Det er et godt spørgsmål.
lanes=1 er ikke helt godt, for det betyder jo, at der kun er én bane.
Det vil de fleste nok tolke som om, at to modkørende biler ikke kan
passere hinanden.
Men 2-minus-1-veje er jo i virkeligheden tosporede veje med nogle sjove
markeringer, der angiver, at man skal
Mikko Lukas Räsaänen skrev:
der skal kunne gøres forskel på de skilte som
allerede var mappet manuelt (og som dermed kunne være fra surveys)
Det er derfor, jeg tænker at sætte et fixme= på dem der bliver
importeret.
Og en source=
Jørgen jeg går ud fra jeres script tager højde for
Altså, det vil være en smal sag at tage output fra
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson
og konvertere det til en OSM-rettelse via JOSM.
Dermed burde vi få importeret alle skilte fra redningsnummer.dk, som
ikke allerede er OSM.
Hvis vi forsyner dem alle med en fixme=,
Jeg kan tilføje, at manglende/forkerte redningsnumre længe har været en
del af http://osm.elgaard.net/
Der hentes hver nat data fra bl.a. redningsnummer.dk og sammenlignes med
OSM.
Den totale oversigt over redningsnumre findes på:
Jeg ville sætte noget access på.
F.x.
access=no
bicycle=destination
amenity=driver_training kunne overvejes for området. Eller måske snarere
playground:theme=traffic.
- Jørgen
Niels Elgaard Larsen skrev den 2020-04-20 20:10:
Hvad mener I om mapningen af min lokale trafiklegeplads?
Michael Andersen skrev:
Mindre områder i Danmark kan du sikkert downloade via
https://overpass-turbo.eu/. Vær her opmærksom på at der er grænser for
hvor store datamængder browsere kan håndtere.
Man kan hente det med f.x. cUrl eller wget fra Overpass Turbos API:
Når du filtrerer på flere ting i Osmium, bruger den logisk ELLER.
Dvs. at din søgning finder alle ways/relations med ENTEN natural=water
ELLER water=lake.
Så du finder også alle vandløb, der er tagget natural=water +
water=river.
Det nemmeste er nok bare KUN at lede efter water=lake.
Niels Elgaard Larsen skrev:
Jeg ved ikke hvorfor nogen bruger denne smutvej på Københavnsvej. Jeg kan ikke
finde
et eksempel, hvor det giver nogen som helst mening.
Jeg bruger den faktisk en gang imellem.
Når man f.x. kommer ad motorvejen fra København og skal mod Sjællands
Odde - og så
Hej PangoSE
Tak for at gøre opmærksom på det.
På den ene side: "don't map for the renderer" - men på den anden side siger
wikien, at både protect_class= og protection_title skal sættes sammen med
boundary=protected_area.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:boundary=protected_area
Så det
På http://osm.elgaard.net/ kan man se et kort med de redningsnumre, der
mangler/er for meget i OSM.
Jeg prøvede at lave en import (se
https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577), men endte med at reverte den
på grund af fejl/dubletter.
Fejlene burde være rettet nu, så det vil være
Ole Laursen skrev:
Ved at registrere det direkte på adresseknuderne med et tag så AutoAWS
fatter hvad der er sket. Der er lige pt. et ignore-tag man kan putte
på. Jeg tænker, optimistisk, at det må kunne lade sig gøre at løse det
her på en nogenlunde elegant måde hvis bare AutoAWS kan bringes
Ole Laursen skrev:
Har du erfaringer med om de så ender med at rette det?
Nogle gange.
Men jeg har også været ude for, at kommuner bare har været stædige og
ikke ville rette. Især husker jeg en kommune, som nægtede at oprette en
manglende adresse for en indgang tii en bygning, til trods for
Ole Laursen skrev:
Det kan sikkert løses, men jeg ved ikke om vi i stedet skal gå efter
at nedlægge OISfixes?
Det synes jeg ikke. Så skal vi i hvert fald lave noget tilsvarende.
