Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Andreas Vilén
Is it really possible to copyright geographical coordinates? In that case, every coordinate on Wikipedia taken from Google Maps would be a copyright violation... /Andreas 2010/8/9 Robert Storlind robert.storl...@gmail.com: Hi all, Yes, the data quality issues is why I'm raising the question.

Re: [Talk-se] Utbyte med Skånetrafiken?

2010-08-09 tråd Andreas Vilén
/7 Magnus Bäck ba...@swipnet.se: On Wednesday, August 04, 2010 at 22:14 CEST,     Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Hej, jag är ny här på mailinglistan men har mappat med stor omfattning sedan början av 2008 (det är jag som gjort stora delar av Skåne). Jag har nu bara sett två av

Re: [Talk-se] Kontorsmappningsträff i Lund

2010-08-13 tråd Andreas Vilén
Andreas Vilén wrote: Det är nämligen så att Lunds kommun tar egna flygbilder, och därför själva äger dem, och har bestämt sig för att ge tillstånd att rita av dem på OSM, likt tillståndet som getts av Yahoo. Britta, som sköter det här, har dock lite problem med att få till att kunna visa

Re: [Talk-se] Sveriges kommuner

2010-08-15 tråd Andreas Vilén
Tack Markus för att du avslutade vad jag påbörjade! Simon, jag frågade om detta på Wikipedia, och där hävdades att gränserna inte alls är speciellt noga, framförallt för att de tar mer hänsyn till trafiksäkerhet än att vara noggranna. Så de ska man nog inte gå efter. Bästa är att gå efter de

Re: [Talk-se] Helsingborg - nybörjarmappare(?)

2010-09-17 tråd Andreas Vilén
Ser i stort okej ut, ser att Zvenzzon fixat de flesta missarna. Vägarna behöver bara servicetaggar. I de här fallen kan det vara bra att bara skicka ett uppmuntrande meddelande och en länk till map features-sidan. Man behöver inte påtala felen. Det riskerar bara att skrämma. För övrigt kan väl vem

Re: [Talk-se] Shapefiler för kommuner

2010-09-22 tråd Andreas Vilén
Jag (som la in de ursprungliga kommungränserna) orkar nog inte ge mig på det här, men om någon känner för att synka dem med de som jag la in så kör hårt. /Andreas 2010/9/22 Konrad Skeri kon...@skeri.com: Angående copyright: Om inget annat är angivet, får innehållet på Valmyndigetens webbsidor

Re: [Talk-se] Shapefiler för kommuner

2010-09-22 tråd Andreas Vilén
man gör.) /Konrad Den 22 september 2010 15:38 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Jag (som la in de ursprungliga kommungränserna) orkar nog inte ge mig på det här, men om någon känner för att synka dem med de som jag la in så kör hårt. /Andreas 2010/9/22 Konrad Skeri kon

Re: [Talk-se] Shapefiler för kommuner

2010-09-22 tråd Andreas Vilén
Vänta, hur menar du att kommungränser kan komma från mätning i landskapet? Det är inte så att det går en linje i marken direkt... /Andreas 2010/9/22 Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com: Två kommentarer: - Det är nog bäst att ta kontakt för att säkerställa att OSM verkligen kan använda

Re: [Talk-se] Föredrag om OSM

2010-10-28 tråd Andreas Vilén
Oj, jag såg inte den bifogade filen förrän nu när du skickade om inlägget (var det meningen?). Jag visste inte att det gick att göra presentationer i svg, häftigt! Bra ändringar, men jag tror du missuppfattat min sida om OSM vs Google Maps. Jag får skylla mig lite själv där, för den sidan är inte

Re: [Talk-se] ODBL in Sweden

2010-11-10 tråd Andreas Vilén
What kind of stupidity is this? I was acertained that nothing would be removed in the licence change, and therefore supported it. If lots of data will be removed, I STRONGLY OPPOSE this licence change, of course far too late in the process. This will, in any case, probably lower my ambition to

Re: [Talk-se] ODBL in Sweden

2010-11-10 tråd Andreas Vilén
migration. This might destroy all credibility OSM has worked up during the years. I know it will be embarrasing to promote OSM to the prominent GIS analysts in the region next Wednesday, now that I know that much of the city I have mapped will be deleted... /Andreas 2010/11/11 Andreas Vilén

Re: [Talk-se] ODBL in Sweden

2010-11-10 tråd Andreas Vilén
, however, suspect that s/he would have nothing against them. My problem with the licence change is how things like this are to be solved. /Andreas 2010/11/11 Hanno Hecker vetinari+...@ankh-morp.org: On Thu, 11 Nov 2010 02:24:55 +0100 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: What kind

Re: [Talk-se] ODBL in Sweden

2010-11-12 tråd Andreas Vilén
Ja, jag håller med Inge. Visst kan man bli arg och irriterad över det här, men när det är som det är får man köpa läget och ta det för vad det är. Ingen vinner på att straffa OSM genom att vägra acceptera den nya licensen av principskäl. Jag har redan kontaktat lite användare, och vi bör

