konink [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Maar dit is nu direct het punt. Als je kunt forceren met bijvoorbeeld
 een creative commons licentie dat naamsvermelding moet blijven bestaan
 bij distributie dan is het veel makkelijker om informatie te combineren.

Dat is zo. De CC-BY-SA licencie geeft van aan dat je de bron moet
vermelden. Dat is het probleem niet. Ze willen veel meer. Ze willen
dat elke keer dat het data gebruikt wordt om een kaart te maken, moet
hun naam daarop vermeld worden. En dat is te veel.

Stel dat iemand deze data in een TomTom wil zetten, dan moet hun naam
ergens op dat schermpje komen. Dat kan gewoon niet.

 Echter in een scenario waarin iedereen de informatie zou delen, hebben
 Connexxion en aanbieder B beiden minder kosten. Maar dat impliceert dat
 ze beiden wat inbrengen. Ik ben er dan ook nogsteeds een groot
 voorstander van dat alle data die ik bijvoorbeeld nu verzamel voor de
 PoI data, altijd met de sourcetag erbij in OSM blijft staan. Eventueel
 op de Nederlandse site een verwijzing naar de aanbieder komt te staan.

Als zij het ok vinden dat ze als source staan en een verwijzing vanaf
de wiki, dan is het goed. Het probleem is dat ze meer vragen, meer dan
wij kunnen geven.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] N wegen

2007-06-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/10/07, Rob Aerts [EMAIL PROTECTED] wrote:
 ah oke, ik zie nu rendering dat de area parking geen P krijgt, moet dus nog
 een node op

Het verschil is:
- Een area krijgt een kleur
- Een node krijgt een P

Het idee is dat niet alle parkeerterreinen zijn voor openbaar gebruik
(dus geen blauw P) en er zijn parkeerplaatsen dat niet zichtbaar zijn
op een kaart, bijv ondergronds (dus alleen een blauw P).

Dus voor grote parkeerterreinen zullen vast allebei aanwezig zijn,
maar andere combinaties zijn ook mogelijk.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] foto's mapping party?

2007-06-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/12/07, Lambertus [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Zie ik nou mensen die straatnamen e.d. van een copyrighted kaart aan het
 overnemen zijn?

Hmm? Een kaart bij de hand hebben is wel handig als je mensen die niet
in de stad wonen duidelijk moet maken wie welke deel gaat doen.

Straatnamen overnemen is niet slim, ook omdat de gewoon kaarten wel
hele erge fouten hebben. Ik heb een keer op een kaart gekeken om te
straatnaam te kijken waar ik moest stoppen, blijkt die straat iets
heel anders te heten.

Uiteindelijk zal het heel interressant zijn om onze kaarten met de
gewone te vergelijken, want zij hebben gewoon heel veel fouten.

Openstreetmap: De kaart met de *juiste* straatnamen.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] GPS strategie voor tracken

2007-06-17 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/17/07, Gert Gremmen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het tracken van wijken is een flinke opgaaf.
 De onnauwkeurigheid van de meeste GPS-en
 Is flink hoog, en ik eindig dan ook regelmatig
 Met een hoop gps spaghettislierten waar geen straten
 plan uit te halen is zonder dat je de buurt goed kent.
 Bij mij in de buurt gaat dat nog, maar in onbekende wijken
 is mogelijk  een illegaal hulpmiddel nodig: de plattegrond.

Wat voor GPS heb je? Met mijn tracks kan ik wel degelijk zien aan
welke kant van een straat ik fiets als ik twee keer dezelvde straat
doe... Vooral als ik meer dan 6 satellieten heb. Waar ik was in
Rotterdam vorige keer had ik bijna 9 satellieten de hele tijd.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] GPS strategie voor tracken

2007-06-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/18/07, Gert Gremmen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 dat was nu juist MIJN  vraag aan  jullie.
 Overigens was ik vergeten te medlen dat ik gebruik maak van een HP-IPAq
 6515, gemonteerd op
 het stuur van de fiets.

 Dus Martijn, wat is jouw strategie en apparatuur ?

Ik heb zo'n klein GPS mouse met bluetooth (Adapt 500), deze:

http://www.alibaba.com/catalog/11228037/Adapt_Ad_500_16_Channel_Buetooth_GPS_Receiver.html

Zoals je ziet, hij is heel klein. Ik heb met karton een soort bakje er
omheen gebouwd en ik zet hem twee vuilniszaksluitingkjes strak aan de
stuur van mijn fiets. Het werkelijke loggen gebeurt op mijn mobiel,
die ik meestal in mijn zak of rugzak heb.

Ik zorg ook dat hij een half-uur tot een uur van tevoren aan staat
zodat hij de kans heeft gekregen om de ephemeris van een heleboel
satellieten te ontvangen. Dat betekent dat ik minder last heb van
afwijkingen als ik een hoek om ga. Ik kan dus ook redelijk snel
fietsen, want met negen satellieten kan hij wel wat hebben.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Grenzen

2007-06-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/17/07, Rob Aerts [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik zie dat de landsgrenzen wel op wereld niveau te zien zijn, waarom niet op
 detail niveau ?

Ik neem aan dat je de Mapnik layer bedoelt? Ik geloof dat iemand een
shapefile heeft gevonden ergens (waarschijk van de VS), Mapnik kan die
zo aannemen. Ze betstaan niet in de database zelf...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Hoge resolutie satellietbeelden

2007-06-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/18/07, Eugene van der Pijll [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Die foto's zitten er wel vaker ~100 meter naast. Gelukkig consistent; de
 foto's zijn alleen verschoven. De betrouwbaarheid van onze kaart lijdt
 daar dus niet onder.

In JOSM kan je de achtergrond fotos verschuiven zodat ze passen met
het bestaande data. Is dat mogelijk met potlatch?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Kaartje met gemeentegrenzen

2007-06-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/20/07, Stefan de Konink [EMAIL PROTECTED] wrote:
  En kan ik ergens mijn osm2kml.pl laten? Naar mijn bescheiden mening ;)
  werkt 'ie beter dan de osm2kml.py die ik in de OSM svn heb gevonden.

 Ik denk dat je op de dev lijst mensen moet stalken voor SVN toegang. Of
 natuurlijk gewoon je eigen dev team forken ;)

Er zijn meerdere mensen op deze lijst die ook SVN toegang hebben.
(bijv ik). Als je iets in SVN will hebben hoef je maar te vragen...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] JOSM: 412 Precondition Failed

2007-06-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/22/07, Myckel Habets [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Bij mij ook afgelopen dagen. Het probleem deed zich bij mij voor als ik
 nodes ging verplaatsen en wegen aan andere nodes ging linken. Als je na
 de upload josm afsluit en opnieuw opstart, zie je dat het gebied dat
 het probleem veroorzaakt dat de oude weg en met zowel de nieuwe als
 oude node verbonden is.

Er was een bericht op de gewone mailing lijst dat je een versie van
JOSM moet gebruiken van later dan afgelopen zaterdag, anders krijg je
deze 417 berichten.

Het komt doordat de server nu verbiedt (o.a.) nodes te verwijderen van
een bestaande weg, maar oude versies van JOSM verwijderde vaak de
nodes voor de weg. De nieuwe versies hebben die fout niet meer...

Dus, upgraden!

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] JOSM: 412 Precondition Failed

2007-06-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/23/07, Gert Gremmen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Daar heb je gelijk in, Martijn, als het hier om de software ging.
 Het gaat echter niet om de software, maar om de map, en die software
 is een hulpmiddel. Het minste wat je dan kan verwachten is dat
 als er bij een substantieel probleem , op de site onder de link die je
 in de about venster vindt, vermeld wordt wat de laatste versie is.

Het is een wiki dus iedereen kan het aanpassen. Ik heb het net
veranderd zodat het zegt dat er vaak updates zijn en dat de wordt
verwacht redelijk vaak up-te-graden.

 Maar openstreetmap moet het straks ook hebben van absolute leken, mensen
 voor wie het updaten van een software versie al lastig is.

JOSM is inderdaad niet voor iedereen. Gelukkig is het ook niet de enige editor.

 Laten we het hen dan zo makkelijk mogelijk maken, en er voor zorgen
 dat zij niet steeds (en zelf niet soms) een of twee avonden voor de
 kaart met de korte Achternaam hoeven te werken.