Vi havde engang et rigtigt godt QA-værktøj i samspillet mellem
adresseimporten, OISfixes og osm.rasher.dk
På
dcapillae wrote:
I didn't find any OSM Denmark logo on the wiki, so I recreated one [2].
Wow. Thank you :-)
- Jørgen
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
, men i stedet prøver at udregne bynavn
ud fra nærliggende byer på kortet.
Så måske tror din navigator, at Højskolevej ligger i en anden by.
Mvh
Jørgen Elgaard Larsen
John Plate skrev:
Jeg var for nyligt i Vallekilde, men min navigator kendte ikke
"Højskolevej", som ellers har ve
Iøvrigt kan du se tidligere versioner af den gamle (slettede) relation
på https://www.openstreetmap.org/api/0.6/relation/2154938/history
Det kan du evt. bruge til at rekonstruere den med.
- Jørgen
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
Anders Lund skrev:
> Så mit spørgsmål er, hvordan jeg knytter en relation mellem wiki og
OSM - jeg har ikke kunne finde relationsnummeret i OSM.
Jeg kan heller ikke finde en relation for 1A i Århus. Er du sikker på,
at du har uploadet den? (Den få ikke et id, før du publicerer den).
Nu
Anders Hedelund skrev:
Så har jeg færdigredigeret hele baduljen til det sted, hvor jeg ikke
umiddelbart kan komme videre og der er brug for, at nogen ser på det.
Godt arbejde! Og fin dokumentation.
Har du diskuteret importen med de lokale? Jeg kan se, at mailinglisten
talk-gl tilsyneladende
Tak for fedback fra flere :-)
Michael Andersen skrev:
>> * Hvordan ville I mappe en landsdel, f.x. Hornsherred?
>
> * Jylland: https://www.openstreetmap.org/relation/8312746
> * Vendsyssel-Thy: https://www.openstreetmap.org/relation/5176048
Mnjoeh, det er så peninsula og island. Men hvad med
Torben Brendstrup skrev:
> Dette forstår jeg ikke du siger, da jeg har navngivet samtlige
> motorvejskryds i danmark.
Jeg er åbenbart blind - i hvert fald har jeg overset dem, da jeg
checkede dem manuelt.
Når de fremgår som mangler på osm.elgaard.net, er det fordi de i OSM er
navngivet
Troels Arvin skrev:
> Jeg klikkede på "Manglende offentlige
> instanser" og zoomede ind på mit lokalområde. Der er Tårnby Rådhus rødt,
> men "Tårnby Rådhus" findes i OSM:
> https://www.openstreetmap.org/#map=18/55.63366/12.61952
>
> Hvorfor er Tårnby Rådhus rødt, og hvad kan man gøre for at
Nu er min navnechecker-service efterhånden så færdig, at den kan bruges
til at mappe efter. Der er bunker af dejlige navne, som ikke er i OSM.
Navne på skove, øer, byer og den slags er sandsynligvis ganske
pålidelige. Men ting som sportshaller, skoler, hoteller osv. kan sagtens
være
Soren Johannessen skrev:
> Vedr. manglende byer - så er det jo nok place=hamlet disse hører under ved
> en tagging i OSM og ikke "place=town eller place=village.
Jep. Jeg checker også for place=hamlet
> En anden ting som folkene bag Danske Stednavne godt er klar over er fx
> gårdnavne - fx
Her i sommerferien har jeg nusset med et projekt til at finde mangler i
OSM i Danmark.
Den ene del kigger i SDFE's "Danske Stednavne" og finder navne, der
mangler i OSM.