Re: [Talk-se] Licensbytet på svenska

2010-11-28 tråd Andreas Vilén
Jag gjorde ett rejält ryck och skickade ut mail till folk. Poängen är att förklara att vill man att OSM ska fortsätta fungera som det gör idag, ska man acceptera licensbytet. Man kan tycka vad man vill om för- och nackdelar med det, men accepterar man inte försvinner ens bidrag. Svårare än så

Re: [Talk-se] Lund centralstationen

2010-12-06 tråd Andreas Vilén
Ja, bilderna fungerar i Josm. Man måste ha den senaste versionen och aktivera SWEREF som projektion. Sedan fungerar de i Imagery-pluginen med rätt länk angiven. Du kan få länken om du vill ha den. I övrigt är allt Magnus sa rätt. Hanno, if you need a translation, just ask for it. /Andreas

Re: [Talk-se] Gatubilder tagna av andra

2011-01-04 tråd Andreas Vilén
omedvetna) felaktigheter. Bådas kartor vet vi innehåller mängder av fel, och det är lätt att något gatfoto hamnar fel i systemet. Konrad 2011/1/4 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Är det verkligen en gråzon att hämta information ur ett fotografi tagen av någon annan då? Det är som sagt fotot

Re: [Talk-se] Superrelationer

2011-01-09 tråd Andreas Vilén
skrev Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com: Vad är en rote för något? Som en stadsdel eller något annat? Om det är en stadsdel så är det de yttre gränserna som ska vara medlemmar i relationen, dvs. precis som relationen för Lunds kommun fast admin_level 7. /Markus 2011/1/9 Andreas

Re: [Talk-se] Taggning av multipolygoner

2011-01-14 tråd Andreas Vilén
Den som satt source=WMS på ett antal relationer borde nog få en vänlig uppmaning att läsa på kring vad WMS är för något och ange en bättre källa i framtiden (gissningsvis avses väl Landsat eller Yahoo). Vad gäller multipolygoner och taggar så var det här nytt för min del! Det känns som att det

Re: [Talk-se] [Fwd: Re: Län / kommun ODbL stats]

2011-01-16 tråd Andreas Vilén
Ta en titt på http://www.infolagret.se/osm/ , som finns länkad därifrån :) /Andreas On Sat, Jan 15, 2011 at 5:07 AM, Anders Thuresson spam-thuresson-021...@telia.com wrote: Hej Jag provade länken till infolagret nedan, men nu verkar sidan tagits bort?

Re: [Talk-se] [Fwd: Re: Län / kommun ODbL stats]

2011-01-17 tråd Andreas Vilén
När vi ändå är inne på ämnet. Finns det någon idé på något massutskick till samtliga osm-användare i Sverige? De jag har kontaktat har i princip samtliga varit tacksamma och svarat i stil med oj, det hade jag ingen aning om eller jag kände till licensbytet, men visste inte att vi måste godkänna

Re: [Talk-se] Taggning av multipolygoner

2011-01-21 tråd Andreas Vilén
/15 Ture Pålsson t...@lysator.liu.se: 2011/1/15 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Det känns som att det blir lite inkonsekvent att tagga på vägen ibland och på relationen ibland men det ger sig väl med tiden. Räkna inte med Se det som att man sätter taggarna på det (databas)objekt som

[Talk-se] Märklig rendering av relation

2011-06-14 tråd Andreas Vilén
Kan någon ta en titt på http://ra.osmsurround.org/analyze.jsp?relationId=1373408 och se varför den renderas så märkligt? Jag har för mig att jag tog upp det på engelska OSM-IRC:n för några månader sedan och fick kryptiska svar om att jag själv skulle felsöka Mapnik eller hålla tyst, i princip...

Re: [Talk-se] Märklig rendering av relation

2011-06-14 tråd Andreas Vilén
vagn så tror jag det är så Mapnik fungerar. Du kan komma runt det genom att göra en stor byggnad av hela tåget, exempelvis sammanfoga vagnarna där man kan ta sig emellan dem. //Joel Andreas Vilén skrev 2011-06-14 10:41: Kan någon ta en titt på http://ra.osmsurround.org/analyze.jsp?relationId

Re: [Talk-se] Användning av Key:stamväg

2011-06-17 tråd Andreas Vilén
Vad jag vet har den aldrig legat på map features, men används på vägar som klassificeras som stamvägar i Sverige: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stamv%C3%A4g#Sverige Å andra sidan kanske det är onödigt då alla dessa ändå ska taggas som trunk, men eftersom många av dem trots allt är motorvägar, och

Re: [Talk-se] Fråga angående licensändringen och Skåneleden

2011-07-06 tråd Andreas Vilén
Tycker att det vore synd att bli av med dina bidrag, även om Skåneleden väl kan ersättas ganska enkelt. Det skulle inte tekniskt sett gå att skilja ut Skåneleden-bidragen till ett annat konto, eller radera dem manuellt i bulk (du verkar ju ha satt speciella taggar för de bidragen)? Vad jag

[Talk-se] Multipolygonfippel...