Ach, op zich is het niet zo erg als de communicatie met de server niet
zo goed gaat, want je kan je veranderingen gewoon opslaan op je
hardeschijf en de volgende dag gewoon verder gaan.

Maar inderdaad, het zou fijn zijn als de ontwikkelaars betaald werden
om dit allemaal te doen en het professioneel aan te pakken. Jammer
genoeg doet iedereen dit in zijn vrije tijd, dus af en toe gaat het
mis...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Statistieken

2007-06-27 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 6/27/07, Rob Aerts [EMAIL PROTECTED] wrote:
 ja daar sta ik ook ergens tussen ;)

 van elke item in JOSM kun je toch zien wie de Author is ?

Nou, wat je ziet is wie het laatste iets geedit heeft, wat niet
precies hetzelvde is.

M.v.g,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Formaliseren highway-tag

2007-07-03 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 7/3/07, Henk Hoff [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Blijft lastig die kwalificaties. Mijn interpretatie is als volgt:

Ze lijken wel ok, behalve:

 tertiary - alle 2-rijbaans wegen niet zijnde N-wegen
 unclassified - alle 1-rijbaans wegen (dus je moet de berm in bij een

Ik denk dat hier wat soepeler kan. Niet alle twee-baans buitenwegen
zijn interressant, en tertiary wordt wel met een andere kleur
gerendert. Ik denk dat je tertiary echt wil gebruiken voor wat
drukkere wegen, terwijl je gemiddelde twee-baans weg gewoon
unclassified kan zijn.

 Met betrekking tot residential. Ik zie het als een weg waar langs gewoond of
 gewerkt wordt.
 Waarom zou je een weg in een woongebied anders moeten zien dan in een
 bedrijvengebied, vraag ik me af?. Want wat doe je dan bijvoorbeeld met
 kantoor-aan-huis bedrijfsterreinen?

Niet, daarom zijn alle twee meestal unclassified. Herinner:
residential = unclassified + abutters=residential. Als het niet echt
woonwijk is aan beide kanten dan is residential niet goed, vandaar dat
ik altijd voor unclassified kies. Daar kan je in iedergeval apart
abutters opgeven.

Groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party Twente

2007-07-03 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 7/3/07, Foppe Benedictus [EMAIL PROTECTED] wrote:
 ik heb net contact gehad met het ITC en daarbij werd mij verteld dat het
 ITC op zaterdag gewoon open is vanaf 9:00 (niet geheel zeker) tot 18:00,
 maar is op zondag gesloten is.

Zoals gezegd, zondagen zijn vaak minder druk dus als het moeilijk
wordt laat zondag vallen. Voor een eerste party is het misschien beter
om gewoon het simpel te houden. Ook, mensen van verder weg komen vaak
maar een dag vanwege de reis kosten.

 Graag reactie op de vraag wel of geen zondag 23 september, dan kan ik
 aangeven wat we willen.

Iemand (jij?) moet de knoop doorhakken. Mensen melden vaak aan op het
laatste moment and het is moeilijk om mensen over de streep te trekken
als de daum niet vast staat. Dus ik zeg: kies een datum en hou je er
aan. Als je weet dat drie mensen komen heb je in iedergeval dat. En
dan adverteren. Wat is het ergste dat kan gebeuren... Wij waren met
z'n vieren in Den Haag op zondag, dat is ook wel leuk hoor.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Algelopen wiekend ingevoerd, (voor zover mogelijk)

2007-07-03 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Ik heb drie van de vier gebieden die ik afgelopen weekeinde in Dan
Haag had gefietst ingevoerd. Met de vierde weet ik niet wat er is
gebeurd. Van wat er al in het systeem zat, mijn traces en mijn
papiertje kan ik geen chocola van maken. Dus ik zal deze week proberen
om nog een keer langs te gaan met een printout.

Groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 7/4/07, Berend Dekens [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Wat voor termijn moeten we aan denken voordat de geodata beschikbaar is?
 Ik heb nog een trace van het dorp van mijn ouders en die wil ik best
 invoeren maar als over een maand een hele lading nieuwe data wordt
 ingevoerd is dat natuurlijk niet nuttig...

Voor zover ik weet is dat niet bekend. Ook is nog niet bekend wat de
data precies inhoud, maar het is waarschijnlijk dat
voetpaden/fietspaden er *niet* op staan. Dus er is nog wat te doen.

Dus ik stel voor dat je gewoon doet wat je van plan was, want het zal
wel eventjes duren voordat de data er werkelijk in zit...

Er wordt gezegd dat er meer duidelijkheid komt vandaag of morgen, dus
misschien moeten wij allemaal even rustig aan doen...

Groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-06 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 7/6/07, Ivar Clemens [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik heb hier ook nog wat traces van Den Haag en Rotterdam, maar
 die ga ik niet meer invoeren. Aangezien we/jullie ons land volgende week
 waarschijnlijk voor 99% compleet hebben, is de lol er voor mij af. Ik
 wens jullie allemaal veel success met het integreren/corrigeren van Nederland.

Volgende week, da's wel *heel* optimistisch. Ik denk dat het wel
maanden kan duren...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND Hackingparty - van tot hoelaat?

2007-08-13 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Ik denk er ook over na maar ik ben net terug van 5 weken vakantie dus
ik heb geen flauw idee hoe ver wij al zijn.

Ik zie dat de scripts getest moet worden, maar het is mij niet
duidelijk of dit op de main server moet gebeuren of niet.

Oh ja, hoe laat het begin/eindigt is ook belangelijk :)

On 8/13/07, Maurice le Rutte [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik denk erover om naar Rotterdam te komen a.s. zaterdag, maar kan niet
 vinden hoelaat het e.e.a. begint, en ook niet hoe laat het allemaal weer
 over is.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND Hackingparty - van tot hoelaat?

2007-08-13 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/13/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Verder zou er nog een script moeten zijn voor vegen en plakken. Dat ontbreekt
 nog, voor zover ik weet.

Er bestaan scripts om stukken uit een planet dump te trekken op basis
van een polygon. Dus als iemand de nederlandse grenzen als
polygon/shapefile heeft, dan denk ik dat ik dit wel in elkaar kan
knutselen (als iemand dat niet al gedaan heeft...). Voor het vegen
iig.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Gebruik OpenStreetMap voor Google Maps-website

2007-08-15 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/15/07, Jeroen van de Nieuwenhof [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik heb iemand opdracht verleend om een website te ontwikkelen die
 gebruik maakt van Google Maps om gratis advertenties op een kaart van
 Nederland te plaatsen. Omdat je bij Google Maps niet direct geld mag
 vragen voor advertenties en omdat ik het OpenStreetMap project al een
 tijdje met veel interesse volg, vroeg ik me af of het mogelijk is om
 Google Maps voor mijn project te vervangen voor een systeem dat gebruik
 maakt van OpenStreetMap (en OpenLayers). Ik ben niet bijzonder technisch
 onderlegd, dus ik ben vooral op zoek naar informatie waaruit duidelijk
 wordt a) of het op dit moment überhaupt mogelijk is om iets dergelijks
 te realiseren, b) wat ik voor een dergelijk systeem nodig heb (gebruik
 maken van een bestaande map server of er misschien zelf eentje draaien),
 c) als het mogelijk is, wie mij daarbij wellicht kan helpen en d) Of ik
 via dit project nog iets terug kan doen voor het OpenStreetMap project?

Dit is op zich niet zo moeilijk, OpenLayers heeft alles wat je nodig
hebt. Het is zelfs al een keer gedaan (door Steve) al weet ik niet
precies hoe. Er zijn welvoorbeelden op de web met dynamisch overlays
op OSM data, gewoon kijken. De demos op de OpenLayers website zijn ook
erg handig...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] beginnersvraagje over rendering

2007-08-15 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/15/07, Rik van der Helm [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Voor de Mapnik layer duurt het tot de volgende planet dump (elke
  woensdag),

 Het is nu woensdag en ik zie nog steeds niks. Of gebeurt dat pas komende
 nacht ?

Mapnik wordt ook gecached, het zal nog wel een paar dagen duren
voordat het daar verschijnt. De osmarender layer is stukken sneller.