Lige nu genererer den en del falske positiver! Dels er mapningen mellem
featureType i "Danske Stednavne" og tags i OSM ikke
Finn Hansen skrev:
> Store Landevej rute 161 på Fyn tæt ved Ejby. Her er der følgende hvor
> der i den del af vejen som starter fra Hønnerupvej og går med vest
> markeret med lanes=2. Den anden vej er der ikke noteret Lanes, men som
> nogle nævner, så vil OSM markere det som standard at der er 2
Jonathan Hougaard skrev:
> - Hvis man manuelt retter placeringen af en adresse i OSM, bør man
> samtidig kontakte den lokale kommune, der kan rette placeringen af
> adressen i DAR.> Imens denne opdatering pågår, kan man sætte
> autoaws=ignore på adressenoden,
Ja, og det vil erfarne mappere
Jonathan Hougaard skrev:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/AutoAWS#Description_of_the_Script_Workflow
samt dennes talk side: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:AutoAWS
Hvis der er kommentarer til disse, modtager jeg dem gerne snarest
Overordnet ser det fint ud.
Enkelte kommentarer:
Anders Lund skrev:
Alle de pokkers små flækker ødelægger stedsøgningen (reverse geosearch fx på
osm.org) fra et bruger-synspunkt. Søgning efter adresser i danmark giver ret
absurde resulater, fordi flækkerne er punkter, og der ingen regler er for
hornår de er relevante.
Jeg vil mene, at de
Martin Hvidberg skrev:
> De data som du finder på Datafordeleren og Kortforsyningen er de
> officielle, autoritative, statsgaranterede data. Så alt efter hvad du
> mener med 'noget i den retning', så er svaret nok nej.
Det jeg mente, om der var nogen, der allerede havde kastet noget arbejde
i at
Hej,
Jeg er i øjeblikket ved at kigge på danske stednavne fra
https://download.kortforsyningen.dk/content/geodataprodukter?field_korttype_tid_1=3585
Er der andre der har noget på bedding i den retning?
- Jørgen
___
Talk-dk mailing list
Michael Andersen skrev:
Med andre ord er det en helt traditionel datamodelleringsøvelse - og jeg
kunne godt tænke mig lidt mere information: Hvornår/hvor er det besluttet,
at danske adresser skal udskilles fra andre punkter (fx butikker & andre
POI's?)
Det fortaber sig for mit vedkommende i det
Hov, jeg glemte:
Andreas Hammershøj skrev:
Er der nogen som kan:
- hjælpe mig med at finde ud af hvad der er sket?
Hvis du har et eksempel på et vej-id, der er faldet ud, kan jeg godt
kigge efter, hvornår, det er sket.
- rulle ændringerne tilbage, så jeg ikke skal tegne det ind én gang
JOSM kan fint vise historikken, og har også en revert-plugin, der kan
tilbageføre ændringer.
Siden din seneste ændring af relationen d. 27/1 2017, er der følgende
ændringssæt på den:
https://www.openstreetmap.org/changeset/45606901
https://www.openstreetmap.org/changeset/45606901
Uffe Kousgaard skrev:
Den historie er om vejen vest for rute 29.
Det er den østlige del, der er spørgsmålet.
I artiklen står:
"Anden etape er endnu ikke færdig. Det gælder strækningen fra
Aggersundvejen til Roldvej, som Niels Krebs Hansen forventer færdig til
maj eller juni næste år."
Så
Michel Coene skrev:
Hvis det er en P-plads som KUN bliver brugt til turist busser kan du
bruge Name-tagget, det vil sikker blive vist på de fleste kort.
Så noget som "Name=Ballerup Touring bus parking".
Men vi danser her lige på kanten ag det lovlige, og du burde lave
den
Hi Frederik,
You have caught the matters of fact at hand here quite precisely.
But there is a broader context here:
Hjart (Michael) does an enormous amount of work for OSM. As part of
that, he zealously tries to educate other users how to follow OSM's
guidelines.
In most cases, he is
Hej Mia,
Du skrev:
> 1: Fortov og cykelstier der løber langs en vej bør ikke registreres.