2011-07-14 tråd Andreas Vilén
Två korta frågor: Se http://osm.org/go/0NctTfwEm-- , varför får inte innerdelarna av multipolygonen sjukhustaggens yta? Kan någon fixa det? /Andreas ___ Talk-se mailing list Talk-se@openstreetmap.org http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

[Talk-se] Markanvändning

2011-07-25 tråd Andreas Vilén
Det här kommer att låta som ett väldigt fånigt problem, men jag har som målsättning att täcka hela Lund med markanvändning. Vad kan man fylla denna lilla yta med: http://www.openstreetmap.org/?lat=55.700012lon=13.19939zoom=18layers=M (korsningen Södra Esplanaden/Östra Vallgatan)? Det är en

Re: [Talk-se] Markanvändning

2011-07-25 tråd Andreas Vilén
använda breddvärdet för att definiera hur bred en väg är. /Andreas 2011/7/25 Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com: 2011/7/25 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: I Lund har jag kartlagt varje kvarter som ett separat bostadsområde, vilket har funkat bra hittills. Oftast har jag följt

Re: [Talk-se] Sneda hus i Bing. Blir det bättre?

2011-08-04 tråd Andreas Vilén
Vill åter passa på att påpeka att offentlighetsprincipen inte har med upphovsrätt att göra. Även om de måste dela ut material enligt offentlighetsprincipen blir det inte upphovsrättsligt fritt. /Andreas 2011/8/4 Mattias Lindblad o...@matli.net: När jag har ritat hus från Bing-bilder så har jag

Re: [Talk-se] Sneda hus i Bing. Blir det bättre?

2011-08-05 tråd Andreas Vilén
stoppar in de aktuella koordinaterna i databasen). //Mattias 2011/8/4 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Vill åter passa på att påpeka att offentlighetsprincipen inte har med upphovsrätt att göra. Även om de måste dela ut material enligt offentlighetsprincipen blir det inte upphovsrättsligt

[Talk-se] Märkliga poi:s

2011-08-05 tråd Andreas Vilén
Jag har märkt att det har börjat dyka upp en massa märkliga poi:s i Lund (vet inte om det förekommit på andra ställen) såsom http://www.openstreetmap.org/browse/node/1240921627 . Är det någon som vet om det är något externt verktyg som importerar in dessa taggar? Runt just den poi som jag länkar

Re: [Talk-se] ODBL remapping suger

2011-08-14 tråd Andreas Vilén
Du kanske skulle börja med att acceptera den nya licensen själv innan du börjar kritisera andra för att de vill bibehålla databasen i så komplett skick som möjligt... /Andreas 2011/8/14 Erik Johansson erjo...@gmail.com: Hej Jag tycker att det är lite tråkigt att folk raderar data som är

Re: [Talk-se] ODBL remapping suger

2011-08-14 tråd Andreas Vilén
Jag tar det här som en läxa att alltid kolla fakta först. Tydligen har emj gått med på licensbytet. Jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt inlägg. Ber också om ursäkt om jag pajade diskussionen genom ett väldigt ogenomtänkt inlägg. /Andreas 2011/8/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Du

[Talk-se] Rendering av skola

2011-08-18 tråd Andreas Vilén
Jag tog precis bort en onödig multipolygon för en skola, med effekten att skolan inte alls renderas längre. Se http://www.openstreetmap.org/?lat=55.70228lon=13.18101zoom=17layers=M . Skolan väster om det mindre bostadsområdet (Polhemsskolan) renderas medan skolan i öster (Svaneskolan) inte gör

Re: [Talk-se] OSM 7-årsjubileum i Lund?

2011-08-18 tråd Andreas Vilén
Med tanke på min jobbsituation (jobbar natt, även helger) så passar kvällar sällan speciellt bra. Även om det varit roligt, blir det nog tyvärr omöjligt att delta för mig. Plus att det är lite väl kort varsel... /Andreas 2011/8/18 Joakim Fors joa...@joakimfors.org: Hejsan! Såg att OSM ska

Re: [Talk-se] Rendering av skola

2011-08-20 tråd Andreas Vilén
renderas det korrekt. Kvarstår problemet hos dig kan du prova tömma webbläsarens cache-minne. /Konrad 2011/8/19 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com Jag tog precis bort en onödig multipolygon för en skola, med effekten att skolan inte alls renderas längre. Se http://www.openstreetmap.org/?lat

Re: [Talk-se] Bing aerial

2011-09-09 tråd Andreas Vilén
Tänk på att kolla offset och justera det efter det som redan är mappat! Ofta är Bing speciellt i de lågupplösta områdena flera meter fel. Finns det sådant som är konsekvent mappat i närheten kan man nog anta att det är bättre noggrannhet på det. Det finns funktioner i Josm för att justera offset,