 Nog andere ideeen, goede suggesties ? Ik heb bv gisteren het wandelpad
 van Edam naar Monickendam over de Markermeerdijk ingelopen. Heb het
 getagged als highway=footway. Een paar dagen gelden heb ik van
 Monikkendam naar Amsterdam het fietspad over de Markermeerdijk getagged
 als highway=cycleway.

Hmm, als je een permalink van informationfreewa.yorg kan geven, dan
kan ik dat even bekijken.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] josm / authors working on a way

2007-08-16 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/16/07, Rik van der Helm [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Geen enkele way waar ik de afgelopen week aan heb gewerkt (inclusief
 nieuw aangebrachte) staan mijn gegevens vermeld, alleen '(anonymous
 use'.

Misschien heb jij jezelf als anoniem opgegeven...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] NL wissen -- Re: AND Hackingparty - van tot hoelaat?

2007-08-16 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/16/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik maakte een versimpelde versie, de grenzen van DE en BE zoals AND, bij de
 kust de zee in en een grote lijn. Ik gebruikte 3 tags (notes): kust, sea en
 schelde.

 http://people.vrijschrift.org/~ante/osm/

Dat idee had ik ook geprobeerd maar ik kreeg probleemen met JOSM dat
de weg te lang was (kon niet splitten). Hoe heb je het voor mekaar
gekregen?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Rotterdam Mapping party followup

2007-08-19 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/19/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het extract polygon script haalt nodes binnen de polygoon op, maar niet de
 segmenten die de grens overgaan.

 Als dan de nodes worden verwijderd, dan blijven er toch segmenten met maar 1
 node over?

Nou, de API zal dat verbieden (hopelijk) dus inderdaad zal dat node
niet kunnen worden verwijderd. Daarom is het belangerijk dat het
uiteindelijke upload niet faalt als er toevallig iets niet werkt, want
er zijn wel meerdere situaties waar het niet helemaal goed zal gaan.
Bijvoorbeeld een place=foo dat deel is van een highway=cycleway.

Het is dus niet perfect, maar dat is ook niet de bedoeling. Als het
werkt in 99.9% van gevallen dan is het werk gedaan.

Gisteren heb ik dat delete script gemaakt, het zou interressant zijn
om te zien wat er dan overblijft en hoe groot dit probleem werkelijk
is.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Rotterdam Mapping party followup

2007-08-19 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/19/07, Freek [EMAIL PROTECTED] wrote:
 On Saturday 18 August 2007, Martijn van Oosterhout wrote:
  As people who were there know, I'm working on the process of
  extracting the current NL data out of the system for replacement. Here
  are just a few notes from my end that probably need to be known beyond
  the people who were there.

 Kort vraagje: wat gebeurd er met wegen zonder tags?

Niks... Net zoals op het ogenblik geen kustlijn of rivier aangetast
wordt. Alhoewel, ik zie dat de conversie script die redelijk goed
doet, dus misschien zullen we die ook gelijk meenemen.

Trouwens ik merk ook dat ferry routes ook in de data voorkomen. Toen
ik Delft bekeek kreeg ik ook de routes Rotterdam-Torshavn en
Rotterdam-Immingham erbij. Leuk joh :)

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Wanted: testers voor the NLD extraction scripts

2007-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
I've just committed the latest versions of the scripts we can use to
extract netherlands from the planet dump and the script to determine
what needs to be deleted. In theory everyone should be able to do it
one their own machine.

Currently it just cuts out the netherlands, excluding Nueuen (the only
exclusion polygon currently defined). It looks like it works well,

If people could try this out and let me know if they find any problems.

Note the output is currently in planetdiff, but it can also do josm
format. I might change it to osmChange, I'm at this point not sure
which is the best.

The steps are:

1. Checkout applications/utils from the openstreetmap svn. You can use
an existing checkout, just make sure it's completely up to date (it
uses scripts from nearby directories also).

Example:
svn co http://svn.openstreetmap.org/applications/utils/

2. cd utils/and_import
3. Edit Makefile to indicate where you store your *unpacked* planet dump
4. Run make and go to lunch

If everything works you should be done in about 45 minutes. There is a
progress meter.

Now in the data subdirectory you will have a number of files but the
inportant ones are:

data/nld.osm   - The extracted parts of the netherlands
data/nld-delete.osm  - The list of what needs to be deleted (in
planetdiff format)

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Wanted: testers voor the NLD extraction scripts

2007-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/20/07, Remco van Zuijlen [EMAIL PROTECTED] wrote:
  2. cd utils/and_import

 I was looking there, but no 'and_import'. After running a 'find', I found
 the and_import directory in:

 applications/utils/import/and_import

Oops! You're right, that should have been  utils/import/and_import

Thanks,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] and2osm for ordinary people

2007-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Hi,

and2osm needs a *lot* of memory, so much that it didn't run on my
laptop. However, if you install TCmalloc from here:

http://sourceforge.net/projects/goog-perftools

And then run it like so:

LD_PRELOAD=/usr/local/lib/libtcmalloc.so.0 ./2AND

It uses only 760MB. For this to work it needs to be linked against
pthreads, which I've changed in SVN.

Hope this helps,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Wanted: testers voor the NLD extraction scripts

2007-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/20/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik zie in Amsterdam ook straten die incompleet in nld-delete.osm staan. Ze
 zijn wel compleet in osm. Die worden of deels gewist (wel de node, dan hangt
 het segment in de lucht) of geweigerd. Voorbeelden: Pontanusstraat,
 Molukkenstraat, Insulindeweg.

He? Ik heb die bekeken maar ze worden allemaal volledig verwijderd...

Welke segmenten denk je dat over blijven? Dat een node overblijft is
natuurlijk mogelijk, als die nog steeds gebruikt wordt. Bijv, de
Insulindeweg blijft een node van over (30170622) omdat hij door een
fietpad gebruikt wordt.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Wanted: testers voor the NLD extraction scripts

2007-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/20/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Vreemd. Zou er een verschil zijn tussen jouw bestand en Remco's? Het bestand
 dat ik hier heb is 65.610.133 B groot. Zou Remco dezelfde planet gebruikt
 hebben?

 Of zou JOSM het hier niet goed trekken? Ik startte het op met
 java -jar -Xmx256M -XX:MaxPermSize=256M josm-latest.jar .

Err, dat bestand is wat er *verwijderd* moet worden. Dus natuurlijk
kan dat incompleet zijn... Eigenlijk moet je dat bestand toepassen op
het nld.osm bestand en zien wat over blijft. Dat is mij in JOSM niet
gelukt.

Mijn bestand is ook precies 65,610,133 dus dat is het probleem niet.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Wanted: testers voor the NLD extraction scripts

2007-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/20/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Maar als er straten incompleet in dit bestand zitten, zullen ze toch niet
 (volledig) verwijderd worden? Ik zou niet weten waarom een deel van de
 Insulindeweg zou moeten blijven.

Er is een punt dat niet verwijdert wordt, want die is deel van een
fietspad. De segmenten op de Insulindeweg worden wel verwijderd, maar
JOSM kan ze niet laten zien omdat de coordinaten van dat ene punt niet
bekend zijn.

 En ik zie veel straten die niet in dit bestand zitten, die wel weg moeten. Zie
 screenshot, de grijze.

Hrm, eigenlijk weet ik niet precies wat JOSM met deze bestand doet,
want het hele bestand zegt action=delete dus ik begrijp zowiezo niet
dat iets weergegeven wordt. Per defintie wordt alles in de
nld-delete.osm bestand verwijdert, het is aleen moeilijk te zien wet
er over blijft. Maar daar ben ik mee bezig.

Als je grep gebruikt op de nld.osm en nld-delete.osm dan zijn alle
straten die in de eerste zijn ook in de tweede, dus er zou niks over
moeten blijven...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Wanted: testers voor the NLD extraction scripts

2007-08-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/20/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Er gaat niets boven echt. Wat we kunnen doen als we denken dat we er helemaal
 uit zijn, is van de wijk Spangen in Rotterdam een polygoon maken. Dan laten
 we de scripts die je schrijft er op los. Na de delete fase weer even extract
 polygon, dan hebben we vastgelegd wat er over bleef. Het script gaat weer
 verder, en zet de AND data er voor in de plaats. Dit alles op de server.