>
> 2: Stier og veje der ikke må anvendes af offentligheden bør ikke
> registreres. (F.eks. stier og veje der kun må bruges af DSB’s personale)
1:
Som udgangspunkt tegner vi ikke fortov eller cykelsti som
Michael Andersen skrev:
En del nye brugere har tilsyneladende vanskeligt ved at forstå at når vi
tagger landuse=forest i parker mm, så er det udelukkende for at beskrive
områder i parkerne der er tæt bevokset med træer
Det håber jeg da ikke.
landuse=forest indikerer for mig decideret
Den 12-12-2017 kl. 21:43 skrev Finn Hansen:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:landuse%3Drecreation_ground. --->
her nævnes det at man nok bør ændre tagget til landuse istedet for leisure.
Ja.
Men det skal nok ikke gøres automatisk. Der er en del, der lige skal
overvejes, hvad der giver
Michael Andersen skrev:
Efter oprindeligt at have brugt highway=path;bicycle=designated etc til alle
"cykelstier" (jeg brugte JOSM fra starten) har jeg nu i mange år brugt
highway=cycleway også for fællesstier. (Det der endeligt fik mig til at skifte
var
Tobias Zwick wrote:
So that is why I would like to ask you whether adding any housenumbers > (on
building outlines) should be disabled for your country in the app.
It should definitively be disabled in Denmark.
First of all, in Denmark, addresses are placed on nodes rather than
buildings.
Henrik Puukka-Sørensen skrev:
f.eks. Netto Birkerød. Er det egentlig forkert?
Godt spørgsmål.
Vi prøver jo altid at mappe virkeligheden objektivt. Så hvis der står
"Netto Birkerød" på facaden, bør det mappes sådan. Hvis der bare står
"Netto", er det straks sværere. Ofte vil de skrive "Netto
Morten Rüsz skrev:
hvis man ved at klikke et nyt lag af data (kommunale hastighedsgrænser)
frem og så kan sammenligne med farvekoder og ændre, så kan det ikke
gøres meget lettere.
Ja, det ville være godt.
Vi har jo en tradition for at sætte kilde på hastighedsgrænser. Har man
f.x. sat den
Morten Rüsz skrev:
> I den forbindelse forsøger vi at finde ud af, om det er muligt
> at opdatere hastighedsgrænserne ved at indlæse dem, frem for at skulle
> opdatere dem manuelt.
Det ville være rigtig godt, hvis vi kunne få bedre hastighedsgrænser i OSM.
> 1. Hvilke dataformater kan anvendes
Niels Elgaard Larsen:
Hvordan tagger vi vandpibesteder?
Jeg vil mene, at de skal tagges som selvstændig amenity.
Der er en smule præcedens for amenity=hookah_lounge.
Det står ikke på den officielle wiki, men er nævnt på den russiske:
s...@bukhmark.dk skrev:
> Sig mig lige, skal vi virkelig finde os i dette kommercielle misbrug ??
Næ.
Vi diskuterede det jo her på listen i starten af februar. Dengang var
der mest konsensus om, at det ikke var i orden, men at vi lige skulle
snakke med dem.
Et er, at de markerer husene med
Thomas Andersen skrev:
Så hvad er den bedste fremgangsmåde, er det at skrive put and take i
navnet, og så lave et ekstra navn med søens navn? Eller skulle man
oprette en tag med put and take?
Det er i hvert fald forkert (og ubrugeligt for en app) at putte det i
navnet. Medmindre søen rent
Morten Siebuhr skrev:
Måske vi kan de omkringliggende veje/stier rettes kreativt således det
er mere åbenlyst hvilken der er den officielle vej dertil?
God pointe.
Problemet har nok i virkeligheden været, at Slotsvejen var markeret som
highway=track på stykket frem til parkeringspladsen.
Michael Andersen wrote:
I "invented" and started using
service=rest_area in 2010 because I found highway=rest_area pretty much
unusable for what I wanted to do (just like Rasmus I find that
highway=rest_area has been pretty crappily defined. A highway* that can be
tagged on either a node or an
Rasmus Vendelboe wrote:
most rest areas along danish highways, motorways and primary ways are
made in conjunction with filling stations.
I would say the opposite.
As I read it, highway=rest_area would translate into Danish as
"rasteplads". We have plenty of those without filling stations.
Nelson A. de Oliveira wrote:
Sorry for writing this in English.