Re: [Talk-se] Orter i Norrland

2011-09-28 tråd Andreas Vilén
Jag tycker inte att man ska tagga för renderingens skull, som vanligt. I så fall ska det ändras i Mapnik-renderingen så att mer glesbefolkade områden renderas annorlunda. Jag har sett att exempelvis golfbanor i södra Spanien taggats som city, förmodligen av turistbyråer, för att framhäva dem. Jag

Re: [Talk-se] Orter i Norrland

2011-09-28 tråd Andreas Vilén
måste dock begränsas hårt, annars är risken att ser fler problem som med den spanska golfbanan. -- pekka On 2011-09-28 14:37, Andreas Vilén wrote: Jag tycker inte att man ska tagga för renderingens skull, som vanligt. I så fall ska det ändras i Mapnik-renderingen så att mer glesbefolkade

[Talk-se] OSM-rapport

2011-09-28 tråd Andreas Vilén
Jag håller just nu på att skriva en rapport för Haptimap-projektet (http://www.haptimap.org/) ang. OSM, tillsammans med Lars Harrie på GIS-centrum i Lund. Min lott är att beskriva OSM, och bland annat licensbytet. Vi kommer förmodligen att sätta en jurist på stycket om licensbytet förr eller

Re: [Talk-se] Orter i Norrland

2011-09-28 tråd Andreas Vilén
Ja, det vore det optimala. Problemet är väl att renderaren inte gör så idag utan använder placetaggarna. Så jag tycker definitivt vi ska mata in folkmängderna, men vi kan inte ta bort storleksordningen på placetaggarna än. Ang. nordisk definition funkar det tycker jag. Placetaggarna skiljer sig

Re: [Talk-se] Orter i Norrland

2011-09-28 tråd Andreas Vilén
. Jag provade med (ungefär) Stockholms län:  http://www.campingid.se/orter/stockholm.html Är det någon vits att bara lägga in/uppdatera invånarantal utan att städa bland övriga taggar samtidigt? On 2011-09-28 23:40, Andreas Vilén wrote: Ja, det vore det optimala. Problemet är väl att

Re: [Talk-se] Taggning i en komplicerad kosning

2011-10-05 tråd Andreas Vilén
Skulle tro att man gör lättast för sig om man gör såhär: http://www.openstreetmap.org/?lat=55.690959lon=13.186704zoom=18layers=M och sätter ut turningrestrictions. Det är mest intuitivt (din kartbild är nästan omöjlig att följa) och de flesta förstår vad som avses. /Andreas 2011/10/5 Pekka Rossi

[Talk-se] Studier

2011-10-05 tråd Andreas Vilén
Hej! Är det någon som känner till några bra studier om OSM som framförallt handlar om 1) dess trovärdighet och 2) dess användningsområden vid kartsystem för framförallt synskadade? Dessa två punkter gärna kombinerade. Det hade varit intressant och bra för rapporten för Haptimap som jag arbetar

[Talk-se] Taggning efter renderingen - golfbanor

2011-10-07 tråd Andreas Vilén
Jag upptäckte att Bro-Bålsta golfklubb var klockrent mappad efter renderingen, se http://www.openstreetmap.org/?lat=59.51972lon=17.58828zoom=15layers=M . Det är snyggt, men självklart fel. Det finns faktiskt taggar på förslag för att tagga upp golfbanor i sina beståndsdelar, men såvitt jag vet

Re: [Talk-se] Frågor om nya licensen

2011-11-15 tråd Andreas Vilén
Tack! Jag anade att det inte var så lätt att svara glasklart på frågorna. Jag får nog be min chef att ta ännu en sväng via juristerna för säkerhets skull. /Andreas 2011/11/14 Peter Kindström peter2...@infolagret.se: Hej Andreas ni andra! Jag vill inte påstå att jag är säker, men jag har i

Re: [Talk-se] Ang. import av kommunal data till OpenStreetMap

2011-11-16 tråd Andreas Vilén
Jag hjälpte lorimar med den importen. För byggnaderna var det bara att lägga in dem och låta de få byggnader som redan var med överlappas, och med tiden rättas till (det handlade kanske om ett tiotal som redan var med), men för cykelvägarna var det klurigare. Det man måste komma ihåg är att

[Talk-se] Övergiven järnväg som blivit cykelbana

2011-11-17 tråd Andreas Vilén
Jag har märkt att någon i östra delarna av Lunds kommun har ersatt cykelvägstaggar med taggar för övergiven järnväg. Detta handlar om järnväg som senare byggts om till cykelväg. Bör inte dagens användning övertrumfa historisk användning? Just nu är den dubbeltaggad, och det går väl att leva med,