Nog even niet hoor. Ik denk dat ik osmosis kan laten doen wat we
willen, maar ik geloof dat ik een klein bugje in osmosis heb gevonden.
Dus eerst dat checken. Als het goed uitkomt hebben wij morgen een
nld-leftover.osm om te bekijken. Dat zal wel schelem.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Thanks to the quick fixes to osmosis by bretth there is now a
nld-leftover.osm which you can load up to see exactly what is going to
be leftover.

http://kleptog.org/temp/nld-leftover.osm.gz  (5MB)

Looking at it a large part of what is leftover is
canals/waterways/coastlines. Since we're going to replace those with
AND data anyway eventually, I think we should just do it straightaway.
Other than that the expected cycleway/pedestrian/footway are also
present, as are the points of interest.

It's probably worth comparing with the AND data, but I suspect the
highway=pedestrian can also go.

I've committed the changes to SVN, so if you have osmosis installed
somewhere you should be able to generate the file yourself.

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/21/07, Freek [EMAIL PROTECTED] wrote:
  http://kleptog.org/temp/nld-leftover.osm.gz  (5MB)

 Ehm, klopt het dat Nuenen hier niet in zit (helemaal leeg, ook geen fietspaden
 e.d.)?

Hmm, dat klopt inderdaad, maar is misschien niet erg realistisch. Ik
zal een verbeterde versie maken.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/21/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
  It's probably worth comparing with the AND data, but I suspect the
  highway=pedestrian can also go.

 That was already planned:
 http://wiki.openstreetmap.org/index.php/AND_Data/Roadmap-integration-NL#Technical

Ok, I've made a newer version. This gets rid of most coastlines and
rivers, but I still need to get rid of natural=water.

Looking through it though, there are some odd tags. For example I
found some highway=mini_roundabout... I'll get rid of them also.

Also Nuenen is now in there. I still have no polygon for Assen...

http://kleptog.org/temp/nld-leftover.osm.gz (only 3.8MB now)

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/21/07, Mark Huizer [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Martijn van Oosterhout wrote:
  Thanks to the quick fixes to osmosis by bretth there is now a
  nld-leftover.osm which you can load up to see exactly what is going to
  be leftover.
 
  http://kleptog.org/temp/nld-leftover.osm.gz  (5MB)

 And the urls for the deleted stuff, did they change?

Hmm, the nld-deleted.osm I never uploaded. Someone else did that.
Currently NL has 123MB of data and we're deleting all but 21MB of it,
approximatly (Assen will change that though).

After tomorrow there will be a new planet file, so we'll have a much
better idea of how it looks.

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/22/07, [EMAIL PROTECTED] [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het zou ook interessant zijn om een (simpele) polygoon te maken van NL
 plus ongeveer 15 km Belgie en Duitsland, en nld-deleted.osm daar van af te
 trekken. Dan weten we ook de gevolgen buiten NL. Hebben we een indruk van
 (grens) rivieren en wat we met de hand moeten doen. Weten we of het goed
 gaat met nodes bij de grens.

Goed idee. Wil iemand hem maken, ander do ik het misschien later. Ik
ben nog even bezig met het automatisering van de 2AND script.

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/22/07, [EMAIL PROTECTED] [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Wie het wil doen, men neme
 http://people.vrijschrift.org/~ante/osm/nld-simplified6.osm ,
 maakt een nieuwe layer, zet zo'n 10 puntjes om NL, maakt segmenten en way
 en bewaart de boel als grootnederland.osm. (Van geodata naar geopolitiek.)

Ok, net gedaan. Ingechecked in SVN onder:

http://svn.openstreetmap.org/applications/utils/import/and_import/

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/22/07, [EMAIL PROTECTED] [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het zou ook interessant zijn om een (simpele) polygoon te maken van NL
 plus ongeveer 15 km Belgie en Duitsland, en nld-deleted.osm daar van af te
 trekken. Dan weten we ook de gevolgen buiten NL. Hebben we een indruk van
 (grens) rivieren en wat we met de hand moeten doen. Weten we of het goed
 gaat met nodes bij de grens.

Ok, dit heb ik allemaal gedaan en de bestand heeft nu grensbieden van
onze buurlanden. Zoals je ziet eindigen de wegen netjes bij de grens.
Om het goed te zien moet je eigenlijk de grens polygonen ook tegelijk
laden.

Assen en Nuenen zitten er ook in, wegen ook netjes gekapt. De enige
incomplete ways zijn degene die buiten de simpele grens gaan.

http://kleptog.org/temp/nld-leftover.osm.gz (3MB)
http://people.vrijschrift.org/~ante/osm/nld-simplified6.osm
(gedetailleerde grens)
http://svn.openstreetmap.org/applications/utils/import/and_import/nld-groot.osm
(simpele grens)

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/24/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 On Thursday 23 August 2007 21:21, Martijn van Oosterhout wrote:

  Ok, dit heb ik allemaal gedaan en de bestand heeft nu grensbieden van
  onze buurlanden. Zoals je ziet eindigen de wegen netjes bij de grens.

 Ziet er heel goed uit. Twee dingetjes die ik zie: natural wood zit er nog in
 en landuse. Ik dacht dat AND ook bossen heeft, en landuse?

Ik had begrepen dat AND alleen landuse heeft boven een bepaald groote
(dus geen kleine parken enzo), en aangezien dat er niet zoveel landuse
is, dat dat misschien makelijker is om afteraf te mergen.

Ik maak mij meer zorgen over de complete wijken die alleen maar ways
zijn. Ik heb geregeld dat alle ways zonder tags kunnen blijven, maar
er zijn toch meer dan ik had gedacht.

Ik ga nu een nieuwe versie met de nieuwste planet.osm, maar dan ben ik
bijna klaar. Ik neem aan dat de mensen die bezig zijn met AND2osm ook
denken dat ze klaar zijn?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] nld-leftover.osm available for viewing

2007-08-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/24/07, Remco van Zuijlen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Als iedereen denkt dat ze klaar zijn, gaan we dan een datum prikken voor de
 'grote omzetting' ?

 bv 8 september (zomaar een willekeurige datum, op een zaterdag, over 2 weken
 na nu)

Twee dingen:

- Om problemen te vermijden is het waarschijnlijk het beste om zsm na
een planet dump te doen, zodat de verwijder scripts met de beste
data kunnen werken. Dat gebeurt op woensdag.

- Wat ons tegenhoudt om het nu te doen is dat er geen bulk-upload
methode is. Wij kunnen prikken wat wij willen maar als er geen
bulk-upload is, dan zijn wij nergens.

Maar als wij echt denken klaar te zijn dan zal ik een email sturen
naar dev om het te laten weten en dan concentreren op het zorgen dat
de bulk upload werkt. Mensen hebben het over osmosis, heeft iemand een
test system waarmee wij dit zouden kunnen testen?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] over degene die oude winkeldata aan het toevoegen is

2007-08-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/24/07, Floris Looijesteijn [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Inderdaad, Heiloo is nu ook aan de beurt:

 Op slechts enkele meters naast de Albert Heijn hier in Heiloo is nu
 ook een C1000 volgens OpenStreetmap.

TomH op IRC heeft een email gestuurd naar de desbetreffende, dus
hopelijk krijgen wij een reactie...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] AND upload almost ready

2007-08-24 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Hi,

After much coding the last few weeks and a productive meeting last
weekend we've finally got the AND transition into a useful state. On
the one hard we have the datafile necessary to delete the appropriate
stuff from the current planet, and the AND data in the right form to
load up. (All in SVN, anyone can run it).

The next step is to basically test the upload itself. Over the next
few days I hope to test osmosis against an actual database to see how
it works.

After that we're in the hands of an admin to do the final loading for
us. I'm not sure who would be the best to approach for this. I intend
to make it as easy as possible for them, we just need a volunteer :)

As for timing, shortly after the planet dump is produced is best, to
reduce version skew. Which means hopefully either next wednesday, or
the wednesday after. Starting from near a dump also gives us a base to
work from in case everything goes pear shaped.

For the gory details:
http://svn.openstreetmap.org/applications/utils/import/and_import/README

Thanks to all the people who put in the work! And AND for the data ofcourse!