No problem.
While searching for possibly wrong service=* tags I saw that most of
service=rest_area are found in Denmark: http://overpass-turbo.eu/s/fMq
Randomly taking a look at some of them it seems that they all should
be
Lars Gravengaard skrev:
1. Som man kan på mapillary er stien på stolper. Er dette så en bro?
2.Og bør det ikke rettes til en footway?
Uden at have kigget på Mapillary lyder det som en boardwalk:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:bridge%3Dboardwalk
highway=path er fint, medmindre den
Adrian Kern skrev:
Det var nu mere om motortrafikveje egentlig ikke er motorroad=yes.
Beskrivelsen af motorroad
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:motorroad) slutter med teksten:
Depending on interpretation, highway=trunk may imply motorroad=yes.
Indtil videre har vi i Danmark mappet
Tobias Stenby Brixen skrev:
Ville det ikke være bedre, bare at tilføje en knude, med 2
tags: fvst:navnelbnr og fvst:fixme?
Hvis du ved, hvor restauranten er, kan du oprette den med alle
informationer (inkl. ovenstående tags). Så kan brugerne finde
restauranten med det samme - og scriptet vil
Niels Elgaard Larsen skrev:
> http://digitalfrihed.dk/restaurants/uni.html
Lækkert!
> For det meste ser det ud til, at vores positioner er mere
> præcise end FVST's
Er der nogen måde at angive, at man har kontrolleret positionen/navn og
at noden derfor ikke skal flages?
> Men navnene kan
Niels Elgaard Larsen skrev:
Hvordan ville i tagge Den Gamle Avlsgård?
amenity=events_venue + tourism=hotel
- Jørgen
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
Andreas Hammershøj skrev:
>> til orientering er jeg blevet hyret af Vejdirektoratet til at
>> opdatere de nationale cykelruter i osm, hvilket vil ske over den
>> næste måneds tid.
Rigtig godt!
> Ift. afgørelse i tvivlstilfælde kan jeg dels spørge den sidste der har
> rørt relationen
Niels Elgaard Larsen skrev:
> Jeg kunne ikke se på luftfotos, at de var skiltet som parkeringspladser.
> Men nu kan jeg se skyggen af det ene skilt.
Jeg kørte ad vejen i søndags og kan bekræfte, at det er rastepladser.
De er også ret korte for overhalingsspor :-)
Men _hvis_ det havde været
Den 06-10-2015 kl. 12:23 skrev Lars Thegler:
Wiki'ens FAQ er ændret, så linket findes ikke længere - brug istedet
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/FAQ#What_images_and_maps_may_I_use_to_make_maps_from.3F
Den oprindelige tekst findes nu her:
Uffe skrev:
> Højresvingsbanen er registreret som tertiær og det giver nok en ret
> lav hastighed.
Man kunne gætte på, at alene det, at den er tertiær, gør den mindre
attraktiv for ruteberegneren - uanset hastighedsbegrænsning.
I det viste eksempel vil man køre længst muligt på secondary mod til
Niels Elgaard Larsen skrev:
> Og den var (jeg har nu tilføjet turn restrictions) jo sådan set tilladt
> ifølge OSM. I den virkelige verden går den ikke.
Det ser jeg mest som et problem med renderen. Selv om du sætter en turn
restriction er der jo ikke noget i vejen for, at den foreslår en
> Ove Sprogøes Plads i Odense var indtil for 10 år en del af Jernbanegade.
> Men adresseknuderne siger stadig Jernbanegade.
> Er det en fejl?
Det tror jeg ikke.
Kommunens hjemmeside linker til KortInfo. Heraf fremgår det, at vejen
stadig hedder Jernbanegade, i hvert fald et stykke af den:
Hjart skrev:
Nogle stykker af os havde fornyligt en lille diskussion om stier på
kirkegårde (se http://www.openstreetmap.org/note/413399).
I forlængelse af den diskussion vil jeg først lige tilkendegive, at jeg
som udgangspunklt bestemt synes, at den slags stier hører hjemme i OSM.