Re: [Talk-se] Övergiven järnväg som blivit cykelbana

2011-11-17 tråd Andreas Vilén
Hmm, som sagt, hade inte kollat datan ordentligt... Användaren hade visst raderat highway=cycleway från vägarna, så jag återställde det. Förhoppningsvis löser det renderingsproblemet. /Andreas 2011/11/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Jag har märkt att någon i östra delarna av Lunds

[Talk-se] Taggnings av adresser i flera plan

2011-11-17 tråd Andreas Vilén
Den här byggnaden (http://www.openstreetmap.org/browse/way/87731323) består av två utvändiga trappuppgångar. Runt dessa uppgångar finns två lägenheter per plan, i totalt fyra plan. Varje lägenhet har ett eget nummer, av någon anledning. Finns det något smidigt och snyggt sätt att mappa det? Som

[Talk-se] Sjöbo kommun

2012-02-03 tråd Andreas Vilén
Som jag tror att jag har nämnt tidigare har Sjöbo kommun skänkt en massa data till OSM. Jag fick tillstånd att klistra in ett mail som grundläggande dokumentation på wikin, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sj%C3%B6bo Om någon har några frågor kan jag nog vidarebefordra dem. /Andreas

Re: [Talk-se] Rädda lite orter i påskhelgen

2012-04-07 tråd Andreas Vilén
Om någon ODBl-användare lagt in gatunamnet kan man lägga in det utan att oroa sig. Om någon cc-användare gjort det kan man nog i min mening göra det ändå... Det dumma med ommappningen är att bland annat jag har tänkt att mappa ställen, och har gps-spår och (slängda) anteckningar från områdena, men

Re: [Talk-se] Rädda lite orter i påskhelgen

2012-04-07 tråd Andreas Vilén
officiella sträckning. Om man får använda den i OSM vet jag inte. /Andreas 2012/4/7 Fredrik Ramsberg fred...@ramsberg.net: Andreas Vilén skrev: OSM:s upphovsrättsparanoia angående vägnamn kan vi nog oftast lämna därhän. Vill man vara riktigt säker kan man jämföra de olika karttjänsterna som finns på

Re: [Talk-se] namngivning av kommuner och län

2012-05-25 tråd Andreas Vilén
Datan kommer från SCB, och är fri men lågupplöst. Alla andra datakällor för kommungränser är tyvärr upphovsrättsskyddad. Datan har putsats i olika delar av landet, främst baserat på äldre sockengränser i ekonomiska kartan. Gränsen vid Sturup går precis väster och norr om (flygplatsen ingår i

Re: [Talk-se] namngivning av kommuner och län

2012-05-25 tråd Andreas Vilén
Angående Halland och Hallands län så är det ju faktiskt skilda ting (Östra Karups församling tillhör Halland men Skåne län). Vi bör inte blanda ihop landskap och län, och län bör ha företräde då det är de som faktiskt har någon administrativ innebörd. /Andreas 2012/5/25 Karl Wettin

Re: [Talk-se] ODbL boten kommer

2012-07-17 tråd Andreas Vilén
kommer att producera ett verktyg också som visar var den dragit fram och spritt förödelse. :) /Joakim On 17 jul 2012, at 16:57, Andreas Vilén wrote: Nu jobbar den sig igenom Sverige. Är det någon som vet om det kommer någon rapport över vilka noder, vägar och relationer som raderats? Även

[Talk-se] Bostadsytor och lantgårdar

2012-07-20 tråd Andreas Vilén
Jag har upptäckt att det förekommer att lantgårdar (landuse=farmyard) taggas som bostadsområden (landuse=residential). Kan någon kunnig robotsöka igenom databasen för Sverige efter landuse=residential på mindre än, säg, en halv hektar (5000 kvm)? Sveriges minsta tätort till ytan är enligt

Re: [Talk-se] Bostadsytor och lantgårdar

2012-07-21 tråd Andreas Vilén
efterfrågade... MvH Tobias Den 20 juli 2012 12:50 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Jag har upptäckt att det förekommer att lantgårdar (landuse=farmyard) taggas som bostadsområden (landuse=residential). Kan någon kunnig robotsöka igenom databasen för Sverige efter landuse=residential

Re: [Talk-se] Bostadsytor och lantgårdar

2012-07-24 tråd Andreas Vilén
Ja, det var ju inte meningen att trampa på några tår. Det finns massvis av tillfällen då det är korrekt att tagga residential i små ytor. Som Tobias säger ska man ju dock inte tagga både landuse och building, plus som sagt de fall där byggnader har taggats med landuse av något skäl. Fler idéer

Re: [Talk-se] Bostadsytor och lantgårdar

2012-07-25 tråd Andreas Vilén
Bengt Den 24 juli 2012 21:05 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Ja, det var ju inte meningen att trampa på några tår. Det finns massvis av tillfällen då det är korrekt att tagga residential i små ytor. Som Tobias säger ska man ju dock inte tagga både landuse och building, plus