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/28/07, Christ van Willegen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 On 8/28/07, Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Ik heb gemerkt dat er weinig discussie of aanpassingen zijn geweest
  met betrekking tot de conversie over de laatste week. Dit kan of
  betekenen dat of wij denken dat het perfect is, of dat niemand er naar
  kijkt.

 Zit de relatie-informatie er ook al in, of is dat uitgesteld?

Turn-restrictions en zo? Ik geloof het niet, want er is op het
ogenblik geen manier om die er in te zetten. Maar als Relationships
model van de grond komt dan kunnen wij die gebruiken. Dat wordt
waarschijnlijk een ander import.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/28/07, [EMAIL PROTECTED] [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het is redelijk gemakkelijk het resultaat van het delete script te
 bekijken. Dat ziet er goed uit.

Dat ziet er goed uit, ik heb dat wel veel bekeken.

 Tot nog toe was het plan een testserver in te richten, dan kan iedereen
 meekijken, een paar stukjes die je zelf gedaan hebt downloaden in josm,
 hoe de geconverteerde AND data er uit ziet.

 Op vrijschrift draait er een server, alleen met een oude dataset. Als die
 set geupdate wordt hebben we de testserver.

Hrm, dat kan... ik weet niet of er veel veranderingen zijn, maar dat
kan ik nog wel doen misschien, ja...

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/28/07, Lambertus [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Dus draai ik dan maar mijn duimen en hoop dat er niet al te veel van
 mijn werk in (vooral) Apeldoorn en omgeving ongedaan raak. Mocht er toch
 veel verloren gaan dan zal ik proberen daarover niet te veel te zeuren :-)

Op zich gaat niks verloren, de oude data zal blijven op een andere
server, dus je later dat gewoon weer oproepen en weer uploaden.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/28/07, [EMAIL PROTECTED] [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Op vrijschrift draait er een server, alleen met een oude dataset. Als die
 set geupdate wordt hebben we de testserver.

Ok, ik heb hem geupdate met de laatste versie uit SVN, dus iedereen
kan kijken naar hun gebied. (Stel JOSM in op
http://and.openstreetmap.nl/api). AUB niet grote gebied opvragen graag
:)

Ik heb van iemand op IRC vernomen dat er misschien wat stukjes water
zijn waar de pijlen de verkeerde kant op gaan in de Rotterdamse haven,
maar dat heb ik zelf niet kunnen vinden. Wel heb ik hier:

AND=10005031 (De Grote Plas)
http://www.openstreetmap.org/index.html?mlat=52.0208599378mlon=4.37841741062495zoom=13
(plak de URL in JOSM)

Die plas is niet een gesloten way

Verder vind de validator heel veel duplicate segments. Dat is wel heel
raar. Hoe zou dat kunnen. Vooral hier:
http://www.openstreetmap.org/index.html?mlat=52.023102265641114mlon=4.360594522823199zoom=15

De grachten van Delft zitten er niet in, maar dat ligt waarschijnlijk
aan de originele data.

Ik heb ook wat highway=layby. Wat is dat.

Ik zal verder kijken, zien wat ik vind.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-28 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/28/07, Marc Kessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 omdat nodes 768071 en 768091 niet bestaan, is dit dus ook niet te
 corrigeren. (ik heb het even nog gechecked met dbfdump: het getal 768071
 komt alleen voor in de file 020_nosr_r.dbf, waar dus alleen de from-node
 en to-node in staan.

Ik heb ook even gekeken. Dat error over to nodes not found komt als
de waarde AND_TO_NODE niet terug komt in de external-ID van een
node. Maar zoals jij zag, bijna geen  nodes hebben zo'n ID, dus het is
nogal onvermijdelijk dat er miljoenen van zulke errors komen...

Dus dit is gewoon een error die wij moeten negeren geloof ik.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/28/07, Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] wrote:
 AND=10005031 (De Grote Plas)
 http://www.openstreetmap.org/index.html?mlat=52.0208599378mlon=4.37841741062495zoom=13
 (plak de URL in JOSM)

 Die plas is niet een gesloten way

Ik heb geconstateert dat dit in een fout is in the conversie naar de
database en dat het niet voorkomt in de echte OSM data.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/29/07, Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik heb geconstateert dat dit in een fout is in the conversie naar de
 database en dat het niet voorkomt in de echte OSM data.

Hmm, sterker nog, de conversie script voor and.openstreetmap.nl werkt
op een beetje andere manier dan hoe de uiteindelijke upload zal
werken. Dus de wegen zullen wel op dezelvde plaats zijn maar de
precieze relatie tussen segmenten en wegen zal iets anders zijn...

Ik zal in iedergeval de echte bug eruit halen.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/28/07, Marc Kessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
   in de AND data kan ik de node-to en node-from ids niet terug vinden in
   de nodes data.
 
  Ik bedoelde een conversie(/export) probleem binnen AND, dat was een optie 
  die
  één van de mensen bij AND open hield. Met specifieke voorbeelden kunnen wij
  of AND misschien uitzoeken in wat voor gevallen dit gebeurd.
 

 zo'n beetje elke weg, maar hier even een one-way straat, die de
 segmenten in de goede richting heeft, maar toch een oneway=-1 heeft:

Ok, ik heb een beetje hiernaar gekeken en ik denk dat het probleem is
dat the nodes data niet alle nodes bevat, maar alleen POIs. Het goede
nieuws is dat wij waarschijnlijk wel zelf de nodeIDs kunnen bepalen.
Met een kleine verandering heb ik al:

way toID refers to not present AND ID=39490
way fromID refers to not present AND ID=39520

Verder zijn de nodeIDs in 020_r_p en 020_nosr_p duplicated, dus vraag
ik mij af of die kolom wel de nodeID is, of dat wij eigenlijk ergens
anders moeten zijn.

Als ik wat vind, hoor je het wel. Natuurlijk als AND de data direct
kan geven is dat nog beter...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Zijn wij zeker van de AND conversie?

2007-08-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/29/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik heb even naar mijn woonomgeving Helden gekeken, en het meeste ziet er
 goed uit, er zijn wat kleine dingetjes. Zo is elk gehucht (dat alleen
 maar in naam bestaat maar in het echt niet als zodanig te herkennen is)
 aangegeven, inclusief town area, dat is wat overdreven. Ook is het
 naburige dorp Panningen een beetje ruim bedeeld met een area, ten koste
 van Helden (en dat kunnen we niet hebben natuurlijk!).

Ik dacht dat de echte gemeente grenzen erin zitten, maar misschien is
dat niet zo.

 Daar zie je een B-weg (de secondary is al erg flatteus) die een
 autosnelweg kruist. Op de kruispunten van de wegen staan nodes.
 IMHO is dat volkomen fout, want je suggereert hier een fysieke
 verbinding tussen de wegen. In de realiteit gaat de secundaire weg met
 een brug over de autosnelweg.

Dat is inderdaad een echt probleem en dat *moet* opgelost worden. Ik
ben erg bezig met het kleine correcties maken aan het programma, en ik
nader (langzaam) een mogelijke oplossing voor dat probleem. Hopelijk
kan ik dat vanavond implementeren en kunnin wij morgen de resultaten
zien.

 Wat me ook opvalt (JOSM downloadt bij mij een vreemd groot gebied met
 die URL) is dat de Maas een paar hele vreemde segmenten heeft.

Waterwegen hebben een groot problem, maar dat lag aan de database
conversie, niet aan AND2osm. Morgen zal dat ook opgelost moeten zijn.
(Het duurt 1uur om de database te updaten, dus ik doe het niet al te
vaak).

 Het zou leuk zijn als er een map gerenderd kan worden van de huidige
 data, om zulke zaken op te lossen voordat het geheel als officiele
 data in openstreetmap terecht komt, maar het ligt eraan hoe lang dat
 duurt of dat echt nodig is.

Dat zou fantasitch zijn, maar ik heb niet de harde schijf/cpu/netwerk
bandwidth om ziets op te zetten, maar misschien iemand anders...?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] New versie op and.openstreetmap.nl

2007-08-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Hoi,

Nog meer bugs weggewerkt, ook in de server :) Deze nieuwe versie zou
in iedergeval de problemen met de rare segmenten in rivieren op moeten
oplossen. Ok zouden bijna alle nodes een external-ID moeten hebben dat
overeen komt met de straten waar zij aan verbonden zijn.