Man kunne jo
Så jeg vil mene at f.eks. den direkte vej mellem Støvring og Blenstrup
over Fræer og Askildrup bør skifte status til tertiary Helt ud til
rute 507.
Ja, det virker sådan, når man kigger på kortet. Men det må i høj grad
komme an på lokalkendskab.
Vil en typisk lokal beboer, der skal fra
Michael Andersen skrev:
Jeg har de seneste tid observeret adskillige eksempler på at adressenoder
anbragt som del af diverse liniestykker er blevet flyttet af botten, således
at
der er opstået (i nogle tilfælde ret store) knæk. Dette er specielt et
problem i forhold til highway=*.
Jeg
Mikkel Kirkgaard Nielsen skrev:
jeg søger på vestre strandvej tjæreborg og får ingen resultater
[...]
Nominatim opfatter vejen som en del af Sønderby (Type: place:hamlet),
Det er desværre et generelt problem med adressesøgning: Alle vores
adressenoder indeholder postnummer og by - men de bruges
Mikkel Kirkgaard Nielsen skrev:
Der må være nogle lokalkendte der kan aflede placeringen ud fra
nedenstående citat.
Det er på den stikvej, der fra Ølsvej fører ind til en ny udstykning
med direkte udsigt over Mariager Fjord.
Det må dreje sig om enten lokalplan 31/2010 eller 49/2011:
Kristian Krægpøth skrev:
Hvis man/vi/OSM nu beslutter at ville importere data fra GST, bliver
man vel også nødt til at overveje konsekvenserne, hvis det viser sig
at importen er ulovlig
Efter min mening bør vi ikke importere noget, hvor vi er i tvivl om
lovligheden.
Til gengæld er jeg ikke
Michael Larsen skrev:
Her er et eksempel, tre gårde på deres egen vej. Helt klart unclassified vil
jeg mene.
https://www.openstreetmap.org/way/121806882
Hvis der kun havde været to gårde og de havde ligget side om side - havde det
så været service+driveway?
Du kan jo kigge på vejen
Andreas Hammershøj skrev: jeg arbejder i mit kartografi-foretagende
primært med OSM-data og vil
derfor gerne give en jule-donation til osm. Er der nogen der har
erfaringer med fremgangsmåde og evt. mulighed for skattefradrag?
God idé med en jule-donation.
Hvad angår det skattemæssige er der to
Soren Johannessen skrev:
Så angiv i denne tråd om du har løst til at deltage i sådan en arbejdsgruppe
Jeg har ikke super-meget tid for tiden, men jeg vil gerne være med.
- Jørgen
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
Soren Johannessen skrev:
Jeg har lavet et interaktivt kort over Dalmose på Sjælland
Det ser flot ud, men der er mindst en fejl. En trampolin er tegnet ind
som bygning:
http://umap.openstreetmap.fr/da/map/dalmose-fot-demo_22200#21/55.29284/11.41990
Det er klart, at kortet er bedre med en
Soren Johannessen skrev:
Så derfor skal I kun svare i denne tråd Ja eller Nej om det er en god
ide at gå videre i den process.
Ja.
Kristian Krægpøth skrev:
Det lyder som en god idé - hvilke indvendinger kan der være?
Mulige indvendinger:
1) Hvis datakvaliteten ikke er i orden, vil vi få
Hej allesammen,
De offentlige services bliver bedre og bedre. Samtidig hører jeg på
jungletrommerne, at forskellige offentlige myndigheder så småt er ved at
være klar til at tage imod de alle de fejl, som vi løbende finder.
Men vores engang så fine infrastruktur kan ikke følge med:
Uffe Kousgaard skrev:
Der forekommer en del vejnavne, der er stavet som Gl Xvej, Gl. Xvej
m.m.
Det ville være godt, hvis du kunne give et par eksempler på sådanne
vejnavne - så er det nemmere at forholde sig til.
Så vidt jeg har forstået bør disse nu være Gammel Xvej.
Det er korrekt.