Re: [Talk-se] ref och reg_ref på sekundära länsvägar

2012-07-27 tråd Andreas Vilén
Vi är väl överens om att det ska vara [länsbokstav] [nummer] med blanksteg? En användare gjorde för längesedan en lista över alla nummer över 500, men den kanske skulle behöva göras om. Det borde inte vara så svårt att identifiera län och rätta till taggningen. Dock har jag märkt att någon har

Re: [Talk-se] Postnummer

2012-07-27 tråd Andreas Vilén
Hur listar ni ut postnummer? Det enda sättet för en lekman (dvs ej postanställd) är väl att titta i Postnummersguiden och sedan tagga hus baserat på den, men är det tillåtet rent upphovsrättsligt? Jag lägger aldrig in postnummer om jag inte kan dem, och är väldigt försiktig på att chansa på

Re: [Talk-se] Postnummer

2012-07-27 tråd Andreas Vilén
där jag bor (den kunde jag :) ). Och på företag som haft sin address listad i förstret eller nåt liknande. MvH Tobias Den 27 juli 2012 16:29 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Hur listar ni ut postnummer? Det enda sättet för en lekman (dvs ej postanställd) är väl att titta i

Re: [Talk-se] OSM-träff i Lund inkommande lördag (22/9)?

2012-09-20 tråd Andreas Vilén
har bättre förslag på mötesplats i centrala Lund så är det bara att skriva. Att de serverar öl är dock ett krav. ;) /Joakim On 20 sep 2012, at 20:30, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Eftersom jag precis råkade vända på mitt dygn hade jag också varit intresserad. Jag har bara

[Talk-se] Ny träff i Lund

2012-10-05 tråd Andreas Vilén
Hej! Jag missade ju förra träffen i Lund, så jag tänkte att vi kunde ha en ny. Jag pratade lite med Britta Duve Hansen som är den som sett till att vi kan jobba med Lunds kommuns ortofoto i OSM. Hon ville också träffa lite osm:are och även berätta om hur det är att bearbeta kommuner och liknande

Re: [Talk-se] Cykelbanor ska vara oneway=yes.

2012-10-11 tråd Andreas Vilén
Jag har mappat så på vissa ställen i Lund, men tror att det kan ha blivit fel nån gång när min minnesbild har varit dålig. Tänk på att inte många cykelvägar är enkelriktade, även om det finns en på varsin sida om huvudvägen. Ett snabbtest med Lunds resejämförare (som använder openrouteservice)

Re: [Talk-se] Ny träff i Lund

2012-10-29 tråd Andreas Vilén
började jag fundera på vilket datum jag ska skriva in i kalendern och var vi slutligen ska träffas?! Lunds kommuns lokaler i västra stationen? BYOB+F (Bring Your Own Beer + Food)? Datum? /Joakim On 5 okt 2012, at 12:47, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Hej! Jag missade ju

Re: [Talk-se] Ny träff i Lund

2012-10-29 tråd Andreas Vilén
://www.openstreetmap.org/?mlat=55.705433mlon=13.1861zoom=17layers=M /Joakim On 29 okt 2012, at 21:35, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Vi kör väl på fredag vid 19-tiden? För mig är fredag bäst eftersom lördagen är jobbfri för mig (jobbar som tidningsbud). Om fredagen är

Re: [Talk-se] Ny träff i Lund

2012-11-01 tråd Andreas Vilén
...@joakimfors.org: Ping pong, några uppdateringar? :) /Joakim On 31 okt 2012, at 08:07, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Jag vill gärna höra lite fler röster, för att se om det är värt att flytta på det till lördagen eller inte. Om det bara är jag, Joakim, Philip och Britta tycker jag

Re: [Talk-se] Ny träff i Lund

2012-11-02 tråd Andreas Vilén
För att vara lite mer specifik kan vi ses på insidan av västra stationshuset vid Pressbyrån. /Andreas 2012/11/2 Joakim Fors joa...@joakimfors.org: Göttigt! /Joakim On 2 nov 2012, at 12:01, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Nu har jag fått svar från britta. Vi kör 19.15 ikväll

Re: [Talk-se] Svenska kommuner

2012-11-12 tråd Andreas Vilén
Men säg att du åker ut till Pinnmöllevägen i Dalby. Då är du i Pinnmöllevägen, Dalby, Lund, Skåne län, Götaland, 24755, Sverige. Eller än värre i Bjärred: Norra Villavägen, Bjärred, Lomma, Skåne län, Götaland, 24631, Sverige. Bara i storstäderna går det att likställa kommun med tätort. Det går

Re: [Talk-se] Övergiven fotbollsplan

2012-12-10 tråd Andreas Vilén
leisure=pitch och disused=yes kanske? /Andreas 2012/12/10 Petri Salmela petri...@hotmail.com: Hittade den här sidan http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:disused enligt den skulle man kunna använda: disused:leisure=pitch. Kanske kan vara nåt. Hur det renderas däremot är ju en annan