De verboden snelwegen heb ik nog niet kunnen oplossen maar ik denk dat
dat door de projectie komt. Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Weg simplificatie voor de AND data

2007-08-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Het is mij gelukt om, in iedergeval in mijn buurt, de verbonden maar
eigenlijk niet wegen te sepereren. Wat het eigenlijk doet is gewoon
onnodige nodes verwijderen. Dus de output van de 'make' is nu:

Exported nodes: 3516471
Exported segments: 3925639
Exported ways: 1079433
Err_ND_attached_to_way=808
Err_more_NDIDs_per_node=0
err_oneway_way_reversed=0
way toID refers to not present AND ID=169
way fromID refers to not present AND ID=223
Useless inbetween nodes skipped: 720584, deleted: 684694

IIk zal deze nieuwe versie op and.openstreetmap.nl zetten, maar dat
duurt even...

Als je het zelf will runnen kan dat, gebruik de versie in SVN.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nieuwe versie testen graag

2007-08-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/30/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 http://www.openstreetmap.org/index.html?mlat=51.377318629786mlon=5.982882572844984zoom=14

 Dit downloadt het gebied rond de A67, afrit 38. De richtingen van de
 opritten van/naar Eindhoven staan verkeerdom. Ook een van de rijbanen
 van de N277 (de primary weg die noord-zuid loopt) staat verkeerdom.
 Ik zie dat er een tag oneway in de ways zit, met de waarde 1 of -1, en
 het lijkt er op dat de ways met oneway=1 goed staan, en die met
 oneway=-1 verkeerdom.

 Is dit een bugje in het script of misschien iets dat niet opgemerkt is?

Nou ja, op zich hoort dat zo. oneway=-1 betekent dat het eenrichtings
verkeer is, maar in de tegengestelde richting van de pijlen. Dus de
data is correct, al is het verwarrend. Ik heb er over na gedacht op
wegen met oneway=-1 om te draaien. Dat zou misschien mooier zijn.

 Osmarender vanuit JOSM doet trouwens vreemd. Het lijkt erop dat hij
 wegen zonder einde een eindpunt geeft linksboven. Is dat een osmarender bug?

Dat weet ik niet...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nieuwe versie testen graag

2007-08-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 8/30/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Nou ja, op zich hoort dat zo. oneway=-1 betekent dat het eenrichtings
  verkeer is, maar in de tegengestelde richting van de pijlen. Dus de
  data is correct, al is het verwarrend. Ik heb er over na gedacht op
  wegen met oneway=-1 om te draaien. Dat zou misschien mooier zijn.

 Kun je niet beter de oneway=1 en oneway=-1 vervangen door oneway=yes en
 dan de ways die oneway=-1 hebben omdraaien? Dan staat het namelijk wel
 zoals je het zou mappen.

Ik vind het allemaal goed, alleen iemand zei iets over dat de
straatnummer data misschien moeilijker zou worden? Ik heb nog geen
straatnummer data gezien dus ik kan daar niet over oordelen.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Oneway roads fixed in AND data

2007-08-31 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Today I implemented a fix for the oneway=-1 stuff, so now the program has:
Reversed oneway roads=61490

The results are up on and.openstreetmap.nl (via JOSM ofcourse).
Someone said that a railway line was missing, but that seems odd
because the individual tracks are there in Delft.

Please keep looking for any more strange issues. I'm still thinking we
should merge roads with the same name/tags.

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OSM db plat?

2007-09-02 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/2/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Volgens de website niet, maar ik kan nu al een paar uur niets uploaden.
 Soms krijg ik geen foutmelding soms een error 500.

 Ben ik de enige (ofwel: ligt dit misschien aan mijn verbinding) of
 hebben meer mensen er last van?

Er zijn problemen geweest met de database de laatste tijd en er is wat
rommel achtergebleven dat opgeruimed moet worden.

Hoe lang het duurt weet ik niet.

Met vrinedelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] devlijst and-snel-import

2007-09-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/4/07, Rob Aerts [EMAIL PROTECTED] wrote:
 performance testen op de (beperkte) nl data heeft inderdaad weinig nut lijkt
 me
 verder zou het een slechte zaak zijn als het importeren nog langer gaat
 duren.
 een hoop mensen zitten  te wachten om verder te kunnen mappen.

Inderdaad, het is mijn bedoeling om de import deze week te doen. Er
was wat discussie vorige week over het labellen van wegen maar geen
concensus. Dus denk ik, gewoon doen en later de rommel opruimen. Want
zoals het nu is is veel erger dan slechte data.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] devlijst and-snel-import

2007-09-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/4/07, Stefan de Konink [EMAIL PROTECTED] wrote:
 En je denkt dat je dat met de huidige load er in 1x in pompt?

Ja, in twee stappen. Eerst verwijderen, dan toevoegen.

 Is het grote plan om een batch te maken van de delete actie en de 'plak'
 actie? En die een voor een in JOSM af te werken?

Niet via JOSM, daar is de dataset veel te groot voor. Er is een
uploader voor dit doel, dat ga ik gebruiken.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Laatste voorbereiding AND import

2007-09-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Het is mijn intentie om morgen te beginnen met het import van de AND
data. De dataset dat wordt geimporteert is nu te zien in JOSM op
and.openstreetmap.nl plus wat grenzen.

De enige wat ik nog heb veranderd is het gebruik van external-ID.
Het probleem is dat dezelvde punt verschillende IDs kan hebben
afhankelijk van het bestand waar het vandaan komt. Dus ik heb het
vervangen met: AND_naam=ID waar de naam is afgeleid van het bestand
naam. Op die manier worden alle IDs behouden.

Om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen is het belangerijk de
vannacht na middernacht *geen* edits meer worden gedaan. De import zal
het overleven, maar het wordt misschien meer werk dan nodig.

Ik verwacht dat het wel drie dagen, minstens, zal duren en de grootste
gedeelte van dat tijd zal weinig te zien zijn. Het enige wat ik kan
aanraden is te wachten. Ik zal af en toe een bericht sturen van met
een schatting van hoe lang het nog duurt.

Merk op dat dit niet de complete data in de AND dataset is. Dus op
zich zijn wij dan nog niet klaar, maar dan kunnen wij wel gewoon
verder met mappen wat overblijft.

Uiteindelijk zal ik een kopie van de huidige NL proberen te uploaden
op and.openstreetmap.nl, zodat de merging makkelijker wordt.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Laatste voorbereiding AND import

2007-09-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/4/07, Floris Looijesteijn [EMAIL PROTECTED] wrote:
 martijn, ga je een extra dump maken na middernacht of gebruik
 je de laatste planet.osm?

Dat is de reden dat ik wacht tot morgen. Middernacht vannacht begint
een planet dump and als dat klaar is morgen ochtend kan ik die dump
gebruiken om te bepalen wat weg moet.

Dus je hebt tot middernacht (op zich, de planet dump is ook niet in
een keer klaar). Waarschijnlijk britse tijd trwouens...

 ik kan namelijk nog flink wat van m'n eigen data weggooien zodat
 het allemaal wat kleiner wordt. ik heb dat vorige week al gedaan
 met fietspaden in heiloo (die had ik veel te gedetailleerd in kaart
 gebracht).

Ga je gang.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] AND upload running, leave the Netherlands alone for a while

2007-09-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Just a quick note to everyone that the AND import is running and is
expected to take about 10 days at current speed. If people could
refrain from editing objects in the area (The Netherlands) that would
be appreciated. We've gone to special effort to not create things
beyond the borders.

Because of the delay, over the next week Netherlands is going to look
rather empty if you render it, so people, please don't do any rerender
requests in the area for the time being if you can manage it.

In fact, just be patient. There's going to be nothing much to see
until the last day or two. But when it's there it's going to look
great. It is taking longer than we hoped but the server is busy these
days :)

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import progressie

2007-09-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/7/07, Gerco-Kees Bloemsma [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Wow, 9 dagen uploaden, dat is nog eens wat anders..
 Ik zou haast denken dat een cd-tje sturen per post nog sneller gaat, maar
 dat zal wel niet gaan, technisch (niet verkeerd opvatten hoor, ik kan me
 goed voorstellen dat dit nu een keer de meest efficiente methode is, het
 gaat natuurlijk ook niet alleen om uploaden van informatie, maar vooral om
 het mergen met de database)

Het AND data zit in dezelvde ruimte als de database. Het moet wel door
twee servers (www en db2) voordat het bij de database komt. Het helpt
ook niet dat de TIGER import nu ook bezig is. Misschien komt er ooit
een snellere manier maar voor ons is dit wel snel genoeg geloof ik.