Kan
Uffe Kousgaard skrev:
Her er f.eks. Sct Nicolaj Gade:
http://www.openstreetmap.org/#map=17/56.45251/9.41410
Staves både Sct og Sanct i området.
Den er et eksempel på, at nogen har rettet det tilbage. Du kan selv
checke på følgende måde:
I JOSM:
* Markér vejen og tryk Ctrl+H
På
Jeff Huntington skrev:
Ser man på kanalkanterne på Christianshavn, er de allesammen tegnet ind
som kystlinier. Desuden er alle kystlinierne medlemmer af relationer for
Københavns kommune og Region Hovedstaden. Endresultatet er, at hvert
eneste stykke jord er tegnet ind med sin egne kommune- og
Findes der en måde at markere forskellige typer af boligområder, fx
villakvarter?
[...]
Samt forskellige residential=*
https://taginfo.openstreetmap.org/keys/residential#values. Måske
residential=single_family? Lader dog til kun at være meget lidt brugt.
residential=* optræder slet ikke på
Niels Elgaard Larsen skrev:
Broad Street bruges ikke af nogen engelsktalende om gaden i
København. Breite Straße ikke af nogen tyskere.
Enig. Gadenavne giver ikke mening at oversætte. Undtagelsen er
naturligvis de steder, hvor navnet er _skiltet_ på flere sprog, f.x. i
tosprogede lande som
Michel Coene skrev:
For et kompliceret lyskryds har jeg flyttet trafiklysene til de steder
hvor de faktisk står, i sted for den node hvor vejene krydser hinanden.
Er det ok?
Se evt: http://www.openstreetmap.org/#map=19/55.62608/12.06220
Ja, det vil jeg mene, især i dette tilfælde.
Som
Jacob Rosendal Kristensen skrev:
Det er.:
* Relation:destination_sign
* Key:noexit
Jeg naturligvis i mit forsøg på at forstå dem prøv at placere dem,
* https://www.openstreetmap.org/edit?editor=id#map=20/56.01080/9.73076
*
Stephen Møller skrev:
Rettelse Karup findes også i Frederikshavn Kommune.
Det er da så vidt jeg husker også i Jylland :-)
- Jørgen
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
Niels Elgaard Larsen skrev:
Jeg er stadig i tvivl om hvordan vi skal tagge Nygade-Vimmelskaftet i
København (Strøget)
Når man kommer fra Badstuestræde i bil (som jeg gør når jeg har købt større
mængder
linolie til sommerhuset) så må man gerne køre til venstre ad Vimmelskaftet og
Nygade
Carsten Nielsen skrev:
Jeg synes måske at det hører med til synspunktet at der ikke er enighed
om dette og at det også diskuteres på den internationale liste.
Ja, i nogle tilfælde giver det absolut mening at gøre det. Eksemplet med
en parkeringsplads, der går helt op til en bygning, er rigtig
Esbern Snare skrev:
Rørlagt vandløb (ca 50-100 meter) tegnes de og tagges tunnel=culvert,
layer=-1, eller tegnes de ikke, eller tagges de på en helt anden måde.
Det er helt korrekt, bortset fra at de naturligvis også tagges som det
relevante slags vandløb, f.x. waterway=stream.
Husk at
Sonny B. Andersen skrev:
1. Er der nogen, der ved, hvorfor den indre gård på Sønderborg Slot ikke
bliver vist korrekt ??
Ja. Den ydre polygon var markeret som building=yes, så hele dens areal
bliver renderet som bygning.
Jeg har flyttet building=yes fra den ydre polygon til relationen.
2.
Michael Andersen skrev:
Jeg har ikke set nærmere på Langebro, men hvis i ikke allerede har
bemærket http://www.openstreetmap.org/?note=27447, så er det i denne
forbindelse værd at kigge på den nu.
Enig.
Er der nogle der vil give et bud på den myriade af highways som ny er
lagt på broen?