Re: [Talk-se] Kvartersnamn

2012-12-12 tråd Andreas Vilén
Naeh, alla i innerstaden, men inte alla längre utanför... /Andreas 2012/12/12 Joakim Fors joa...@joakimfors.org: Hejsan! _Alla_ kvarter i Lund finns inlagda som landuse=residential. /Joakim On 12 dec 2012, at 16:12, Lars Aronsson l...@aronsson.se wrote: Har någon lagt in svenska

Re: [Talk-se] Postnummer (igen)

2013-01-03 tråd Andreas Vilén
Vad heter användarkontot som gör de här redigeringarna, så att man kan kontrollera dem? Om du använder ditt vanliga konto till det så bör du nog skaffa ett separat konto till framtiden. I teorin låter det dock bra, även om jag inte riktigt ser poängen med postnummerpolygoner. En sak undrar jag

Re: [Talk-se] Postnummer (igen)

2013-01-04 tråd Andreas Vilén
Andreas Vilén: I teorin låter det dock bra, även om jag inte riktigt ser poängen med postnummerpolygoner. Det finns massor av anledningar. Primärt så anser jag det är geografisk positioneringsdata och att sådan hör hemma i OSM. Exempelvis är det ytterligare en dimension data som förbättrar

Re: [Talk-se] Republiken Malmköping?

2013-01-08 tråd Andreas Vilén
Bör vi alls ha den här typen av äldre gränser med i databasen? Mer rimligt vore väl i så fall att ha med Malmköpings postort. /Andreas 2013/1/8 Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com: 2013/1/8 Ture Pålsson t...@lysator.liu.se: Jag noterade just att Malmköping [1] har admin_level=2. Skulle

Re: [Talk-se] Republiken Malmköping?

2013-01-08 tråd Andreas Vilén
öppettider. Eller att lokalen över huvud taget byter hyresgäst, men det händer åtminstone inte lika ofta. /Andreas 2013/1/9 Anders Arnholm and...@arnholm.se: Andreas Vilén skrev 2013-01-09 05:50: Jag kan nog tänka mig att argumentera för att OSM till viss del börjar bli överdetaljerat. Sådant som

[Talk-se] Vägklassningar

2013-01-10 tråd Andreas Vilén
Det kanske vore en idé att ta en titt på wikisidan om vägklasser i Sverige, speciellt tabellen här: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Map_Features#Svenska_v.C3.A4gtyper_och_deras_m.C3.A4rkning Det känns inte som om den helt stämmer överens med hur vi taggar, utan mest baseras på idéerna hos

Re: [Talk-se] Vägklassningar

2013-01-10 tråd Andreas Vilén
formattering...) // Peter On 2013-01-10 20:09, Andreas Vilén wrote: Det kanske vore en idé att ta en titt på wikisidan om vägklasser i Sverige, speciellt tabellen här:http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Map_Features#Svenska_v.C3.A4gtyper_och_deras_m.C3.A4rkning Det känns inte som om den helt

Re: [Talk-se] Vägklassningar

2013-01-10 tråd Andreas Vilén
för motorväg, motortrafikled, vägbredder, hastigheter, beläggning och i slutänden även kvaliten... // Peter On 2013-01-10 20:52, Andreas Vilén wrote: Allmänna vägar i din tabell ska nog vara sekundära länsvägar. Jag tycker att det finns en poäng i att det ska vara lite krångligt, för en

Re: [Talk-se] Vägklassningar

2013-01-10 tråd Andreas Vilén
Jag skrev fel, självklart menar jag att det inte finns några PRIMÄRA länsvägar på Österlen. Dessutom verkar Norra Ringen i Lund ha tappat sitt nummer helt och blivit gren till E22, men det ändrar inte huvudsaken i mitt argument /Andreas 2013/1/10 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com Jag har

Re: [Talk-se] Vägklassningar

2013-01-11 tråd Andreas Vilén
Problemet vidare är väl att det är näst intill omöjligt att faktiskt mäta en vägs bredd på ett tillförlitligt sätt, åtminstone mer trafikerade sådana (jag är inte villig att dra ut mitt i natten och mäta vägar med tumstock iaf), och då blir det bättre att tagga över proxy, dvs en annan vägklass,

Re: [Talk-se] Vägklassningar

2013-01-11 tråd Andreas Vilén
Alla riks- och länsvägar är förstås allmänna. Så även de sekundära länsvägarna. Om man har svårt att identifiera sekundära länsvägar (de är inte alltid asfalterade) kan man göra det baserat på att de alltid har blå skyltar (eller lokala mål, vita) till sin destination, medan enskilda vägar har

[Talk-se] Lomma kommun

2013-02-13 tråd Andreas Vilén
Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun, som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader. Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller på att konvertera deras

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-13 tråd Andreas Vilén
information som finns att tillgå men ska fundera vidare. Med vänlig hälsning -- Christoffer Holmstedt Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun, som berättar att de är intresserade av att dela med