Met vriendleijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Even voorstellen

2007-09-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/7/07, Renier Leenders [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Om het allemaal zo compact mogelijk te houden zou ik uit willen gaan van de
 meest voorkomende:
  het gewone verplichte fietspad.
  highway=cycleway.

  Ingeval van een verplicht fiets/bromfietspad zou een oplossing kunnen zijn:
  highway=cycleway
  moped=yes

Ok, ik zal wel even vragen of moped een bekend engels word is...

  Ingeval van het onverplicht fietspad denk ik aan:
  highway=cycleway
  obligatory=no

Hmm, dan moet je even uitleggen wat een onverplicht fietspad is. Ik
weet niet of andere landen iets vergelijkbaar is.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Even voorstellen

2007-09-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/7/07, Renier Leenders [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Vanaf de fiets bekeken vind ik OSM nogal car-centric en dat is
 natuurlijk niet zo vreemd gezien de enorme populariteit van de auto als
 vervoermiddel. Met name vind ik dat de fietspaden magertjes worden
 weergegeven (een dun groen stippellijntje) in de slippery map. Ik heb
 begrepen dat het mogelijk is om een anders soortige projectie te maken
 in [EMAIL PROTECTED]/osmarender waarbij door het aanpassen van de rules andere
 accenten kunnen worden gelegd.

Er was een project [EMAIL PROTECTED] met een aangepaste stylesheet voor
fietsers. Ik weet niet waar dat nu gebleven is.

http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Cycle_layer

 Echter de werkelijkheid is iets
 ingewikkelder. In Nederland worden vrijliggende fietspaden (track) in
 drie categorien onderverdeeld: verplicht fietspad, verplicht
 fiets/bromfietspad en onverplicht fietspad (zie hiervoor de
 verkeersborden 11, 12a en 13 in de volgende link:
 http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_-_Serie_G:_Verkeersregels).
 De vraag die volgens mij nu aan de orde komt is of wij bij het editen
 niet overeenkomstig deze onderverdeling dienen te differentieren.

Tja, je hebt highway=cycleway voor de meeste maar ik zou niet weten
hoe je het verschil zou moeten aangeven. Heb je een idee...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] AND import informatie

2007-09-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Ik heb wat paginas gemaakt voor meer directe informatie:

http://dev.openstreetmap.org/~kleptog/and-progress.png
http://dev.openstreetmap.org/~kleptog/and.txt

De eerste is een image, de tweede is gewoon tekst. Dus kan iedereen
zelf kijken als ze willen weten hoe lang nog. Het is ook te zien op:
http://www.openstreetmap.nl/archives/34-AND-data-import-is-gestart.html

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] AND at 43%

2007-09-10 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Essentially all nodes are now uploaded and the uploader is busy
building the segments. Since segments take up less space in the file
the time remaining is not going to go down for a while. Also, the API
stops working at times, which doesn't help. However, the percentage
keeps moving and is essentially accurate.

It should really be done by the end of the week, or maybe not.

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Open source in Geo-ICT

2007-09-10 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/10/07, [EMAIL PROTECTED] [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Open source in Geo-ICT, gratis seminar, 17 oktober:

 http://www.mediaplaza.nl/mp.php/overheid/agenda/agenda.php?id=276

Kan iedereen zich hiervoor inschrijven? Het lijkt zich vooral te
richten op bedrijven, niet op particulieren.

Deelname aan deze workshop is voor eindgebruikers kosteloos op
voorwaarde dat Media Plaza een compleet ingevuld inschrijfformulier
ontvangt.

 eindgebruikers ?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] highway=cycleway

2007-09-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/12/07, Eugene van der Pijll [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het verschil is dat je op de weg naast een verplicht fietspad niet mag
 komen op de fiets. Volgens mij is de juiste tag dus: bicycle=no op de
 rijweg. Voor een fietsrouteplanner is dit ook handiger; dan is het
 meteen duidelijk dat hij die weg niet mag kiezen, en dan gebruikt 'ie
 dus automatisch het fietspad.

Dit lijkt mij ook beter. Ik heb geprobeerd te bedenken wat eigenlijk
bedoeld wordt met verplicht en ik denk dat jij het goed hebt: ze
bedoelen dat de weg ernaast verboden is voor fietsers.

Bestaan er verplichte fietspaden naast een weg waar je ook gewoon op
kan fietsen?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Tiles met images emptysea

2007-09-13 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/13/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Als ik op informationhighway.org naar de kaart kijk bij de noordzeekust
 en de waddeneilanden van Duitsland dan zijn daar een aantal tiles blauw
 terwijl daar land op hoort te staan. Als ik een renderrequest doe dan
 staat er in de messagebox die je krijgt niet het tilenummer (x,y) maar
 dan staat er images emptysea.
 Is dit een fout en is er sea aan die tile toegewezen of wordt de tile
 toch nog goed gerendered na een renderrequest?

Een proxy fout waarschijnlijk. Als je in de layers menu direct
kiest gaat het probleem waarschijnlijk weg.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import en de zeegrenzen

2007-09-15 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/14/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Maar nu had ik dus ook een gedeelte van Groningen met de kust, en het
 valt me op dat de kustlijn overal opgebouwd is uit twee segmenten tussen
 twee nodes. En de segmenten wijzen allebei de andere kant uit.
 Dit was bij alle segmenten van de kustlijn die ik gedownload had, toch
 wel bijna van Noordpolderzijl tot de Eemshaven.

Het klopt wel, want het is aan de ene kant de landgrens en aan de
andere kant de kustlijn. Het zal wel redelijk vaak gebeuren en hoeft
niet gecorregeerd te worden (over enkele maanden bestaan segmenten
helemaal niet meer, dus is het probleem helemaal opgelost).

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Markerwaard ingepolderd?

2007-09-16 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/16/07, Maurice le Rutte [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Op zoom niveau 6 lijkt de Markerwaard ingepolderd[*1], terwijl toch een
 tijd geleden het besluit is genomen om dat niet te doen. Een zoom niveau
 verder[*2] staat het weer keurig onder water.

 Het valt mij wel vaker op dat op verschillende zoom niveaus data niet
 lijkt te kloppen en als je dan verder inzoomt is het probleem verdwenen.
 Hoe kan dat?

Op mapnik komt het data van verschillen niveaus van andere bronnen.
Alhoewel ik dacht dat voor niveua 6 en 7 het hetzelvde was. Ik moet
een mapnik expert vinden :)

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OSM, AND India

2007-09-17 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/17/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 I told him AND offered the main roads of India to OSM. He was very interested.

I'm looking for the ZIP files now with the data for India and China
but can't find them. If I have the files I'm willing to run a
conversion and put them up somewhere where they can see it...

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] and-progress 76.72% 889.7 days?

2007-09-17 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/17/07, Zoran Kovacevic [EMAIL PROTECTED] wrote:
 erhm, 889.7 days?

 http://dev.openstreetmap.org/~kleptog/and-progress.png

Sorry, regex foutje :) Hij was de PID als uren aan het lezen...

Is nu beter.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import

2007-09-19 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/19/07, Danny Maas [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ziet er uit alsof het de borden met afslag hoorn betreft.

 gewoon gewerken als AND klaar is met importeren lijkt mij.

Nou, wij willen wel de points als motorway_junction behouden, ze
zijn er voor en reden. Lijkt mij beter dat de renderer ze minder laat
opvallen. Bijvoorbeeld in amstelveen zie je ze op zoom-12 al:

http://www.informationfreeway.org/?lat=52.2910303538lon=4.85317062817106zoom=12layers=B000F000

Misschien de renderer ze kleiner maken is beter.
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] AND import nearly complete

2007-09-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
As the astute people will have noticed the AND import is nearly done.
What is going to happen is that it's going to hit around 99.99% (it
may round up) and it's going to go back and check the file again to
upload all the ones that failed the first time around.

This is going to take some time (probably several hours). However,
only about 1400 objects failed or got skipped so for all intents and
purposes the upload is complete when it hits 99.99%.