Jeg skrev:
Så vidt jeg kan gennemskue, er konverteringen fra OSM til Garmin på
bl.a. garmin.openstreetmap.nl udelukkende baseret på is_in.
Jeg har lige undersøgt det nærmere: garmin.openstreetmap.nl benytter
værktøjet mkgmap til at konvertere fra OSM til Garmin.
mkgmap skal bruge nogle
Anders Lund skrev:
Men nu er jeg en som benytter mig af lokalkendskab til at tilføre værdi til
kortet. Så hvis jeg nu sætter navne på bygninger, vil den værdi så blive
slettet ved en import?
Det kan jeg ikke forestille mig.
Den primære grund til, at importen ikke er klar, er netop at der
,
Jørgen Elgaard Larsen
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
Peter Brodersen skrev:
Som forventet - men stadigvæk med god begejstring - blev loven vedtaget.
Rigtig god nyhed. Men gad vide, hvad §4a betyder for OpenSeaMap?
§ 4 a. Søopmåling i de danske farvande, herunder farvandene omkring
Færøerne og Grønland, må alene foretages med
Peter Brodersen skrev:
Der er også et svar til den specifikke henvendelse i udvalgsbehandlingen:
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l71/spm/7/svar/928862/1194131/index.htm
Det handler nu om kopiering af papirkort.
Ole Laursen skrev:
Citat fra Ida Auken angående søkortene, det
Emil Tin skrev:
vores cykelplanlægger har også data for skåne med. men hvis man vil fra kbh
til malmø, så foreslår den en pæn omvej med færgen helsingør-helsingborg, i
stedet for toget kbh-malmø:
http://www.ibikecph.dk/#!/x3yva.7r0b5/x59p8.7hats
ruteplanlæggeren kan ellers godt anvende
Emil Tin skrev:
jeg tænkte faktisk på
1. det lille stykke fra slutning af trappen, til kanten af parronen
2. fra perronen og helt ud til tog 'linjen'
Jeg kan ikke se, hvordan det kan mappes bedre end det er.
hvad med relations der binder perronen og toglinje sammen?
Mig bekendt er der
Tage Østergaard skrev:
En ny mapper der kalder sig Søren1997Hadsund
har lavet en del trælse ting i Hadsund by.
Velkommen til :-)
Godt du opdagede det hurtigt - så er det meget nemmere at gøre noget ved.
Du får lige nogle tips til, hvordan man kan finde ud af mere om andre
mapperes arbejde:
I morgen onsdag d. 17/10 er der et afslappet arrangement om åbne data:
Data Drinks are informal meet-ups to help stimulate the network of coders,
entrepreneurs, civil servants, designers, academics, all other citizens
around open data. A strong network is needed to bring open government
data
Ritz, Katarina skrev:
Husk at grunddata også omfatter en meget stor del af KMS' data. Læs mere
her: www.kms.dk og skriv endelig hvordan I vil bruge det.
Jeg har forgæves forsøgt at finde information om, hvilken licens, data
vil blive frigivet under.
Er der nogen, der kan kaste lys over det?
Ritz, Katarina skrev:
Det siger sig selv, at den licens vil tage højde for at man skal kunne
videregive data, herunder også som I gør.
Er glad for at du har været inde og læse. Vi skal nok blive lidt skarpere til
at formulere os :-)
Fortvivl ikke - det skal nok blive godt!
Det lyder
Kristian Krægpøth skrev:
Men jeg må indrømme, at det ind imellem er svært at få mening i det
læste. Det skyldes i høj grad den meget udbredte brug af engelske ord og
begreber, som knytter sig til korttegneriet i OpenStreetMap (OSM).
En af grundende til, at der anvendes engelske ord, er fordi
Ole Laursen skrev:
Jeg har også tilføjet mange source-tags på veje i sin tid da vi fik
Bing-kortene, men jeg er siden holdt op, det fungerer ikke i praksis
når der kommer senere rettelser.
Jeg har stor glæde af, når folk skriver source på selve vejen. Det giver
et hurtigt overblik over, hvor
1 - 100 of 149 matches
Mail list logo