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-15 tråd Andreas Vilén
. /Philip 14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Kan kolla upp det med mätpunkterna. Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i Lomma centrum och i hamnen att det material

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-15 tråd Andreas Vilén
vänlig hälsning -- Christoffer Holmstedt Den 16 februari 2013 06:25 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Jag har nu fått fem olika .osm-filer av Johan. Det är fyra punktlager med cykelparkeringar, lekplatser, toaletter och papperskorgar samt ett polygonlager med byggnader. De första

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
ingen har några invändningar kommer jag att ladda upp Lomma, Bjärred och Borgeby inom nästa vecka (avvaktar till tisdag dock), och själv ombesörja synkning av vårt och kommunens material. /Andreas 2013/2/16 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Låter bra. Jag håller på att försöka få ner

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
2013/2/17 Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com: 2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Om ingen har några invändningar kommer jag att ladda upp Lomma, Bjärred och Borgeby inom nästa vecka (avvaktar till tisdag dock), och själv ombesörja synkning av vårt och kommunens material

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
Missade att klicka på länken med vägexemplet... Gissar på att Mejeristigen inte ligger rätt och fixar det problemet sen. Får vara uppmärksam på sånt när jag importerar tätorterna. 2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Är det så att building=commercial inte renderas? Det har blivit

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
antar att det är vägarna som legat fel pga dålig gps-mottagning. Hojta gärna till om du hittar några fel när jag gått igenom allt om några timmar. /Andreas 2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Missade att klicka på länken med vägexemplet... Gissar på att Mejeristigen inte ligger

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-21 tråd Andreas Vilén
: Min åsikt om http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import_guidelines är att den innehåller en hel del vettigt, men att den tyvärr utgår helt och hållet ifrån att importer är av ondo, istället för motsatsen. 2013/2/18 Erik Johansson erjo...@gmail.com: 2013/2/18 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Andreas Vilén
man ska rikta in ortofoto? /Philip 4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com: Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda den framförallt i de delar som inte har

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Andreas Vilén
just nu men jag har iaf maskiner att köra TMS/WMS på… vilket jag gissar att Olsson också har. ;) /Joakim On 4 mar 2013, at 17:23, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Jag vill nog inte ha alla vägar importerade från kommunen, eftersom alla bilvägar i kommunen redan är mappade

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Andreas Vilén
Fors joa...@joakimfors.org: Med Olsson menade jag Philip… märkte inte att det fanns två Olsson. :D On 4 mar 2013, at 18:51, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Det var ju en vettig idé! Kan du göra så istället Johan? /Andreas Skickat från min iPhone 4 mar 2013 kl. 18:00 skrev

Re: [Talk-se] landuse i Norra Dalarna

2013-03-07 tråd Andreas Vilén
Åtminstone naturreservaten är ju importerade, så den med kunskap av sådant får gärna återställa dem. Corine-datan bryr jag mig inte så mycket om, men om någon tar bort den för att ersätta med än mer oexakt data bör ändringarna återställas. /Andreas 2013/3/6 Lotsipxes lotsip...@gmail.com: Hej!

Re: [Talk-se] Mapparträff i Lund

2013-03-18 tråd Andreas Vilén
andra, GPS runt halsen och trafikkon på huvudet. ;) Blir annars kanon att kartlägga i Malmö nu då det kommit nya fräscha Bing-bilder som är mycket bättre justerade än tidigare. /Joakim On 17 mar 2013, at 17:29, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote: Hej alla! Nu på lördag har vi

Re: [Talk-se] POI-jakt i Malmö denna lördag!

2013-05-02 tråd Andreas Vilén
Klockan 10 var inte så bra för mig, för då jobbar jag troligen (i morgon får jag veta säkert, men till 90% sannolikhet kanske). I annat fall finns risk att jag sover då jag nyss vänt på mitt dygn... Hoppas ni blir några ändå, men jag får nog vara med först under min semester i juni-juli. /Andreas

Re: [Talk-se] Trasiga multipolygoner

2013-05-21 tråd Andreas Vilén
Norge ligger tydligen i Strömsunds kommun :) /Andreas On Tue, May 21, 2013 at 9:08 AM, Ture Pålsson t...@lysator.liu.se wrote: Jag fortsätter min vana att med ojämna mellanrum köra konstiga databasfrågor och posta resultatet här. :-) Den här gången gäller det trasiga multipolygoner (sådana

Re: [Talk-se] Trasiga multipolygoner

2013-05-21 tråd Andreas Vilén
titt? /Andreas On Tue, May 21, 2013 at 9:11 AM, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.comwrote: Norge ligger tydligen i Strömsunds kommun :) /Andreas On Tue, May 21, 2013 at 9:08 AM, Ture Pålsson t...@lysator.liu.se wrote: Jag fortsätter min vana att med ojämna mellanrum köra konstiga

  1   2   3   >