[EMAIL PROTECTED] is backlogged right now so rerendering NL is not going to go 
very
quickly. Mapnik has whatever was there when the planet dump finished.
For some areas that's not much, for other areas it's amazing.

But when [EMAIL PROTECTED] does render something it looks *awesome*:
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.66081471390682lon=4.810981585342551zoom=12layers=0BF

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] [OSM-dev] AND import nearly complete

2007-09-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/20/07, Ludwig M Brinckmann [EMAIL PROTECTED] wrote:
 What is the state of the Chinese part of the AND data? Has anyone looked at
 the data yet? Will it be possible to upload that data with exactly the same
 scripts?
 Ludwig

There was some discussion about that. The datafiles themselves have
not yet been made available, however (in theory) the exact same
conversion script would work (probably easier, since there's not much
there already).

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Meeting Twente

2007-09-20 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/20/07, Jaap-Andre de Hoop [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Lijkt me nuttig om de meeting wat uit te stellen, niet alleen vanwege de
 opkomst, maar ook inhoudelijk, ikzelf zou eerst wat met de nieuwe
 gegevens willen stoeien en wat pijnpunten zoeken (dinkel die nog buiten
 zijn oevers treed, in een mooie driehoek),zodat we daarnaar kunnen kijken.

Er zijn inderdaad een paar rivieren dat niet goed werken, maar als ik
ze in JOSM laad kan ik niks vinden. Als de data er helemaal in zit ga
ik even rondneuzen...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] AND import almost completed, but...

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Hi,

I know the AND upload is basically complete but a few dozen objects
still need to be uploaded, including a few bodies of water and
administrative boundies. They didn't load the first time for various
reasons (mostly people deleting dependant objects) and now I'm trying
to fix them.

Please people if you see a node or segment uploaded by AND that does
not appear to be used *please* don't delete it!!! It may be used
soon!!

Thanks in advance,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] urgent - praktisch nut kaart- RTL interview

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/21/07, Ante Wessels [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Toch is het wel belangrijk wat een verslaggeefster, zonder speciale
 computerkennis er nu aan heeft. Kan ze het al op haar Tomtom gebruiken? Of het
 echt uitgezonden wordt hangt toch ook wel af van het antwoord op deze vraag.
 Is het interessant voor het algemene publiek. Er valt heel veel goed karma te
 verdienen met een overtuigend antwoord.

Ah, het echt probleem blijft dat Tomtom niet open genoeg is dat
anderen hun eigen kaarten erin kunnen zetten. Er zijn wel andere
apparaten waar dat wel kan...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] AND import, voor zover mogelijk, klaar

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
Hoi,

Jullie kunnen nu je slag slaan. Ik de grootste gedeelte van de
nodes/segementen dat verwijdert waren gedurende de upload terug gezet,
dus zit nu eindelijk bijna alle data in.

Er zijn een aantal wegen dat ik niet de moeite voor ga doen om ze goed
te maken. Ik denk dat ze in de buurt van de protected areas zijn,
maar zeker weten doe ik het niet.

API zal down zijn vanmiddag, om de quadtiles idee te implementeren.
Dan zal hopelijk de rendering sneller gaan en kunnen wij NL goed op de
kaart zetten in osmarender.

Straten over zijn (nee, k weet verder niet waar ze zijn):
Hoofdvaartsweg
A270 (2 keer)
Ruwe Putten
Ter Warden
Kerkakkers
Smits van Oyenlaan
Gerwenseweg
Laar
Broekdijk
Geldropsedijk (2 keer)
Eisenhowerlaan (2 keer)
Wolvendijk
Soeterbeekseweg
Europalaan (2 keer)
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import, voor zover mogelijk, klaar

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/21/07, Christ van Willegen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Nu is de vraag:
 - Als ik deze ga aanbrengen, dan moet ik het bestaande segment
 splitsen en een node invoegen, en dan een nieuwe node maken en een
 nieuw segment. Krijgen we dan problemen met de huisnummer-data?

Op zich, nee. Deze nodes aan de eindpunten hebben ook hun ID dus het
is altijd wel terug te vinden. Het kan natuurlijk gebeuren dat wij
misschien niet alle huisnummer data automatisch erin krijgen. Dan moet
er wat met de hand gebeuren.

Ik heb zelf helemaal niet naar de huisnummer data gekeken, dus ik weet
niet hoe moeilijk dat zou zijn.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import, voor zover mogelijk, klaar

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/21/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 De werkelijke kust is opgemaakt uit
 - AND_admin0=1001, name=Nederland;NLD (en dat is een hele lange way,
 ik denk dat we die beter kunnen splitsten)
 - AND_admin0=1001, name=Nederland;NLD (ja, twee maal)
 - AND_o=1001, name=Nederland;NLD (ook een erg lange way)
 - AND_o=1001, name=Nederland;NLD (ten tweede male)
 - AND_o=1001, name=Nederland;NLD (ten derde male)
 - unwayed segments, dubbel, in twee richtingen

Nou de dubbele ways mogen weg. Het probleem lag aan het feit dat de
uploader niet lang genoeg wachte voordat de server reageerde. Dat way
uploaden duurde enkele minuten, en dacht ie dus dat het niet gedaan
was. Later probeerde die het weer, dus...

De unwayed sgments snap ik niet... Dat er segments in beide richting
zijn is correct, daar hoeft niks aan gedaan te worden. (Anders ben je
gelimiteert met welke kant de ways op gaan.

Daar is in iedergeval nog werk ja

Met vrienldeijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import, voor zover mogelijk, klaar

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/21/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik denk dat we dan even moeten coordineren wat we gaan doen zodat we
 niet teveel werk hoeven te doen.

Is goed. Ik probeer nu even de kustlijn te laden zodat ik kan zien
waar wij het over hebben.

Ben je op IRC?

 Het voorstel om van een van de dubbele ways de kustlijn te maken, is dat
 een goede? De way omvat danwel heel Nederland, maar op de punten waar de
 Duitse en Belgische kust raken kan de way gesplitst worden en de rest
 kan weg.
 Kunnen daar problemen optreden?

Nee, dat lijkt mij wel het juiste idee...

 Is het handig om ways van meer dan 10.000 segmenten te hebben?

Niet echt, we moeten ze uiteindelijke splitsen zodat ze misschien maar
500 segmenten per stuk hebben...

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import, voor zover mogelijk, klaar

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/21/07, Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Is goed. Ik probeer nu even de kustlijn te laden zodat ik kan zien
 waar wij het over hebben.

Ok, gedaan. Ik stel voor om voor de buitengrens ways  7658297 ,
7657914 gewoon te verwijderen. Way 7651990 moet opgesplitst worden.

Dat stuk dat door de zee loopt, dat hebben wij niet nodig geloof ik.
De rest maken wij gewoon natural=coastline and
boundary=administrative.

Klinkt dit goed?

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] AND import, voor zover mogelijk, klaar

2007-09-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/21/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Lijkt me goed. Ik zit nu trouwens op IRC, alleen is het de eerste keer
 dat ik het gebruik (jemig, ik klink als een ouwe opa).

Wij zitten het op #osm.nl te coordineren, op dezelvde server als #osm.

Dit splitsen wordt lastig

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Informationfreeway kaart op zoomlevels lager dan 11

2007-09-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/30/07, Maarten Deen [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Wat is er met de kaart op informationfreeway aan de hand? Op zoomlevers
 11 en lager krijg je boven de 51.67 NB maar heel weinig detail te zien
 en is de achtergrond ook nog eens blauw (water).

Een van de proxies is weer weg. In de layer selector kies direct.

Met vriendelijke groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Informationfreeway kaart op zoomlevels lager dan 11

2007-09-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 9/30/07, Berend Dekens [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Het propageert nu over heel nederland heen en in alle lagen - dit lijkt
 me niet goed... Wie kan de luitjes die de renderers beheren waarschuwen
 want op dit tempo gaat al het renderwerk van de afgelopen tijd weer
 verloren...

Zoom 6-11 worden door een andere process gedaan en hebben geen effect
op zoom 12-17... Ik weet niet precies wie daarvoor voorantwoordelijk
is, maar ik denk dat ie in Turkije zit...

Have a nice day,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


  1   2   3   >